در نشست خبری سخنگوی وزارت بهداشت مطرح شد؛

باید از بیمارستان‌های پلاسکویی رها شویم/ بکارگیری ۱۶ هزار نیروی پرستاری در طرح تحول سلامت/ کمبود آمبولانس در کشور جدی است

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: بکار گیری 16 هزار پرستار و 4 هزار و 100 پرستار سال چهارم با آیین نامه دانشجویی از دستاوردهای سلامت در کشور بوده است.



به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایرج حریرچی در نشست خبری دستاوردهای نظام بهداشت و درمان در انقلاب اسلامی که صبح امروز در وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: 7 هزار و 500 پرستار از طریق طرح و تداوم طرح و 5 هزار پرستار جایگزین پرستارانی که مشغول مرخصی شوند در نظر گرفته شده و با 11 هزار استخدام دولتی و به کارگیری 10 هزار نفر کمک پرستار و بهیار که یک سال آموزش دیده‌اند در سبب ارتقای سلامت و کمک به پرستاران کشورمان هستیم. 
 
وی بیان کرد: یکی از مشکلات کشور کمبود آمبولانس بوده که برای تامین 2 هزار و 800 آمبولانس اقدام شده و با توزیع یک هزار و 800 آمبولانس این مشکل تا حدود زیادی رفع شده است. 
 
حریرچی اظهار داشت: آموزش مراقبت تغذیه دو میلیون کودک زیر یک سال افزایش تیم سلامت و روان تغذیه، یک هزار و 295 نفر لیسانس مراقب در شهرهای بالای 50 هزار نفر، افزایش تعداد دندان پزشکان در شهرها و حاشیه‌ شهرها و حمایت غذایی 120 هزار مادر باردار و شیرده با سو تغذیه در مناطق روستایی از دیگر دستاوردهای وزارت بهداشت است که به آن پرداخته شد. 
 
وی گفت: افزایش ابتلا به پوکی استخوان به واسطه شهر نشینی و احتمال 50 درصد مرگ و میر سالمندان مبتلا به پوکی استخوان که بدون تصادف دچار عوارض می‌شوند از دیگر معضلات بهداشت و درمان کشور است که در این راستا 10 میلیون و 387 هزار مکمل 50 واحد ویتامین D در مدارس دخترانه توزیع شده که پوشش 100 درصدی در این زمینه داریم. 
 
سخنگوی وزارت بهداشت افزود: پوشش 100 درصدی برنامه آهن هفتگی دبیرستان‌های دخترانه، شناسنامه الکترونیکی سلامت دهان و دندان برای 7 میلیون و 13 هزار دانش آموز ابتدایی، فلورایدتراپی، ارائه یک هزار و 300 خدمت تامینی و هزار و 800 خدمت فیشورسیلنت از دیگر اقدامات وزارت بهداشت بوده است. 
 
وی اظهار داشت: نباید به بحث پیشگیری تهمت زد و وزارت بهداشت را متکی به درمان دانست زیرا می‌بینیم در دهه گذشته کم توجهی به بیماری های غیرواگیر بار عظیمی را به وزارت بهداشت تحمیل کرده و ما باید به این درمان‌ها پاسخ دهیم. 
 
حریرچی گفت: افزایش 2 هزار و 550 فضای بستری بازسازی شده، بازسازی 39 هزار تخت موجود با استفاده از امکانات داخلی، افزایش 51 درصدی پیشرفت فیزیکی کلنیک ویژه با معماری ایرانی اسلامی از دیگر اقدامات وزارت بهداشت است که بعد از طرح تحول در زمینه ظرفیت تختی کشور به جای 21 هزار تخت 22هزار و 900 تخت ارائه داده‌ایم.
 
باید از بیمارستان‌های پلاسکویی رها شویم 
سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: باید از بیمارستان‌های پلاسکویی رها شویم و تخت‌های جدیدی را وارد بیمارستان کنیم که باید ایمن سازی را افزایش دهیم که از لحاظ شاخص تخت به ازای جمعیت 2دهم ارتقا دادیم. 
 
وی گفت: کاهش 38 درصدی قیمت میانگین اقلام دارویی و لوازم تجهیزات وارداتی، کاهش پرداختی از جیب بیماران خاص و صعب العلاج از 45 درصد به 12 درصد، کاهش وابستگی ارزی به میزان 300 میلیون دلار از مصادیق اقتصاد مقاومتی است که متاسفانه برخی‌ها در این عرصه کم لطفی می‌کنند. 
 
حریرچی عنوان کرد: میزان میانگین کمبود دارویی به کمتر از 30 قلم در سال 94 رسیده که در زمینه تجهیزات پزشکی 25 الی 60 درصد کاهش قیمت با مدیریت صحیح در خرید را داشته ایم. 

وی افزود: کاهش اسیدهای چرب ترانس به 3 درصد، کاهش 5 درصدی نمک مصرفی، کاهش کمتر از 5 درصدی اسید چرب مواد غذایی و صنوف از دیگر اقدامات وزارت بهداشت بوده است. 
 
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تا پایان دی ماه 95 حدود 7 میلیون و 75 هزار واحد خون اهدایی داشته‌ایم و شاخص اهدای خون 52.5 درصد ارتقا یافته است که بحث اهدای خون نیز با آزمایش غربالگری صد درصدی انجام می‌شود. 
 
وی تصریح کرد: در شهرهای بالاتر از 50 هزار نفر 2 هزار و 898 پزشک عمومی و در حاشیه شهرها 603 پزشک عمومی مشغول به فعالیت هستند که 894 دندانپزشک و همچنین 12 هزار و 205 مراقب سلامت لیسانسه آموزش دیده فعالیت می‌کنند.

حریرچی اظهار داشت: ساختمان‌های بیمارستان‌ها مقاومت‌شان باید طوری باشد که بتوانند در برابر بیشترین زلزله به وقوع پیوسته مقاومت داشته باشند و این کار یک مسئله پرهزینه است و به همین خاطر وزارت بهداشت دست کمک به دولت،‌ مجلس و خیریه‌هایی که نقش مهمی در بیمارستا‌ن‌سازی دارند با هدف تأمین بودجه دراز می‌کند و از نهادهای غیردولتی مانند بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی امام(ره)، بنیاد برکت علوی و بخش خصوصی تقاضای کمک داریم و انتظار داریم که سرمایه‌گذاری خارجی را در بخش مقاوم‌سازی بیمارستان‌ها هر چه سریعتر مجوزشان صادر شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر کمبود پرستار در کشور اظهار داشت: امروزه متأسفانه در کشور دچار کمبود پرستار هستیم و اکثر آنها زنان جامعه را تشکیل داده که هر کدام مسئولیت زندگی را بر عهده دارند و پرستاران 80 ساعت اضافه کار می‌کنند و در 10 سال گذشته تعداد پرستاران کم شده است و دانشگاه‌های دولتی در مقطع لیسانس در طی این مدت ظرفیت‌شان را کم کرده‌اند و همچنین کمک پرستاران یک ساله (بهیار) نیز در طی 10 سال گذشته حذف شده‌اند  و همه این عوامل سبب شده که امروز در کشور کمبود پرستار داشته باشیم.

سخنگوی وزارت بهداشت بیان کرد: بر طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته ظرفیت رشته‌های پرستاری براساس استانداردهای ‌آموزشی افزایش یافته و در همین راستا 10 هزار کمک پرستاری یک ساله و پرستار آموزش داده‌ایم و همگی آماده فعالیت هستند.

وی تصریح کرد: همکاری وزارت بهداشت ودستگاه‌های نظارتی بسیار خوب است و 2 نفری که در پالایشگاه دستگیر شده‌اند مربوط به دوره‌های قبل بوده و اقدامات قانونی انجام شده است.

حریرچی افزود: در دهه 70 و اوایل دهه 80 سه گروه عمده لیسانسه مانند پرستاران 365 روز را کار می‌کردند که اقداماتی در سال 93 انجام شد که بهترین آن طرح تحول نظام سلامت بود و من باید بگویم که پرستاران لیسانسه نسبت به سایر افرادی که در دولت استخدام هستن از وضعیت مناسبی برخوردار هستند و در دهه 70 و اوایل دهه 80 پرستاران بخش دولتی از پرستاران بخش خصوصی پول بیشتری دریافت کرده‌اند به طوری که پرستاران بخش دولتی 1.4 تا 1.7 درصد بخش خصوصی درآمد دارند.

وی ادامه داد: بعد از طرح تحول سلامت یک سری افراد آمارهای نادرستی را طرح می‌کنند که هدف آنها اختلاف انداختن بین پزشک و پرستار است و 99 درصد پزشکان و پرستاران ماند یک خانواده هستند و یک درصد افرادی که بر طبل اختلافات می‌کوبند فعالیتشان جز ضرر رساندن به خود و بقیه همکارانشان چیزی عایدشان نمی‌شود.

حریرچی بیان کرد: بعد از طرح تحول سلامت نسبت به درآمد مجموع پزشکان و پرستاران کاهش پیدا کرده است ولی تا رسیدن به حد ایده‌ال ما هنوز فاصله داریم.

وی ادامه داد: بیمارستان های کشور در حال حاضر 100 هزار تخت نو کم دارد و هزینه احداث هر تخت مبلغی بین 350 تا 500 میلیون تومان است و ما همیشه به فضای مالی کشور و منابع درآمدی دولت نگاه می‌کنیم.

حریرچی تاکید کرد: بر طبق ماده 32 بند ج مصوبه طرح تحول سلامت در تاریخ 15 آبان ماه پزشک خانواده و نظام ارجاع به هم پیوسته است و افراد روستاها به پزشکان خانواده مراجعه می‌کنند و هر ایرانی یک مراقب سلامت و یک پزشک خانواده دارد و با تأمین منابع مراقبان سلامت که همان بهورز هستند در روستاها فعالیت می‌کنند و در روستاها کمبود نسبی بهورز و پزشک خانواده نیست.

وی ادامه داد: هماهنگی‌هایی بین سطوح دو و سه ایجاد شده است و در بحث پزشک خانواده اقدامات متعددی چون پیشگیری و ارتقای سلامت و مراقبت‌های درمان اولیه انجام شده است و مراقبان بهداشتی در سیستم دولتی با پزشکان خانواده باید بیشتر لینک بشوند و همچنین در حاشیه شهرها تعداد پزشک در دسترس کم است.

حریرچی ادامه داد: پزشک خانواده در نظام ارجاع بدون پرونده الکترونیکی سلامت ارجاعش یک  حرف غلطی است اما باید خوشبختانه بگویم که تا دیروز 54 میلیون و 700 هزار پرونده الکترونیکی سلامت صادر و 280 میلیون خدمت برای افراد مراجعه‌کننده از طریق سامانه‌های مختلفی چون سیبل انجام شده است.

وی ادامه داد: مراقبان سلامت با تأمین بودجه تا پایان دولت تکمیل می‌شود و حمایت‌های مالی از مردم و با تقویت ویزیت دولتی صورت می‌گیرد و این مسئله سبب می‌شود که نظام ارجاع با قیمت پایین ویزیت زیاد بگیرد. در سال 94، 800 میلیون بار مراجعه سرپایی به مراکز بهداشتی صورت گرفته است و در جریان حادثه پلاسکو یک مرکز روانشناسی و دو مرکز برای ارجاع آماده شده بود و برای آتش‌نشان‌ها یک برنامه دراز مدت چندین سال در نظر گرفته شده است. 

وی گفت: سازمان تأمین اجتماعی پس از یک دوره از طرح تحول نظام سلامت حمایت می‌کند و من امیدوارم این حمایت‌ها بیشتر شود و به قول وزیر کار و تأمین اجتماعی طرح تحول سلامت یکی از بزرگترین پروژه‌های اجتماعی دولت است.

حریرچی افزود: هرطرح بزرگ در کشور با توجه به ورودی و خروجی ها اصلاحاتی خواهد داشت اما کلیات مقامات ارشد نظام خواستار استمرار طرح هستند و مهم رضایتمندی مردم است.

وی در پاسخ به گفته های برخی افراد در خصوص طرح تحول گفت:برخی میگویند برای طرح تحول 8هزارمیلیارد پول گرفتیم اما باید گفت از از این اوراق قرضه 1250 میلیارد تومان پول داده شده، 1640 اوراق داده شده بخاطر بهره 16 درصدی و مابقی بخاطر بهره 20 درصدی نقد نشده است.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: علیرغم تاخیر در پرداخت یکساله و عدم حمایت 4 بیمه گر اصلی که نزدیک به 12 هزارمیلیارد بدهی دارند  این گروه ها باغیرت و همت در طرح تحول نقش افرینی می کنند.

وی اظهارداشت: کل درآمد ناخالص ملی 450 میلیارد دلار و کل پول حوزه سلامت 30 میلیارد است که بودجه طرح تحول در سال اول 10هزار میلیاردتومان است که  با کمتر از 3میلیارد دلار و رشد اقتصادی 8 درصد آن را دنبال می کنیم.
 
حریرچی گفت: نظام سلامت آمریکا 2هزار و 200 میلیارد دلار سالانه هزینه برمی دارد و کارشناسانی که خود را کارشناس و دیگران را غیرکارشناس می دانند با تکیه براین موضوعات نباید طرح تحول را نادیده بگیرند

وی افزود: تمام مصوبات طرح تحول قانونی است و در هیئت تطبیق دولت و مجلس به امضا رسیده است و حقوق مردم و رضایتمندی مردم محوریت اصلی این طرح است که دنبال می کنیم

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار