اگر آمریکا از توافق هسته‌ای ایران خارج شود، کشورهای اروپایی چه موضعی اتخاذ می‌کنند؟

رئیس‌جمهور آمریکا در صورت خروج از توافق هسته‌ای ایران با مخالفت‌های کشورهای اروپایی و روسیه روبرو خواهد شد.

اگر آمریکا از توافق هسته‌ای ایران خارج شود، کشورهای اروپایی چه موضعی اتخاذ می‌کنند؟
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ شبکه المیادین گزارش داد: "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور جدید آمریکا در صورت خروج از توافقنامه هسته ای ایران با مخالفت های کشورهای اروپایی و روسیه روبرو خواهد شد. 

گزارشگر شبکه تلویزیونی المیادین، درباره اتهام ایران به نقض توافقنامه هسته ای، پس از آزمایش موشکی گفت: موضوع موشک های بالستیک بار دیگر بین ایران و غرب مطرح شد. آخرین آزمایش موشکی ایران به اعتراف آمریکا مربوط به ماه ژوئیه سال 2016 بود. در آن زمان، روسیه از طرح این مسئله در شورای امنیت جلوگیری کرد. اما امروز ممکن است اوضاع متفاوت باشد. موضع روسیه بر خلاف کشورهای اروپایی تغییری نکرده است. نشانه ها از سازگار نبودن موضع اروپا و آمریکا پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید و فرمان وی برای محدود کردن ورود مهاجران، آشکار شد و به نظر می رسد پرونده هسته ای ایران آخرین مورد هماهنگ نبودن موضع اروپا با آمریکا نخواهد بود. 

در ادامه این گزارش آمده است: توافقنامه هسته ای ایران یک توافقنامه دوجانبه نیست، اما آیا آمریکا در دوره ترامپ به صورت یکجانبه از این توافقنامه خارج خواهد شد تا به همه نظام حاکم در جهان ضربه بزند؟ مسئله اصلی در این باره اعتماد است. پیش بینی اقدام بعدی ترامپ که این روزها به صدور فرمان های اجرایی معتاد شده است، دشوار است. اما می توان موضع کشورهای اروپایی را ارزیابی کرد. 

گزارشگر این شبکه خاطر نشان کرد: اگر آمریکا از توافقنامه هسته ای ایران خارج شود، کشورهای اروپایی ممکن است چه موضعی اتخاذ کنند؟ فرانسه به دفاع از توافقنامه هسته ای متعهد است. مسئله قابل توجه آن است که طرف ایرانی از سفر بسیار ثمربخش ژان مارک آیرو، وزیر امور خارجه فرانسه به تهران سخن می گوید که می تواند زمینه ساز آغاز رایزنی های دوجانبه اساسی درباره عراق، سوریه، یمن و لبنان باشد. طرف فرانسوی بر پایبندی به توافقنامه هسته ای تاکید دارد. آیرو تاکید کرد پاریس نگرانی های واقعی درباره موضع دولت ترامپ در برابر این توافقنامه دارد. اگر سفر آیرو را تلاشی برای اطمینان دادن به تهران و حمایت فرانسه و اروپا از توافقنامه هسته ای بدانیم، چنین مسئله ای به نفع ترامپ نخواهد بود. آیا رئیس جمهور آمریکا در مسیر برخورد با اروپا حرکت خواهد کرد؟ شاید در سفر آینده بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به واشنگتن پاسخی به این سوال داده شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار