اصفهان؛

ثبت 4 میلیون کارت اهدای عضو شایسته ملت ایثارگر ایران نیست

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان گفت:ثبت 4 میلیون کارت اهدای عضو شایسته کشوری که فرهنگ ایثار دارد نیست.

کتایون نجفی‌زاده، در حاشیه برگزاری نخستین جشن«نفس» دانشگاه علوم پزشکی کاشان، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت: سالانه 5 تا 8 هزار مرگ مغزی در کشور اتفاق می‌افتد که 50 درصد آنها یعنی 2500 تا 4000 نفر آنها باید به اهدای عضو برسند.
وی،با اشاره به‌اینکه یک چهارم موارد مرگ مغزی مناسب یعنی  808 نفر در سال گذشته به اهدای عضو رسیدند گفت:   کلیه، کبد، قلب و ریه به‌ترتیب بیشترین اعضای اهدا شده است.

*بیش از 25 هزار بیمار در لیست انتظار پیوند اعضا/روزی 7 بیمار بدلیل نرسیدن عضو می‌میرد

به‌گفته‌وی، بیش از 25 هزار بیمار در لیست انتظار پیوند اعضا هستند که روزی هفت تا ۱۰ نفر از آنها یا به‌عبارت دیگر هر 2 تا سه ساعت بدلیل نرسیدن عضو فوت می‌کنند.
مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان، راهکار جلوگیری از مرگ افراد در لیست انتظار با فعال‌ترشدن روز به روز سیستم درمانی کشور و سیستم اهدای عضو(واحدهای شناسایی و  فراهم‌آوری اعضا) را تاکیدکرد و گفت:البته تاکنون تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برای این فعالیت همکاری خوبی داشتند که جای تقدیر دارد.
نجفی‌زاده، با اشاره‌به‌اینکه فعال‌ترشدن روز به روز این سیستم‌ها اطمینان کامل بر احصای شناسایی همه موارد مرگ مغزی در تمام استان‌ها را دارد تصریح‌کرد:صحبت اصولی و صحیح با خانواده‌های مرگ مغزی نیز از دیگر موارد این ارتقای سیستم‌ها است.

*فرهنگ‌سازی کار سیستم درمانی کشور نیست/ ایران رتبه 31 اهدای عضو را در جهان دارد

وی،با تاکید بر اینکه فرهنگ‌سازی کار سیستم درمانی کشور نیست افزود:تلاش ارگان‌های فرهنگ‌ساز از جمله رسانه‌ها بویژه صدا و سیما و جراید در دادن اطلاعات صحیح و  پرهیز از اطلاعات غلط ضروری است.
به‌گفته‌وی،ایران از 10 سال گذشته تاکنون توانسته با تلاش قابل توجه سیستم درمانی کشور و ارگان‌های فرهنگ‌ساز از رتبه 42 در جهان به رتبه 31 برسد.
مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان، رتبه نخست اهدای عضو کشور اسپانیا را در جهان خاطرنشان‌کرد وگفت:همه مردم ما مثل این کشور باید اطلاعات کافی از اهدای عضو و مرگ مغزی داشته‌باشند تا نخواهند در زمان حادثه اطلاع‌رسانی کنند.
نجفی‌زاده، ثبت تمایل به اهدای عضو 46 درصدی مردم آمریکا و یک سوم مردم کشور انگلیس به را یادآورشد و گفت:این در حالی است که فقط برای 4 میلیون نفر از مردم ایران با استفاده از همه روش‌ها کارت اهدای عضو صادرشده‌است.
وی،اظهارداشت: این مساله شایسته کشوری که فرهنگ ایثار دارند نیست.
به‌گفته‌وی، آگاه‌سازی مردم و اطلاع‌رسانی کافی به آنها دو مساله مهم و محوری در فرهنگ‌سازی در امر اهدای عضو است.

*ثبت کارت اهدای عضو برای هر ایرانی در منزل با سامانه مرکزی

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان،در پایان با اشاره به راه‌اندازی سامانه مرکزی ثبت کارت اهدای عضو به دستور وزیر بهداشت گفت: هر هموطن ایرانی می‌تواند با مراجعه به آدرس www.ehda.center می‌توانددر منزل خود از  طریق این سامانه  مرکزی قابل دسترس در سراسر کشو ر فرم اهدای عضو  را تکمیل و تصویر کارت خود را چاپ یا ذخیره کند.
نجفی‌زاده، در پایان افزود: هموطنان نوعدوست، مهربان و ایثارگر ایران تو جه کنند اعضای سالم آنها بدون استفاده زیر خاک مدفون شود بهتر است  یا اینکه با اهدای اعضا جان بیماران نیازمند را نجات دهند و نام و یاد آنها را علاوه بر ثواب اخروی جاوادنه و ماندگار کنند.
نخستین جشن«نفس» اهدای عضو جشن با حضور گیرنگدان اعضا و  خانواده‌های اهداکنندگان اعضا و افراد در لیست انتظار و سخنرانی کتایون نجفی زاده،
مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان، به همت معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان و با حمایت مالی باریج اسانس کاشان، انجمن ارگانیک، تولیدی حلواارده شهدتاش و حمایت معنوی امیرسهیل سرافرازی، خواننده و خانم عطایی در سالن آمفی تئاتر دانشکده پزشکی این دانشگاه برگزارشد.
تجلیل از خانواده‌های اهداکنندگان اعضا، اجرای موسیقی، مسابقه، پرکردن فرم‌های اهدای عضو و سخنرانی محمدحسین اعرابی ، رییس دانشگاه علوم پزشکی کاشان از جمله برنامه‌های این جشن معنوی و باشکوه بود.
شایان ذکر است: خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در کاشان نیز پس از این مصاحبه فرم اهدای عضو را تکمیل نمود .




انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار