باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

طلاق گران شد/ برنامه‌های دولت در برنامه ششم توسعه برای کاهش نرخ طلاق به مرحله اجرا می‌رسد؟

دولت طی لایحه برنامه ششم توسعه، برنامه هایی برای کاهش نرخ طلاق ارایه داده و در راستای اجرای آن تعرفه های حق ثبت طلاق را افزایش داده است.

طلاق گران شد/ برنامه های دولت در برنامه ششم توسعه برای کاهش نرخ طلاق به مرحله اجرا می رسد؟به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بیکاری، اعتیاد به موادمخدر، فقر اقتصادی، مهاجرت، اختلافات طبقاتی و رویای به دست آوردن زندگی بهتر از جمله عواملی است که فشارهای روانی بسیاری را بر زندگی مشترک زن و مرد وارد می کنند و در نهایت منجر به فروپاشی بنیان خانواده و طلاق می شوند که امروز خانواده های بسیاری را درگیر کرده است.

طبق آمار سازمان ثبت احوال کشور در آذر ماه امسال، 13255 طلاق و 50132 ازدواج در کشور ثبت شده و این یعنی به ازای هر 7/3 ازدواج یک طلاق رخ داده است که این آمار موجب نگرانی از وضعیت خانواده ها در کشور می شود و نیازمند چاره اندیشی از سوی مسئولان کشوری است.

دولت در برنامه ششم توسعه راهکارهایی برای کاهش طلاق ارایه داده است که به نظر می سد اگر این قوانین به درستی اجرایی شوند، می تواند کمکی برای کاهش میزان نرخ طلاق در آینده باشد.

در طی بررسی برنامه ششم توسعه که به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسیده، مأموریت هایی به سازمان های مختلف از جمله سازمان بهزیستی برای کاهش  نرخ طلاق سپره شده است.

* کاهش 20 درصد طلاق در طی برنامه ششم توسعه

براساس ماده 119 لایحه برنامه ششم توسعه، سازمان بهزیستی مکلف شده است در راستای کنترل و کاهش نرخ طلاق به میزان 20 درصد سال پایه در طول قانون برنامه، زمینه سازی لازم را از طریق مرکز فوریت‌های اجتماعی و مددکاری و مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی به عمل آورد و در  جهت پیشگیری از اختلاف و بحران‌های خانوادگی و پیشگیری از وقوع طلاق و با کمک نهادهای مردمی اقدامات خود را گسترش دهد.

حبیب الله مسعودی‌فرید معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با این لایحه می گوید: براساس این مصوبه علاوه بر سازمان بهزیستی، دستگاه‌های مختلفی از جمله وزارت بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و قوه قضاییه در کاهش نرخ طلاق دارای مسئولیت‌هایی هستند و در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی به طور مستمر وظایفی که هر دستگاه باید انجام دهد، ابلاغ می‌شود و سازمان بهزیستی هم در راستای این مصوبه وظایف خود را انجام می‌دهد.

مسعودی‌فرید افزود: در مصوبه جدید مجلس در برنامه ششم توسعه، وظایف دستگاه‌های مختلف برای کاهش 20 درصدی نرخ طلاق به تفکیک آمده است و شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان متولی اصلی آن در نظر گرفته شده است، به عنوان مثال به سازمان بهزیستی وظیفه ارایه مشاوره‌های پیش از ازدواج، وزارت بهداشت وظیفه انجام آزمایش‌های قبل ازدواج و به قوه قضاییه مسئولیت ارایه مشاوره‌های پیش از طلاق در کنار دادگاه‌های خانواده سپرده شده است. 

*افزایش 10درصدی نرخ تعرفه حق ثبت طلاق 

روز گذشته نمایندگاه مجلس در طی بررسی و تصویب لایحه برنامه ششم توسعه با افزایش 10 درصدی تعرفه حق ثبت طلاق با 149 رأی موافق، 14 رأی مخالف و 1 رأی ممتنع از مجموع 202 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

البته وجوه دریافت شده از افزایش حق ثبت طلاق برای کاهش تولد کودکان معلول در کشور هزینه می شود.

براساس این مصوبه مجلس، تمامی متقاضیان ازدواج باید جهت ثبت قانونی ازدواج دائم، گواهی انجام غربالگری در شبکه های بهداشت و درمان را به منظور شناسایی ازدواج های پرخطر از نظر بروز اختلالات ژنتیکی به دفاتر ازدواج ارائه کنند و موارد در معرض خطر می توانند به مراکز مشاوره اعم از مراکز وابسته به وزارت بهداشت و درمان یا مراکز مشاوره مورد تأیید سازمان بهزیستی ارجاع و چنانچه نیاز به آزمایش ژنتیک باشد به مراکز مجاز معرفی می شوند.

تبصره 2 این مصوبه تأکید دارد که 10 درصد حق التحریر ثبت طلاق افزایش یافته و منابع حاصله پس از واریز به خزانه و کمک‌های مردمی و دولتی جهت کمک به تأمین هزینه های آزمایش ژنتیک افراد نیازمند بر اساس آزمون وسع در اختیار سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) قرار می گیرد، هزینه انجام آزمایش‌های مددجویان تحت پوشش کمیته امداد خمینی(ره) و سازمان بهزیستی رایگان است و توسط سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) پرداخت خواهد شد.

شاید بتوان گفت که این مصوبه مجلس اگر به درستی به مرحله اجرایی برسد، بتواند تا میزانی از نرخ طلاق و از سوی دیگر از تولد تعداد بسیاری از کودکان معلول که خود یکی از دلایل از هم پاشی خانواده ها و تحمیل هزینه های سنگین در آینده به شمار می‌روند، کاهش دهد .

