در برنامه گفتگوی ویژه خبری مطرح شد

وزارت بهداشت با بیمه سلامت دخل و خرجش را تنظیم می کند/ بالاترین عمل های جراحی ممتاز دنیا در ایران انجام می شود

مزایا و معایب بیمه سلامت در وزارت بهداشت امشب در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور کارشناسان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وزارت بهداشت با بیمه سلامت دخل و خرجش را تنظیم می کند/ بالاترین عمل های جراحی ممتاز دنیا در ایران انجام می شودبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، بیمه سلامت در وزارت بهداشت ، مزایا و معایب جدایی سیاستگذاری از اجرا امشب، ۱۵ دی ماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور شهریاری دبیر کمیسیون بهداشت مجلس و عبدالرضا مصری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

شهریاری دبیر کمیسیون بهداشت مجلس در ابتدا در پاسخ به سوال  اول مجری برنامه پیرامون ملحق شدن سازمان بیمه سلامت به وزارت بهداشت گفت: متاسفانه اختلافات برخلاف تصور پیرامون موضوع مورد نظر بیشتر شده است.

وی با اشاره به اینکه، قبل از تشکیل وزارت رفاه بیمه ها  زیر مجموعه وزارت بهداشت و درمان بودند افزود: متاسفانه قانون برنامه پنجم اجرایی و عملیاتی نشد، این در حالی است که بسیاری از مواردی که امروز در مجلس به تصویب رسید در قانون برنامه پنجم بود.

دبیر کمیسیون بهداشت مجلس با بیان اینکه، آرزوهای ما تبدیل به قانون شده است اظهار داشت:  25 سال  پیش خدمت مقام معظم رهبری رفتم به طوری که ایشان فرمودند اگر کسی به بیمارستان مراجعه کرد نباید دغدغه ای به غیر از بیماری داشته باشد.

وی بیان کرد: مسؤلان کلان کشور، قوه قضائیه، نهاد ریاست جمهوری و سازمان برنامه و بودجه از بیمه تکمیلی خلاف قانون استفاده می کردند بدون اینکه خودشان دغدغه داشته باشند.

شهریاری با اشاره به اینکه، وزارت بهداشت با این الحاق دخل و خرجش را تنظیم می کند گفت: حدود40 درصد پزشکان در طرح تحول سلامت به صورت تمام وقت کار می کنند.

انتقال سازمان بیمه سلامت به وزارت بهداشت، تضادها را بیشتر می کند

عبدالرضا مصری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه این گفتگو با اشاره به اینکه،  مدت زیادی است که عادت کرده ایم به جای پرداختن به محتوا و علت سریعا صورت مسئله را پاک می کنیم و جذب معلول می شویم گفت:  نهایت هنر ما تلفیق و الحاق شده است.

وی با اشاره به اینکه، در مجلس هفتم با این طرح مخالفت کردم افزود: اصلی ترین موضوع صیانت از حقوق بیمه شده است که باید مورد توجه قرار گیرد.

مصری با بیان اینکه، جامعه پزشکی یکی از نعمات بزرگ کشور است ادامه داد: بالاترین عمل های جراحی ممتاز دنیا امروزه در ایران انجام می شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به تفکیک وظایف تولیت، تامین مالی و تدارک خدمات گفت: این سه مورد باید از یکدیگر جدا شوند لذا تولیت شامل سیاستگذاری، اجرا، ارزشیابی، نظارت و توسعه است که باید توسط وزارت بهداشت انجام شود.

در ادامه مصری با بیان اینکه ما بیش از یک بیمه در کشور داریم (بیمه تامین اجتماعی، بیمه سلامت ایرانیان و ...) گفت: انتقال سازمان بیمه سلامت ایرانیان به وزارت بهداشت تضادها را بیشتر می کند، عملکرد این بیمه چه اشکالی داشته است که به اینجا رسیدیم تا آن را به وزارت بهداشت ملحق کنیم.

وی یادآور شد: پیشتر سازمان بیمه خدمات درمانی که هم اکنون نام آن بیمه سلامت شده در زیر مجموعه وزارت بهداشت قرار داشت که نهایتا مجبور شدند به علت عملکرد بد، سازمان آن را از وزارت بهداشت تفکیک کنند.

شهریاری دبیر کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص الحاق شورای عالی بیمه سلامت به وزارت بهداشت عنوان کرد: با اتفاقی که افتاد، سیاست گذاری ها و تعیین بسته خدمات که قبلا در شورای عالی بیمه تعیین می شد هم اکنون دست وزارت بهداشت و درمان است.

وی با بیان اینکه با الحاق دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت به وزارت بهداشت هیچ اتفاقی نخواهد افتاد، گفت: تصمیم گیری ها در این مجموعه بازهم باید در هیات دولت مصوب شود لذا اصل مساله  الحاق بیمه سلامت ایرانیان به وزارت بهداشت بود.

مصری دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در همین رابطه ( الحاق دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت به وزارت بهداشت) عنوان کرد: از روزی که سازمان بیمه خدمات درمانی که هم اکنون نام بیمه سلامت شده، از وزارت بهداشت منفک شد حتی یک ريال سوء استفاده یا سوء برداشت در این مجموعه نداشتیم.

وی با طرح این سوال که چرا معتقد به الحاق دبیرخانه شورای عالی بیمه به وزارت بهداشت نیستم گفت: براساس گزارش وزارت بهداشت، دو هزار و پانصد میلیارد تومان منابع وزارت بهداشت در دانشگاه های مختلف کشور در یک بانک سپرده گذاری و برای اینکه سودش را بگیرد، هشت ماه هشت ماه حقوق پزشکی که در روستاها کار می کند را نمی دهد.

شهریاری دبیر کمیسیون بهداشت نیز در پاسخ به این اظهارات مصری بیان داشت: قبلا شاید این اتفاق افتاده باشد ولی الان در حساب این سازمان بیمه خدمات درمانی پولی نیست و تنها به مثابه صندوقی است که از یک طرف پول دولت به آن واریز و از سوی دیگر پول ها تقسیم می شوند لذا یک بیمه کارآمد که تفکری داشته باشد و خلق منابع کند نیست.

انتقال سازمان بیمه سلامت به وزارت بهداشت تصمیم منطقی بود

در ادامه گفتگوی ویژه خبری امشب غلامرضا کاتب در تشریح علل موافقت خود مبنی بر باقی ماندن شورای عالی بیمه در وزارت رفاه و همچنین انتقال سازمان بیمه سلامت به وزارت بهداشت عنوان کرد: آنچه که امروز برای مردم مهم است اجرای مناسب طرح تحول سلامت است و دغدغه مردم این نیست که چه کسی تصمیم می گیرد بلکه دغدغه آن ها این است که چگونه خدمات با کیفیت و ارزان به دست آن ها برسد.

وی با بیان اینکه انتقال سازمان بیمه سلامت به وزارت بهداشت یک تصمیم منطقی در مجلس شورای اسلامی بود گفت: اگر شورای عالی بیمه در وزارت رفاه اجتماعی بماند که تا الان هم باقی مانده و چه به وزارت بهداشت برود هچگونه تغییری در ترکیب شورای عالی بیمه، اعضاء و تصمیم گیران ندارد. چرا که ترکیب این شورا جدای از وزارتخانه است.

کاتب تصریح کرد: در نتیجه ماندن شورای عالی بیمه در وزارت رفاه، خدمات گیرنده و فروشنده خدمات یکی نخواهد بود که این اقدام، اقدام خوبی است و به نفع نظام است که بتوانیم مجموعه ای که باید تعرفه ها را تنظیم کند و در نهایت آن را هیات وزیران به تصویب برساند بهتر است جدای از وزارت بهداشت و درمان باشد.

این عضو هیات رئیسه مجلس یادآور شد: وزیر بهداشت مکررا در جلسات مختلف به عنوان یک دغدغه نقل می کند عدم  در اختیار نداشتن منابع مالی به دلیل اینکه این منابع در اختیار شورای عالی بیمه سلامت است در حالیکه این وزارت سیاست گذاری اجرایی، برنامه ریزی راهبردی و نظارت را بر عهده دارد نمی تواند به خوبی تصمیم بگیرد.

در ادامه این بحث عبدالرضا عزیزی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به بند هفت سیاست های کلی سلامت، ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری اظهار داشت: در این بند تصریح شده که نظام سلامت شامل: سیاست گذاری اجرایی، برنامه ریزی، ارزشیابی، نظارت و مدیریت منابع سلامت از طریق نظام بیمه باید با محوریت و توسط وزارت بهداشت با همکاری سایر نهادها صورت پذیرد.

انتقال سازمان بیمه سلامت به وزارت بهداشت می تواند به طرح تحول سلامت کمک کند


وی با بیان اینکه بیمه سلامت از نظر بودجه مستقل است و هیات امنای خاص خود را دارد اظهار داشت: حسن این اتفاق این است که از آنجا که رئیس امنای سازمان بیمه سلامت، وزیر بهداشت است دیگر دعوایی بین وزیر بهداشت و وزیر رفاه صورت نمی گیرد و این می تواند به طرح تحول سلامت کمک کند.

عزیزی تاکید کرد: براین اساس این اقدام بیشتر به نفع بیمه شدگان، مردم و سازمان بیمه سلامت است، سازمان بیمه سلامت منابع خودش را دارد و بودجه اش هم مستقل است بنابراین اتفاق خاصی نیافتاده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار