در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد

متوسط قیمت برنج پر محصول بین 7 تا 8 هزار تومان است/ بزودی گوشت با قیمت مناسب عرضه خواهد شد

کارشناسانان بخش کشاورزی امشب در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی علل نوسان قیمت برنج و گوشت در بازار پرداختند.

سرانه مصرف برنج در ایران نسبت به سایر کشورها بالاست/متوسط قیمت برنج پر محصول بین 7 تا 8 هزار تومان استبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اسکندر زند معاون وزیر جهاد کشاورزی و شاه حسینی نائب رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران امشب ۱۳ دی ماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی علل نوسان قیمت برنج و گوشت در بازار پرداختند.

اسکندر زند معاون وزیر جهاد کشاورزی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه، علل نوسان قیمت برنج در بازار چیست گفت: سرانه مصرف برنج در ایران نسبت به سایر کشورها بالا است.

ظرفیت تولید برنج بومی در کشور محدود است

 وی با بیان اینکه، برنج کالایی اساسی در کشور است عنوان کرد : ظرفیت تولید برنج بومی در کشور محدود است لذا، تولید برنج بومی در کشور نصف برنج های پر محصول است.

زند با اشاره به اینکه،  متوسط قیمت برنج پر محصول بین ۷-۸ هزار تومان است ادامه داد: ذائقه مردم به سمت برنج های بومی است اما تولید برنج های بومی کم است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی  با اشاره به روند گسترش سطح زیر کشت برنج های پر محصول تصریح کرد: برنج پر محصول ۶ تا ۷ تن شلتوک تولید می کند.

وی با اشاره به اینکه، برنج کم محصول ۴ تن شلتوک تولید می کند اظهار داشت: سطح زیر کشت برنج پر محصول امسال ۸۰ هزار هکتار بوده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد : باید برنجی را تولید کرد که حدوسط برنج های پر محصول و  کیفی باشد لذا با این راهکار ظرف چند سال آینده می توان برنجی را تولید کنیم که ذائقه پسند و قیمت مناسب داشته باشد.

شاه حسینی نائب رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران در ادامه این گفتگو با اشاره به اینکه، سطح زیر کشت برمبنای تولید آن چیزی نیست که اعلام می شود گفت: ۴۷۰-۴۸۰ هزار تن زمین های زیر کشت برنج سه استان گلستان، مازندران و گیلان است لذا،  حدود ۲۰ درصد برنج ها پر محصول و ۸۰ درصد کیفی است.

شاه حسینی با اشاره به اینکه،  زمین های زیر کشت برنج های کیفی ۲ هزار و ۴۰۰ تا ۲ هزار و ۶۰۰ تن در هکتار است اظهار داشت: میانگین تولید برنج پر محصول ۴ تا ۴ و ۵۰۰ تن است لذا برنج ندا و فجر کمتر تولید می شود و بیشتر شیرودی کاشته می شود.

نایب رییس انجمن واردکنندگان برنج ایران گفت:اینکه گفته می شود  ۶۵ درصد از میزان تولید برنج شلتوک است واقعیت ندارد.

وی افزود: ۵۳ تا ۵۵ درصد برنج تولید می شود و  ۲۵ تا ۳۰ درصد افت محصول داریم.

در ادامه این بحث محمد علی شاعری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز در رابطه با علل افزایش قیمت برنج در بازار بیان داشت: بر اساس آمار وزارت جهاد کشاورزی ، سرجمع مساحت زیر کشت برنج در کشور بین ۵۵۰ تا ۶۰۰ هزار هکتار و برآورد تولید داخل امسال ما نیز حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ تا ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن است.

وی با بیان اینکه بازار برنج متاثر از یک بار روانی است که معمولا در کشور ایجاد می کنند، افزود: این اتفاق بر اثر تلاطمی است که بر اساس دامن زدن به تقاضای کاذب رخ می دهد که معمولا شاهد این مسئله در موضوعات مختلف هستیم.

ضعف در مدیریت عرضه و تقاضا باعث ایجاد مشکل شده است

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نیاز زیادی به واردات نداریم، عنوان کرد: زنجیره توزیع کامل نیست لذا ضعف در مدیریت عرضه و تقاضا باعث ایجاد این مشکل شده ، مضافا اینکه ذائقه مردم به سمت تولید داخل افزایش پیدا کرده است.

شاعری با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی مرجع تنظیم بازار است خاطر نشان ساخت: وزارت جهاد کشاورزی باید با توزیع مناسب برنج در یک شبکه سازمان یافته به گونه ای عمل کند که عرضه و تقاضا مدیریت شود  تا شاهد این افزایش قیمت کاذب نباشیم.

زند معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز در بخش دیگری از سخنانش و در راستای تکمیل اظهارات این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این بار روانی ناشی از یک سری برنامه ریزی های پس از برداشت است که در کشور ما برای اکثر محصولات تا حدودی صدق می کند.

وی ادامه داد: در مزرعه گاهی تولید به اندازه کافی وجود دارد اما از آن جا که زنجیره های پس از مزرعه را نداریم و این زنجیره ها معمولا ضعیف عمل می کنند، واسطه ها به زنجیره توزیع ورود پیدا می کرده و بازار را مواجه با یک بار روانی می کنند.

در ادامه این بحث، یوسف اسدی یکی از تولید کنندگان برنج نیز عنوان کرد: ما به عنوان کشاورز، افزایش قیمت برنجی که امسال در بازار مطرح است را نداشتیم.

وی افزود: سال گذشته برنج با کیفیت را جلوی درب کارخانه کیلویی ۷ هزار و ۵۰۰ تومان فروختیم که این رقم امسال به ۸ هزار و ۵۰۰ تومان رسید  یعنی با حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد افزایش قیمت، برنج را به بازار عرضه کردیم ولی هم اکنون شاهد هستیم که  این برنج، بالاتر از خرید کشاورز به بازار عرضه می شود.

 روند افزایشی قیمت گوشت در بازار روال منطقی ندارد/ بزودی گوشت با قیمت مناسب عرضه خواهد شد


در بخش دیگری از گفتگوی ویژه خبری امشب ، زند معاون وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با علل افزایش قیمت گوشت در بازار عنوان کرد: روند افزایشی قیمت گوشت در بازار روال منطقی ندارد و با تدابیری که اندیشیده شده بزودی، گوشت با قیمت مناسب عرضه خواهد شد.

وی یادآور شد: زمانی که علوفه ارزان است، معمولا دامدار ترجیح می دهد که دام خود را با وزن بیشتر و پروار آماده عرضه به بازار کند که این امر سبب تاخیر عرضه دام به بازار می شود.

شاعری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز در همین رابطه گفت: وزارت جهادکشاورزی در عرصه تولید موفق اما در عرصه تنظیم بازار ناموفق است.

وی افزود: بازار محصولات کشاورزی رها شده است و وزارت جهاد نیز به هیچ عنوان آن انتظار مطلوبی که کشاورزان در حوزه تنظیم بازار را داند را انجام نمی دهد.

در پایان فرهاد طاهریان دبیر انجمن واردکنندگان فرآورده های خام دامی با بیان اینکه واردات با هدف تنظیم بازار صورت می گیرد ، اظهار داشت:  علی رغم این اقدام باید معتقد به یک مدیریت یک پارچه در زنجیره تامین باشیم.

وی افزود:اختلافاتی که در بحث آمار تولید داریم سیاست گذاری و تنظیم بازار را برای ما دچار مشکل می کند، ضمن اینکه یک سری چالش هایی در بحث تنظیم بازار( عدم سیاست های مشخص در رابطه با خودکفایی گوشت، مشکلات ساختاری تولید، تولید سنتی دام و ...) داریم که وزارت جهادکشاورزی باید به آن توجه کند.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار