بیرجند؛

تهیه طرح ویژه بافت تاریخی شهر خوسف

به دلیل ارزش های معماری و فرهنگی بافت تاریخی شهر خوسف،طرح ویژه بافت تهیه می شود.

شریعتی منش،معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛گفت:در جریان برگزاری کنگره تاریخ معماری و شهرسازی خراسان جنوبی در بهمن ماه سال جاری و در پی بازدید اساتید و کارشناسان از بافت تاریخی خوسف با تأکید طوسی سرپرست حوزه بافت های تاریخی کشور طرح ویژه محدوده تاریخی تهیه می شود.

وی با بیان اینکه هدف از این طرح حفظ بافت تاریخی خوسف به دلیل ارزش های معماری سنتی، بومی و فرهنگی آن است،افزود: مساحت بافت تاریخی خوسف 20 هکتار است که مطالعات اولیه آن جهت تعیین و تصویب محدوده تاریخی آغاز شده است و امید می رود تا پایان سال جاری این اقدام مهم به انجام رسد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل  گفت: شهر خوسف که زادگاه شاعر و مدیحه سرای قرن هشتم هجری ابن حسام خوسفی است، در 35 کیلومتری غرب بیرجند واقع شده و دارای بافت تاریخی با ارزش و زیبایی است که در جریان کنگره تاریخ معماری و شهرسازی خراسان جنوبی مورد توجه شرکت کنندگان قرار گرفت.

شریعتی منش افزود:24 اثر تاریخی در این بافت در فهرست آثار ملی ثبت شده که شامل 14 خانه، 4مسجد، 1قلعه ،1 مدرسه علمیه، 2 آب انبارو 2 آرامگاه است.

وی گفت: توسعه شهری خوشبختانه آسیب کمتری به این بافت وارد نموده است و زندگی در آن جریان داشته ، همچنان گذرهای بافت و آثار تاریخی زنده و پویا در آن وجود دارد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل افزود: خانه ی زادگاه دکتر شکوهی پدر علم تعلیم و تربیت نیز در این بافت قرار دارد که توسط شهرداری خوسف مرمت و بازسازی شده است.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.