شناسنامه شخصیت‌های معمای شاه؛

رابط اصلی بین امام خمینی (ره) و مردم در دوران پهلوی که بود؟

رابط بین امام خمینی (ره) با مردم و اولین نماینده ایشان در سپاه پاسداران را بشناسید.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تاریخ و مرور آن موجب می‌شود تا به انسان‌های برجسته‌ای در زمینه‌های گوناگونی از جمله انقلاب اسلامی که جزو شاخص ترین برهه‌های تاریخی کشورمان است، بر بخوریم. انسان های ارزشمندی که علاوه بر کتاب های موجود به تازگی مدتی است با پخش مجدد سریال «معمای شاه» گویی زنده شده‌اند و حال و هوای روزهای نه چندان دور سرزمینمان را روایت می‌کنند و یادآور اشخاص بزرگی هستند که در سرنوشت این کشور نقش بسزایی داشته اند.

شهید فضل الله محلاتی که حسین بلندمرتبه این شب ها نقش وی را در معمای شاه ایفا می کند، از روحانیونی بود که در راستای مبارزه با رژیم پهلوی اقدامات گوناگونی را در تاریخ به ثبت رسانده است. او از یاران امام (ره) و نماینده ایشان در سپاه پاسداران بود.

وی در سال 1309 در محلات متولد شد و پس از تحصیلات مقدماتی در حوزه علمیه قم درس فقه خواند. او درس های تخصصی فقه و اصول را در محضر اساتیدی چون مرحوم آیت الله بروجردی و امام خمینی (ره)گذراند. ایشان در دوران تحصیل در قم، همواره با کلیه شخصیت های علمی و مبارزان بر ضد رژیم پهلوی، ارتباط نزدیک داشت و با آنها همکاری می کرد.

آیت الله محلاتی در ادامه فعالیت هایش با شهید نواب صفوی آشنا شد و به گروه فداییان اسلام پیوست. این همکاری موجب شد تا وی بارها تحت تعقیب قرار بگیرد. شهید محلاتی در سال 1340 به تهران عزیمت کرد و ضمن اشتغال به کارهای علمی، در زمینه فرهنگی و تبلیغی علیه پهلوی فعالیت می کرد.

علاوه بر این ها وی در دریافت پیام های امام خمینی (ره) و رساندن آن به مردم از رابطان اصلی بود. ایشان در بیشتر راهپیمایی های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نقش هدایت کننده ای را به عهده داشتند و در جریان ورود حضرت امام (ره) به کشو، عضو کمیته مرکزی استقبال از ایشان بود.

معاونت کمیته مرکزی انقلاب، نمایندگی امام در صندوق تعاون صنفی و نمایندگی امام  راحل در مراسم حج سال 1358 از جمله دیگر سمت هایی بود که امام (ره) به وی واگذار کرد.

هم زمان با تشکیل سپاه پاسداران شهید محلاتی، مسئولیت نظارت، کنترل و هدایت این نهاد انقلابی و نوخاسته را عهده دار شد.

سرانجام بعد از عمری مجاهدت در اسفند ماه 1364 ، هنگامی كه شهيد محلاتي با جمعی از نمايندگان مجلس و مسئولان قضايی كشور ، با هواپيما عازم جبهه بودند ، مورد هدف چند فروند جنگنده رژيم بعثي عراق قرار گرفت و سقوط كرد كه همه سرنشينان آن، از جمله شهيد محلاتی ، به درجه رفيع شهادت نائل آمدند .


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار