مسعودی‌فرید در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

بهزیستی تنها متولی کاهش نرخ طلاق نیست

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: سازمان بهزیستی تنها متولی کاهش نرخ طلاق نیست و دستگاه‌های دیگر از جمله وزارت بهداشت و قوه قضاییه در این کار نقش دارند.

بهزیستی تنها متولی کاهش نرخ طلاق نیستحبیب الله مسعودی‌فرید معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در رابطه با مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی مبنی بر مکلف کردن سازمان بهزیستی برای کاهش 20 درصدی نرخ طلاق در طول برنامه ششم توسعه، اظهار داشت: متولی اصلی کاهش نرخ طلاق در برنامه ششم توسعه، شورای عالی انقلاب فرهنگی است و سازمان بهزیستی وظیفه کاهش نرخ طلاق در استان‌ها را بر عهده دارد.

وی افزود: براساس این مصوبه علاوه بر سازمان بهزیستی دستگاه‌های مختلفی از جمله وزارت بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و قوه قضاییه در کاهش نرخ طلاق دارای مسئولیت‌هایی هستند و در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی به طور مستمر وظایفی که هر دستگاه باید انجام دهد ابلاغ می‌شود و سازمان بهزیستی هم در راستای این مصوبه وظایف خود را انجام می‌دهد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در رابطه با بودجه مورد نیاز برای عملیاتی شدن این مصوبه مجلس شورای اسلامی،گفت: در حال حاضر سازمان بهزیستی برای کاهش نرخ طلاق حدود 5 میلیارد تومان از شورای اجتماعی کشور دریافت کرده است و حدود 15 میلیارد تومان هم بودجه هر ساله سازمان بهزیستی برای این منظور است اما با توجه به مصوبه جدید مجلس در برنامه ششم توسعه و واگذاری مسئولیت‌های جدید، سازمان مدیریت برنامه و بودجه باید بودجه‌ای جداگانه برای دستگاه‌هایی که در کاهش نرخ طلاق متولی شده‌اند در نظر بگیرد.

مسعودی‌فرید گفت:در مصوبه جدید مجلس در برنامه ششم توسعه، وظایف دستگاه‌های مختلف برای کاهش 20 درصدی نرخ طلاق به تفکیک آمده است و شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان متولی اصلی آن در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال به سازمان بهزیستی وظیفه ارایه مشاوره‌های پیش از ازدواج، وزارت بهداشت وظیفه انجام آزمایش‌های قبل ازدواج و به قوه قضاییه مسئولیت ارایه مشاوره‌های پیش از طلاق در کنار دادگاه‌های خانواده سپرده شده است. 

گفتنی است؛ نمایندگان مجلس در نشست علنی مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی لایحه برنامه ششم توسعه کل کشور با ماده 119 این لایحه از مجموع 214  نماینده حاضر در جلسه با 159 رأی موافق، 6  رأی مخالف و 6 رأی ممتنع  موافقت کردند. این ماده ناظر بر مباحثی همچون وظایف سازمان بهزیستی در راستای کاهش میزان طلاق است.

در ماده 119 لایحه برنامه ششم توسعه آمده است:

الف- سازمان بهزیستی مکلف است در راستای کنترل و کاهش نرخ طلاق به میزان 20درصد سال پایه در طول قانون برنامه زمینه سازی لازم را از طریق مرکز فوریت‌های اجتماعی و مددکاری و مراکز مشاوره و خدمات روان‌شناختی به عمل آورد جهت پیشگیری از اختلاف و بحران‌های خانوادگی و پیشگیری وقوع طلاق و با کمک نهادهای مردمی اقدامات خود را گسترش دهد.

 همچنین سازمان صدا و سیما مکلف است؛ در برنامه‌های خود ترویج ازدواج، ضد ارزش بودن طلاق و آسیب‌های اجتماعی آن برای زوج و زوج‌ها و فرزندان، فرهنگ افزایش پایبندی زوج‌ها به خانواده و حفظ حرمت خانواده را به عنوان محورهای اصلی سبک زندگی اسلامی - ایرانی مد نظر قرار دهد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار