مشهد؛

رشد دو برابری شرکت کنندگان مسابقات قرآن و عترت رسانه ملی

افتتاحیه مرحله نهایی سیزدهمین دوره مسابقات قرآن و عترت رسانه ملی در مشهد مقدس برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،  اهمیت و تاثیر مسابقات قرائت و حفظ قرآن کریم در رشد قاریان و حافظان قرآن کریم را هیچ گاه نمی توان نادیده گرفت، مسابقات قرآن علاوه بر بُعد انگیزشی که دارند ملاکی برای ارزیابی میزان پیشرفت‌ها هستند  و اهمیت برگزاری مسابقات قرآن بر کسی پوشیده نیست.

دبیر سیزدهمین دوره مسابقات قرآن و عترت رسانه ملی در افتتاحیه مراسم که‌ در هتل آسیا برگزار شد، گفت:سیزدهمین دوره این مسابقات در روز چهارشنبه ۶ بهمن در سه گروه  و با حضور ۷۰ شرکت کننده قرآنی برادران،خواهران و گروه ویژه کودکان و نوجوانان در رشته‌های حفظ، قرائت، ترتیل، تفسیر و مفاهیم برگزار شد.

مهدی یوسف با تاکید بر اشاعه فرهنگ قرآنی و آموزش دربین کارکنان سازمان صداوسیما وخانواده های محترم ایشان ادامه داد: حفظ یک جزء، پنج جزء، ۱۵ جزء و سوره یاسین، قرائت ویژه آقایان، ترتیل ویژه بانوان و مفاهیم و تفسیر سوره‌های قرآن، از بخش‌های این مسابقات به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: کودکان و نوجوانان نیز در دو بخش حفظ یک جزء و سوره یاسین به رقابت خواهند پرداخت.

دبیر سیزدهمین دوره مسابقات قرآن وعترت رسانه ملی هدف از برگزاری این مسابقات را اشاعه فرهنگ قرآنی، آموزش و انتقال تعالیم این کتاب آسمانی دربین کارکنان رسانه ملی وخانواده های محترم ایشان دانست.

یوسف افزود : برگزاری این نوع مسابقات از مصاديق آيات قرآن است كه مومنان را به سبقت گرفتن در امور خير و مسابقه‌گذاشتن در موضوعات مثبت و مواردی كه انسان را به خداوند نزديك می‌كند، تشويق كرده است، می باشد.

وی خاطر نشان کرد: صداوسیما با تجربه برگزاری دوازده دوره از مسابقات قرآنی هر سال با تجربه‌ای جدید سعی در برگزاری بهتر این مسابقات در سراسر کشور دارد و برای این هدف با ارسال کارنامه شرکت کنندگان سعی کردیم امسال آنان با انگیزه و آمادگی بیشتر در این مسابقات حضور داشته‌باشند.

وی به حضور داوران مطرح و سطح یک کشور در امتیازدهی بخش‌های مختلف این مسابقه اشاره کرد و افزود: قضاوت این رقابت‌ها را تعدادی از داوران ممتاز و بین‌لمللی کشوری و استانی برعهده دارند و معیار داوری این دوره از مسابقات نیز همچون گذشته ، آئین نامه های داوری مصوب دار القرآن الکریم بوده است.

مدیر امور فرهنگی کارکنان صداوسیما تصریح کرد: همین حساسیت‌ و دقت نظرها در امر داوری سبب شده دارندگان رتبه‌های برتر در صداوسیما، همواره در مسابقات ادارات بالاترین رتبه را بدست بیاورند.

یوسف با اشاره به تجلیل از پدیدآورندگان آثار قرآنی در این دوره از مسابقات بیان کرد:  تجلیل از پدیدآورندگان آثار قرآنی از جمله مقاله، پایان‌نامه و پژوهش‌های قرآنی، تولیدکنندگان نرم‌افزارهای قرآنی و ... را در برنامه اختتامیه این رقابت‌ها قرار داده‌ایم و امیدواریم فضای پژوهشی مسابقات به ارتقای کیفی آن کمک کند.

وی ادامه داد: بعد اتمام مسابقات در روز چهارشنبه کارکنان رسانه و خانواده هایشان برای شرکت در نماز مغرب و عشا به حرم مطهر رضوی مشرف شدند و در صحن جمهوری حرم مطهر از محفل انس با قرآن بهره مند شدند و این مراسم از رادیو قرآن نیز بطور زنده پخش شد.

یوسف با اشاره به بخش مسابقه مفاهیم و معارف اسلامی که متناسب با عنوان عترت در مسابقات صداوسیما درنظر گرفته‌شده‌است گفت: در مرحله اول، مسابقه ۴۰ حدیث اخلاقی از ائمه(ع)،که در دروس خارج مقام معظم رهبری تفسیر و نقل شده برگزار شد و در بخش نهایی تفسیر سوره نور و مومنین برگزار خواهد شد.

مدیر امور فرهنگی کارکنان صداوسیما با اشاره به عمومی‌تر شدن حوزه‌‌های قرآنی در این مسابقات افزود: برای تشویق همکاران به حضور در این مسابقات تلاش کردیم در کنار بخش‌های تخصصی موضوعات عمومی را نیز بگنجانیم و این تصمیم سبب شد در این دوره شاهد رشد دوبرابری شرکت‌کنندگان در مسابقات قرآن و عترت صداوسیما باشیم.

یوسف افزود: تجلیل از خانواده شهدای مدافع حرم صداوسیما و تجلیل از 4 شهید مرکز خراسان رضوی را از دیگر برنامه‌های مراسم اختتامیه دانست.

وی تصریح کرد:مرحله قبلی این مسابقات ۱۳ مردادماه سال جاری در تهران و ۳۲ مرکز استان و میان متسابقان رسانه‌های استانی برگزار شد و در ادامه نیز مرحله نیمه نهایی این رقابت‌ها شهریورماه انجام شد و دارندگان رتبه‌های برتر به مرحله نهایی راه یافتند.

وی خاطر نشان کرد: این رقابت‌ها پنجشنبه، هفتم بهمن‌ماه از ساعت ۱۴ الی ۱۷ با برگزاری مراسم اختتامیه در سالن همایش‌های آستان قدس رضوی با حضور مدیران رسانه ملی، استان خراسان رضوی و علاقه‌مندان به کلام وحی و معرفی برگزیدگان رشته‌ها و بخش‌های مختلف به کار خود پایان می‌دهد.

انتهای خبر // ف.غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.