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۴:۴۳ ۲۶ دی ۱۳۹۵
تو محله ما فقط 3 زوج طلاق گرفتند وای به حال کل محله ها رو حساب کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۴ ۲۲ مرداد ۱۳۹۶
تو محله ما از این مرحله گذشته ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۲۶ دی ۱۳۹۵
افزایش تعرفه و از این دست کارها مشگل رو حل نخواهد کرد اتفاقا بحث طلاق باید راحتر شود چون اگر نتوانند طلاق بگیرند از جای دیگر میزنه بیرون که اینجا نمیشه راحت گفت که برای یه کشور اسلامی زشت است و حتی باعث افزایش جرایمی همجون قتل های ناموسی خواهد شد
شما چرا قبول نمیکنید که مشگلات اقتصادی باعث این مشگلات شده اند شما باید بیکاری و اعتیاد رو ریشه کن کنید
من خودم معتاد بودم وقتی سر کار رفتم دیدم با کار جور در نمیاد و دارم کارمو از دست میدم که 1 ماهه ترک کردم الان 15 ساله کار دارم و اعتیاد ندارم و ازدواج هم کردم و زن و بچه و خونه و ماشین و احترام دارم
بیکاری اعتیاد رو هم پشت سرش میاره و همه چیز پشت این دو مثل دومینه خراب میشه
Netherlands
محمد
۱۴:۱۵ ۲۶ دی ۱۳۹۵
طلاق وسخت کنیدنتیجش میشه شوهرکشی وهمسرکشی.فقط قضیه روخونین میکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۳ ۲۶ دی ۱۳۹۵
ازدواج ها رو آسون بگیرن طلاق کم میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۶ ۲۲ مرداد ۱۳۹۶
ماشااله دلت خوشه .....اینکه میبره بالا
Australia
ناشناس
۱۳:۴۱ ۲۶ دی ۱۳۹۵
در این راستا یکسری کلاس های اجباری مشاوره بعد از ازدواج برگذار شد که تحویل عقدنامه منوط به گذراندن این کلاس ها بود و خود من هم رفتم و گواهیشو گرفتم
بسیار عالی و مفید بود ولی متاسفانه هنوز به نتیجه نرسیده برچیدنش...
چرا هیچوقت برنامه های مفید و کارساز نصفه کاره رها میشن؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۳ ۲۲ مرداد ۱۳۹۶
درد جای دیگه است اگه معیشت مردم بهتر بشه نه فساد اجتماعی بروز میکنه ، ن سرقتی و نه زورگیری ، نه رشوه ای و نه کلاهبرداری ، نه خودکشی و نه طلاقی و ...........
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۳:۳۸ ۲۶ دی ۱۳۹۵
علت بیشتر طلاق ها در کشور ناشی از مشکلات اقتصادی و بیکاری است . افزایش تعرفه طلاق فقط هزینه بیشتری را بر جامعه تحمیل خواهد کرد مخصوصا خانم های زیادی به دفتر طلاق مراجعه می نمایند که شوهر زیر بار پرداخت هیچگونه حق التحریری نمی رود و زوجه باید هزینه طلاق را شخصا پرداخت نماید . هزینه کردن این تعرفه اضافی به کاهش کودکان معلول چه کمکی به کاهش آمار طلاق خواهد کرد . بهتر نیست آموزش قبل از ازدواج در کشور نهادینه شود تا زوجین با شناخت بهتری تصمیم به ازدواج بگیرند . ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۸ ۲۲ مرداد ۱۳۹۶
اموزش لازم نیست اقا جان ...!!! اگه بذارن دوتا تک تومنی تو جیب نان اور خانواده بخوره به هم همه چیز درست میشه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۲۶ دی ۱۳۹۵
10درصد حق التحریر رو افزایش دادید که مشکل کودکان معلول و...حل بشه و از تولد این کودکان جلوگیری بشه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟بعد زوجی که به مرحله ی طلاق رسیدن اگر این راه رو نتونن بروند به نظرتون امار خودکشی بالا نمیره ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟خیلی ها الان به خاطر قبح طلاق و فرهنگ خانواده و... دست به خودکشی میزنن
چاره ی اساسی می خواد این کار.شغل ،مسکن ،و....حل بشه طلاقی پیش نمیاد
Iran (Islamic Republic of)
Minoo
۱۳:۳۱ ۲۶ دی ۱۳۹۵
اهاااا یعنی الان ده درصد نرخ ثبت حق طلاق بره بالا اون خانواده منصرف میشه از تصمیمش؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۰ ۲۶ دی ۱۳۹۵
آقا جون مشگل سر جیب مردمه که باید با عناوین مختلف خالی بشه وگرنه اونی که قراره طلاق بده یا طلاق بگیره فکر هزینه اش رو هم کرده . اگه مشکل اقتصادی مردم حل بشه درصد بالایی از مسائل خانواده ها رفع میشه و به طلاق نمیرسه و .....
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۳۵ ۲۶ دی ۱۳۹۵
احسنت دقیقا حق با شماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۳ ۲۲ مرداد ۱۳۹۶
قربون کلامت برم . برای اب خوردن که عوارض و ارزش افزوده گذاشتن . مگه ملت اومدن سد زدن یا اقلیم و عوض کردن؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۲۶ دی ۱۳۹۵
واقعا موندم نمایندگان مجلس چه جوری فکر میکنن اصلا فکر میکنن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۳ ۲۲ مرداد ۱۳۹۶
چرا ، بعضی وقتها ، وقتی یه پشه انوفل وارد مجلس میشه همه شروع به فکر کردن میکنن که چه جوری بیرونش کنیم ، مبادا مارو بگزه و تب مالاریا بگیریم ......!!!!
Iran (Islamic Republic of)
***
۱۳:۰۱ ۲۶ دی ۱۳۹۵
با این کارها شاید بشه آمار طلاق رو پایین آورد...ولی به جای حل مسئله صورت مسئله رو پاک کردن...بیان ببینن مشکل مردم چیه اغلب کسایی که تصمیم به جدایی میگیرن بخاطر موضوع مالی یا خیانت همسرانشون هست که رو به این موضوع میارن...به جای این کارا یه کاری کنند...الان هیچ جوونی تن به ازدواج نمیده با این وضعیت جامعه به کی میشه اعتماد کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۲۶ دی ۱۳۹۵
علت 90 درصد از طلاق ها موضوعات اقتصادی و درآمد خانواده ها است. دولت فکر افزایش رفاه عمومی باشد مشکل طلاق حل می شود و لازم نیست 10 درصد حق تحریر را بالا برد.
Germany
جمشیدازآبادان
۱۲:۲۴ ۲۶ دی ۱۳۹۵
فرهنگ زندگی مشترک روازدوران تحصیلی آموزش بدن تامشکل جامعه حل بشه نه اینکه تااین برنامه هاهم کسری بودجه راجبران وهم حق زوجین برای جدائی رابامشکل مواجه کنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۲ ۲۶ دی ۱۳۹۵
شرم آوره !!!
عوض حل مسئله صورت مسئله را پاک میکنید ؟؟؟!!!
آخرین اخبار