بیرجند؛

ثبت ملی آئین ومراسم سنتی کشت گندم در خراسان جنوبی

آئین ومراسم سنتی کشت گندم در روستای آرک از شهرستان خوسف خراسان جنوبی،در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شد.

برآبادی،مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛گفت: این آئین و مراسم در روستای آرک همه ساله در نیمه آبان ماه برگزار می شود که به مراسم ساعت معروف است و وجه تسمیه این مراسم به خاطر آن است که با فرارسیدن نیمه عقرب یا پانزدهم آبان کشاورزان روز خاصی را انتخاب می کنند که نحس و شوم نباشد بلکه ساعت باشد بهترین روز را جمعه می دانند که با اعلام همگانی در روستا کشاورزان خود را برای اجرای این مراسم معنوی و سنتی که قدمت بسیار زیادی دارد، آماده می کنند و در ضمن مزرعه ای که قرار است این مراسم در آن اجرا شود از هر لحاظ قبلاً آماده می شود.

وی افزود: در روزی مشخص شده، کشاورزان همه صبح زود با بیل های در دست و مقداری بذر گندم مرغوب و همچنین نقل و شیرینی به طرف زمین می روند و همگی رو به قبله در صف های مرتب مانند صف های نماز جماعت ایستاده و همچنین بیل ها را در کنار زمین پهلوی هم مرتب می گذارند.

مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی گفت: در ادامه یک نفر از بزرگان دعا می کند برای سلامتی کلیه اهالی از جوان تا پیر، خیر و برکت محصولات کشاورزی و روزی حلال و همچنین یادی از درگذشتگان می کند.

برآبادی افزود: در پایان فاتحه ای برای اموات خوانده می شود. هر کدام مقداری از گندم ها را که روی پارچه ای در مقابل خودشان هست برداشته و به صورت رفت و برگشت در زمین می پاشند و روی آن هم کود می ریزند و در پایان شیرینی و نقل را در بین اعضای حاضر و به خصوص کودکان تقسیم می کنند و در خصوص آبیاری مزارع هم به بحث و گفتگو می پردازند.

وی گفت:این مراسم از زمان های قدیم در این روستا برگزار می شود و آنچه از بزرگان و پیران نقل شده است نسل به نسل اجرا شده و هنوز ادامه دارد.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.