سناتورهای دموکرات تصمیم ترامپ درباره مهاجران را محکوم کردند

شماری از سناتورهای دموکرات آمریکا دستور اجرایی ترامپ در زمینه ممنوعیت ورود اتباع 7 کشور به آمریکا را محکوم کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پرس تی وی ؛ شماری از سناتورهای دموکرات آمریکا دستور اجرایی دونالد ترامپ در زمینۀ ممنوعیت ورود اتباع 7 کشور از جمله ایران برای سفر به آمریکا را محکوم کردند. 

طبق این دستور که جمعه (8 بهمن) یک هفته پس از آغاز دوره ریاست‌جمهوری ترامپ امضا شد ورود تمامی اتباع ایران، عراق، سوریه، سودان، لیبی، یمن و سومالی به آمریکا به مدت 90 روز ممنوع است و «برنامه پذیرش پناهجویان» در آمریکا به مدت 120 روز به حالت تعلیق درمی‌آید.

چاک شومر، رهبر اقلیت دموکرات در مجلس سنای آمریکا اندکی پس از امضای این دستور آن را نوعی «عقب‌گرد و زننده» خواند و گفت: «اشک از گونه‌های مجسمه آزادی فرو می‌ریزد.»

سناتور الیزابت وارن و سناتور کامالا هریس نیز این دستور اجرایی را ممنوعیتی برای مسلمانان توصیف کردند. وارن این اقدام را «خیانت به ارزش‌های آمریکا» خواند و افزود «ممنوعیت مسلمانان تحت هر عنوان دیگری که مطرح شود باز هم ممنوعیت مسلمانان است.»

سناتور کریس مورفی جمعه در صفحۀ شخصی خود در شبکۀ اجتماعی توییتر تصویری از آلان کردی، پسربچۀ 3 سالۀ سوری منتشر کرد که سال گذشته وقتی به همراه خانواده‌اش قصد داشت به‌عنوان پناهجو وارد اروپا شود در دریای مدیترانه غرق شد.

مورفی با انتقاد از سناتورهایی که در برابر دستور ترامپ سکوت اختیار کرده‌اند، گفت: خطاب به همکارانم می‌گویم: اگر امروز تصمیم گرفتید ساکت باشید دیگر برای من دربارۀ رهبری اخلاقی آمریکا موعظه نکنید.

مورفی جمعه در سرمقالۀ هافینگتون پست با تقبیح دستور اجرایی ترامپ گفته بود وی اکنون «مسیری برای تولد دوباره» در اختیار گروه تروریستی داعش قرار داده است.

این سناتور آمریکایی افزود: آن‌ها (داعشی‌ها) می‌توانند از مطلبی که وی (ترامپ) امروز اعلام کرد به‌ عنوان تأییدی بر این موضوع که آمریکا در حال جنگ با مسلمانان است، استفاده کنند، به‌ویژه مسلمانانی که در شرایط بسیار سخت زندگی می‌کنند.

سناتور دایان فاینستاین نیز با استناد به تصویر پسربچۀ سوری در بیانیه‌ای اعلام کرد: از لحاظ امنیت ملی هیچ دلیل مشروعی برای ممنوعیت ورود مهاجران که اکثر آن‌ها زنان و کودکانی هستند که وحشت مطلق را تجربه کرده‌اند، وجود ندارد.

سناتور کوری بوکر و سناتور جین شاهین نیز به ترتیب دستور ترامپ را «اساساً غیر آمریکایی» و «به‌شدت غیرانسانی» خواندند.

سناتور برایان شاتز نیز در مطلبی در توییتر نوشت: مایۀ خجالت، مایۀ تأسف، مایۀ شرمساری. امروز یک روز سیاه بود. من حس خوبی ندارم.

بااین‌وجود، سناتورهای عالی‌رتبۀ جمهوریخواه ازجمله پال رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از دستور ترامپ حمایت و با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند اقدام رئیس‌جمهور برای حصول اطمینان از اینکه «ما برای اطلاع دقیق از هویت افرادی که به کشورمان وارد می‌شوند تمامی اقدامات ممکن را انجام می‌دهیم، صحیح است.»

این در حالی است که «شورای روابط اسلامی-آمریکایی» که هدف از ممنوعیت ورود مهاجران به آمریکا را «ممنوعیت ورود مسلمانان» می‌داند به‌محض امضای این دستور روند شکایت علیه ترامپ را آغاز کرد.

لنا مصری، مدیر حقوقی این شورا در مصاحبه با روزنامۀ ایندیپندنت گفت هدف از این شکایت «به چالش کشیدن مطابقت این دستور با قانون اساسی است که به‌ وضوح مشخص است برای هدف قرار دادن مسلمانان طراحی شده است.»

ترامپ از زمانی که در تبلیغات انتخاباتی‌اش خواهان «پایان تمام و کمال ورود مسلمانان به آمریکا» شد با انتقادهای مسلمانان، گروه‌های حقوق بشر، رقبای دموکرات و بسیاری از طرفدارانش در حزب جمهوریخواه مواجه شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار