اصفهان؛

نخستین جشن «نفس» دانشگاه علوم پزشکی کاشان برگزار ‌‍‌شد

نخستین جشن«نفس» اهدای عضو جشن با تجلیل از خانواده‌های اهداکنندگان اعضا به همت معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سالن آمفی تئاتر دانشکده پزشکی این دانشگاه برگزارشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان، دیشب  با تشریح کامل آماری وضعیت مرگ مغزی و اهدای عضو در ایران گفت: به‌طور میانگین سالانه 3 هزار مرگ مغزی قابل اهدا در کشور وجود دارد.

کتایون نجفی زاده، با تاکید بر اینکه تنها 800 نفر از 3300 مرگ مغزی در سال گذشته به اهدا رسیدند گفت: 2200 نفر به اهدا نرسیدند یعنی 6هزار و 600 ارگان که می‌توانست جان بسیاری از انسان‌ها را نجات دهد خاکسپاری شد.

وی، با اظهار تاسف از اینکه روزی هفت بیمار به علت عدم پیوند اعضا جان خود را از دست می دهند افزود: اهدا عضو نیازمند فرهنگ سازی در جامعه است.

به‌گفته‌وی،خانواده‌ها، جامعه پزشکی، مسوولین، سازمان‌های مردم‌نهاد، خیرین، نام‌آوران، رهبران دینی و ارگان‌های فرهنگ‌ساز عناصر مهم در اهدای عضو هستند.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان،با تاکید بر اینکه صدا و سیما، رسانه‌ها و جراید و هنرمندان نقش موثر و سازنده‌ای در این فرهنگ سازی دارند گفت: تاثیرگذاری همراهی هنرمندان و رسانه با تیم درمانی به‌حدی است که اجرای یک ویژه برنامه در خصوص اهدا عضو در برنامه خندوانه موجب رکورد ثبت 103 هزار کارت اهدای عضو در 100 ساعت شد بطوریکه در هر3 ثانیه یک نفر فرم اهدای عضو را ثبت‌نام کرد.

نجفی زاده، در ادامه با اشاره به برنامه‌های در دست اقدام انجمن گفت: ثبت آرم اهدای عضو روی گواهینامه رانندگی برای افرادی که مایل به انجام این کار هستند در مراحل نهایی رایزنی با وزیر بهداشت و همکاری با وزارت کشور، راهنمایی رانندگی و نیروی انتظامی است.

وی،رایزنی با ارشاد و امضای تفاهم نامه با صدا و سیما برای جلوگیری از ساخت فیلم‌هایی که اطلاعات غلط را به مردم می‌دهد از دیگر اقدامات انجمن برشمرد.

نجفی زاده، خانواده را رکن اساسی در اهدا اعضا دانست و گفت: اگر این فرهنگ در جامعه نهادینه شود هیچ بیمار در لیست انتظار پیوند اعضا، فوت نخواهدشد.

به‌گفته‌وی،تلاش و همت متولیان فرهنگ نیز در نهادینه‌سازی تفکر اهدا عضو در جامعهضروری است.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان،در پایان تاسیس شعبه انجمن اهدای عضو ایرانیان در کاشان را خواستارشد و گفت:آدرس اینترنتی سامانه ثبت اهدای عضو https://ehda.center است که هموطنان نوعدوست و ایثارگر ایران می‌توانند برای ثبت‌نام در این سامانه و نجات جان بیماران نیازمند اقدام کنند.

شایان ذکر است: نخستینجشن«نفس»اهدای عضو جشن با حضور گیرنگدان اعضا و خانواده‌های اهداکنندگان اعضا و افراد در لیست انتظار و سخنرانی کتایون نجفی زاده،مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان، به همت معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان و با حمایت مالی باریج اسانس کاشان، انجمن ارگانیک، تولیدی حلواارده شهدتاش و حمایت معنوی امیرسهیل سرافرازی، خواننده و خانم عطایی در سالن آمفی تئاتر دانشکده پزشکی این دانشگاه برگزارشد.

تجلیل از خانواده‌های اهداکنندگان اعضا، اجرای موسیقی، مسابقه، پرکردن فرم‌های اهدای عضو و سخنرانی محمدحسین اعرابی ، رییس دانشگاه علوم پزشکی کاشان از جمله برنامه‌های این جشن معنوی و باشکوه بود.



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.