در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

سامانه جامع تجارت فرایندهای رصد کالا را در داخل کشور بررسی می‌کند

مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات گمرک ایران در گفتگوی ویژه خبری به ارزیابی عملکرد سامانه جامع تجارت در مبارزه با قاچاق کالا پرداخت.

سامانه جامع تجارت فرایندهای رصد کالا را در داخل کشور بررسی می‌کندبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، خیالی مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات گمرک ایران، محمد دهقان، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس و زارعی، مدیر کل برنامه ریزی و نظارت ستاد مبارزه با قاچاق کالا امشب26 دی ماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری به ارزیابی عملکرد سامانه جامع تجارت در مبارزه با قاچاق کالا پرداختند.

زارعی، مدیر کل برنامه ریزی و نظارت ستاد مبارزه با قاچاق کالا در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون سامانه جامع تجارت گفت: سامانه شناسایی و مبارزه با قاچاق کالا در کنار سامانه جامع تجارت به ایفای نقش خود می پردازد.

وی با اشاره به سامانه های جامع انبار و مراکز نگهداری کالا در حوزه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: مقرر شده است تا این سامانه در مناطق ویژه استقرار کامل پیدا کند.

مدیر کل برنامه ریزی و نظارت ستاد مبارزه با قاچاق کالا در ادامه برنامه با اشاره به سامانه پرونده قاچاق در حوزه  قوه قضائیه اظهار داشت: این سامانه هنوز استقرار نیافته است لذا سه سال است که هیچ اطلاعاتی در خصوص پرونده های قاچاق در حوزه قوه قضائیه نداریم.

زارعی با اشاره به سامانه ارزی و زیر سامانه های حوزه بانک مرکزی بیان کرد: باید بتوانیم منابع مالی به وجود آورنده قاچاق را جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به اینکه، جلسات متعددی برگزار کردیم تا بتوانیم ارز حاصل از صادرات را شفاف کنیمٰ ادامه داد: مقدمات سامانه مدیریت تعهدات ارزی انجام شده است.

مدیر کل برنامه ریزی و نظارت ستاد مبارزه با قاچاق کالا با اشاره به اینکه، حدود61 فصل از 98 فصل کتاب تعرفه در حوزه ثبت سفارش، عملیات ارزي و اخذ مجوز های ورود به گمرک است خاطرنشان کرد: 75 درصد از حجم واردات از طریق سامانه تجارت انجام نشده بلکه احتمالا75 درصد ارزش کالاهای ثبت سفارش شده است.

زارعی با اشاره به، بند الف ماده6 قانون مبارزه با قاچاق کالا افزود: سامانه جامع تجارت در سه حوزه واردات، صادرات و ترانزیت عمل خواهد کرد لذا، استارت کار در حوزه واردات زده شده است.

وی با اشاره به اینکه، در بحث شناسه کالا و رهگیری سامانه استقرار پیدا کرده است عنوان کرد:  البته در مورد شناسه رهگیری طرح با کندی پیش رفته است.

خیالی، مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات گمرک ایران در بخش دیگری از این گفتگو افزود: سامانه های گمرک و پنجره تجارت با هدف مکانیزاسیون تمامی رویه های گمرکی شکل گرفته است به طوری که تبادل اطلاعات الکترونیک و تعامل با سایر سازمان ها را پوشش می دهد، سامانه جامع تجارت به تبادل اطلاعات با سامانه های سایر دستگاه ها می پردازد

وی با بیان اینکه، سامانه جامع تجارت فرایندهای رصد کالا را در داخل کشور بررسی می کند، ادامه داد: سامانه جامع تجارت  به تبادل اطلاعات با سامانه های سایر دستگاه ها می پردازد.

مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات گمرک ایران تصریح کرد:  وقتی کالایی وارد کشور می شود سامانه جامع تجارت سایر دستگاه ها را به یکدیگر متصل می کند.

محمد دهقان، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در ادامه طی گفتگوی زنده تلفنی گفت : سامانه جامع تجارت الزام قانونی است به طوری که در سال 92 به تصویب رسید.

وی با اشاره به اینکه، این سامانه گوشه ای از مسیر حرکت در جهت مبارزه با قاچاق کالا است افزود: هنوز اختلاف  در شیوه استفاده از سامانه میان گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت وجود دارد.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ادامه داد: سامانه جامع تجارت با همکاری گمرک، سازمان تعزیرات، قوه قضائیه و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید انجام شود اما هنوز هماهنگی کامل بین دستگاه ها به وجود نیامده است.

در ادامه این بحث خیالی مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات گمرک کشور نیز در پاسخ به اینکه چرا مجوز ترخیص از طریق سامانه جامع تجارت انجام نمی گیرد اظهار داشت: زمان ۲ تا ۳ ماهه ای را در نظر گرفتیم تا بستر سایر دستگاه ها نیز برای اتصال به این سامانه فراهم شود تا بتوانیم تبادل اطلاعات را در سامانه تجارت داشته باشیم.

زارعی مدیر کل برنامه ریزی و نظارت ستاد مبارزه با قاچاق کالا  نیز در همین رابطه گفت: نکته مهم در بحث مجوزها این است که کالایی بدون مجوز از گمرک خارج نشود؛ که در این رابطه مجوز ورود از طریق سامانه جامع تجارت صورت می گیرد و مجوز ترخیص نیز در یک برنامه دو، سه ماهه انجام خواهد شد.

دهقان عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر اینکه برای مبارزه با قاچاق کالا یک اراده جدی تری لازم است، بیان داشت: هنوز بعد از سه سال از ابلاغ قانون مبارزه با قاچاق کالا ، عنوان می شود که باید زیر ساخت های سامانه جامع تجارت آماده شود.

وی افزود: بر اساس این قانون، وزارت اقتصاد و وزارت راه موظف هستند که مبادی ورودی و خروجی و مسیرهای حمل ونقل را به امکانات مناسب و اسناد الکترونیکی تجهیز کنند : بنابراین بحث ایجاد سامانه جامع تجارت یک بحث است و تجهیز شدن گمرکات به دستگاه های ایکس ری بحث دیگری است که باید مکمل یکدیگر باشند.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بر این اساس اگر چه راه اندازی سامانه جامع تجارت کار مهمی است اما کم هزینه ترین اقدام در جهت مبارزه با قاچاق کالا بوده است.

دهقان ادامه داد: علاوه بر تجهیز مسیرهای جاده ای ما به تجهیزات لازم، در سه سال گذشته کالاهای وارداتی می بایست شناسنامه دار می شدند و کد رهگیری به آن ها تعلق می گرفت که متاسفانه هیچ یک از این کارها انجام نشده است.

خیالی مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات گمرک کشور نیز در پاسخ به اظهارات این نماینده مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: سازمان گمرک دو مسئولیت مهم تسهیل تجارت و کنترل و نظارت بر ورود و خروج کالاها را بر عهده دارد.

وی افزود: در بحث کنترل و نظارت بر ورود و خروج کالا ها طبیعی است که اگر بخواهیم تمام محموله هایی که وارد کشور می شوند را از طریق دستگاه های ایکس ری مورد بازرسی قرار دهیم در روز تنها چند دستگاه کانتینر را می توانیم بازرسی کنیم.

خیالی تصریح کرد: در حال حاضر گمرکات مهم و عمده ما مجهز به تجهیزات بازرسی هستند و خلاءی در این رابطه وجود ندارد.

مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات گمرک کشور در ادامه به بحث تسهیل تجارت نیز اشاره کرد و بیان داشت: هم اکنون، دنیا به سمتی می رود که با بحث  مدیریت ریسک، بحث تسهیل تجارت را مد نظر قرار می دهد؛ در این راستا هم اکنون در حال حاضر ، ۴۰ درصد محموله ها به کشور بازرسی فیزیکی می شوند که این شاخص در دنیا کمتر از ۲ درصد است.

زارعی مدیر کل برنامه ریزی و نظارت ستاد مبارزه با قاچاق کالا نیز در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه حجم قاچاق در کشور کاهش و میزان کشفیات قاچاق و وصول جرایم در این حوزه افزایش پیدا کرده که این به معنی وجود اراده در امر مبارزه با قاچاق کالاست، یادآور شد: در مورد تجهیزات گمرک باید یادآور شوم که در دولت قبل در قالب طرح تحول گمرکی، در قالب برنامه چهار سالن وزارت اقتصاد و مصوبه دیگری می بایست ۲۰ دستگاه ایکس ری به گمرک تحویل می شد که آن زمان قیمت هریک از این دستگاه ها ۴ میلیارد تومان بود که اگر همان زمان تهیه می شد ما باید ۸۰ میلیارد تومان هزینه می کردیم ولی امروز باید همان ۲۰ دستگاه را ۴۰۰ میلیارد تومان خریداری کنیم.

وی افزود: علی رغم این اتفاق، کارها در حوزه خرید تجهیزات درحال انجام است  و با تفاهم نامه وزارت دفاع با سازمان گمرک کشور، این وزارت خانه متعهد شده است که ۵ دستگاه ایکس ری تهیه کند، یک دستگاه ایکس ری را نیز سازمان گمرک متعهد شده است که از محل فاینانس و  ۲ دستگاه نیز سازمان منطقه آزاد. اروند متعهد شده اند که تهیه کنند.

وی در خصوص آخرین اخبار از اتصال سازمان گمرک کشور بن سامانه بارنامه برخط( سامانه راهداری) نیز عنوان کرد: با توجه به مشکلاتی که این سامانه داشت و یک سری سرویس ها نیاز داشت تا انجام گیرد، در آخرین تعهدی که گمرک داده است این سامانه تا ۱۰ روز دیگر متصل خواهد شد.

مدیر کل برنامه ریزی و نظارت ستاد مبارزه با قاچاق کالا همچنین اعلام کرد: تا کنون ۶۱ فصل از ۹۸ فصل کالا، تحت پوشش سامانه جامع تجارت قرار گرفته اند که تا هفته آینده هر ۹۸ فصل کتاب تعرفه، زیر بار می رود و عملیات ثبت سفارش و تامین ارز آن از طریق سامانه جامع تجارت انجام خواهد شد.

وی در خصوص سامانه ارزی نیز اظهار داشت: قرار است بین سامانه جامع تجارت ، گمرک و بانک مرکزی این سامانه ایجاد شود که تفاهم اولیه صورت گرفته  است.

در پایان این برنامه ، خیالی مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات گمرک کشور نیز در خصوص مشکل گمرک با سازمان بنادر کشور نیز عنوان کرد: توانسته ایم ، تبادل اطلاعات را به صورت بر خط داشته باشیم و در این تعامل، قبض انبارها، را به صورت مکانیزه دریافت می کنیم تا یا قفل این قبض ها، اظهار مجدد روی یک شماره قبض انبار اتفاق نیفتد.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار