طبق مصوبه مجلس؛

دولت مكلف به استخدام فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد و بالاتر شد

نمايندگان مجلس دولت را مكلف به استخدام فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد و بالاتر كردند.

دبير شيفت شب///خالقي// دولت مكلف به استخدام فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد و بالاتر شدبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ،نمايندگان در صحن علني نوبت شامگاه امروز (شنبه 25 دي ماه) در جريان بررسي مواد ارجاعي برنامه ششم توسعه ماده 102 را با 153 راي موافق، 18 راي مخالف و 7 راي ممتنع از مجموع  راي ماخوذه  195 به تصويب رساندند.

براين اساس ماده  102 تصريح مي كند:

دولت موظف است اقدامات لازم برای اجرای صحیح و به موقع قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران را به عمل آورد و اعتبار کافی را در بودجه سنواتی پیش بینی نماید و کلیه آیین نامه های اجرایی آن را حداکثر تا شش ماهه سال اول اجرای قانون برنامه تصویب و ابلاغ نماید.

1- دولت مکلف است در اجرای ماده 61 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت 2 مصوب 4/12/93 به نحوی برنامه ریزی نماید که تا 2 سال اول اجرای قانون برنامه کلیه مشمولین ماده مذکور تعیین تکلیف گردند. یگان های اعزام کننده و نهادهای متولی موظفند گواهی حضور افراد مشمول این قانون و صورت سانحه را به کميسیون احراز بنیاد شهید و امور ایثار گران ارائه نمایند.

تبصره- بنياد شهيد و امور ايثارگران موظف است رزمندگان 8 سال دفاع مقدس كه صورت سانحه باليني همزمان مجروحيت را ندارند اما مجروحيت آنها توسط كميسيون پزشكي نهاد اعزام كننده (نيروهاي مسلح) احراز مي‌گردد را بعنوان جانباز تلقي نماید و حداقل 5% جانبازي به آنها تعلق مي‌گيرد.

اجراي اين تبصره مانع از احراز جانبازي بيش از درصد مذكور توسط بنياد شهيد و امور ايثارگران نمي باشد.

2- دولت مكلف است در سال اول اجراي قانون برنامه اعتبار مورد نياز براي اجراي تبصره ماده38 قانون جامع خدمات رساني به ايثارگران را در لوايح بودجه سنواتي پيش بيني نموده و از طريق سازمان تامين اجتماعي نيروهاي مسلح به كليه آزادگان و جانبازان واجد شرايط پرداخت نمايد.

3- دولت موظف است خانواده معظم شهدا، جانبازان، آزادگان، رزمندگان و افراد تحت تکفل ایشان(والدین و همسر و فرزندان ) دارای تابعیت غیر ایرانی که در طول هشت سال دفاع مقدس یا بعد از آن در راستای ماموریت محوله از سوی مراجع ذی صلاح به درجه رفیع شهادت یا جانبازی یا اسارت نائل آمده اند پس از تأیید مراجع مذکور تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار دهد و رزمندگان نیز بنابه تشخیص ستاد کل نیروهای مسلح تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) قرار می‌گیرند.

تبصره- اعطای تابعیت و اقامت به افراد موضوع این ماده بر اساس ضوابط در چارچوب قانون خواهد بود که حداکثر ظرف مدت سه ماه از لازم الاجرا شدن این قانون توسط ستاد کل نیروهای مسلح با همکاری وزرات امورخارجه و وزارت كشور تهيه و به تصویب شورای عالی امنیت ملی با رعایت اصل 176 قانون اساسی می‌رسد. 

4- ماده 18 قانون جامع خدمات رساني به ايثارگران به شرح زير اصلاح مي‌شود:

بنياد شهید و امور ایثارگران موظف است در چارچوب قوانین به منظور تعيين، تدوين و يا اصلاح معيارهاي تشخيص درصد جانبازي به عنوان مبناي ارائه خدمت به جانبازان و آزادگان در مواردي كه نياز به راي كميسيون باشد نسبت به تشكيل كميسيون هاي پزشكي اقدام و جهت تعيين نحوه از كارافتادگي كلي، با در نظر گرفتن وضعيت فعلي سلامتي روحي، جسمي، اجتماعي، اقتصادي، شغلي و سابقه حضور در جبهه آنها و براساس آئين نامه اي كه با پيشنهاد بنياد و ستاد كل نيروهاي مسلح و با همكاري وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح و سازمان تهيه و به تصويب هيات وزيران ميرسد اقدام نمايد.

5- به منظور حفظ کرامت ایثارگران و خانواده معظم شهدا، جانبازان و آزادگان دستگاه های موضوع ماده 2 قانون جامع خدمات رساني به ايثارگران و ماده 5 قانون مديريت خدمات کشوری مجاز نیستند ایثارگران شاغل در آن دستگاه را به عنوان نیروی مازاد (عدم نیاز ) معرفی نمایند به استثنای موارد محکومیت در هیات تخلفات اداری.

6- دولت مكلف است علاوه بر اجراي ماده 21 قانون جامع خدمات ايثارگران و تبصره های آن و اصلاحات بعدی تمام فرزندان شهداء و فرزندان جانبازان 70% و بالاتر را در طول برنامه استخدام کند.
7- جانبازاني كه قبل از تصويب اين قانون به صورت پيش از موعد یا عادی و بدون سنوات ارفاقي بازنشسته شده اند با رعايت شرط سني كمتر از 65 سال مي توانند به خدمت اعاده و با تكميل خدمت 35 ساله خود و با رعايت شرايط عمومي به بازنشستگي نائل آيند.

تبصره- در صورت دريافت پاداش پايان خدمت در بازنشستگي اول پاداش مذكور مربوط به آن سنوات مجددا به اين افراد تعلق نمي‌گيرد.

8- ايثارگران و فرزندان شهدا مشمول قوانين، مقررات و ضوابط استخدامي خاص مربوط به خود بوده و كليه دستگاههاي مشمول ماده 2 قانون جامع خدمات رساني ايثارگران مكلف به انجام آن هستند.

9- كليه فرزندان و همسران شهدا شاغل در دستگاههاي موضوع ماده2 قانون جامع خدمات رساني به ايثارگران مي توانند با حداكثر 8 سال سنوات ارفاقي و با دريافت حقوق و مزاياي كامل بازنشسته شوند.

10- ماده (26) قانون جامع خدمات رساني به ايثارگران به شرح زير در طول اجرای قانون برنامه اصلاح و دو تبصره به آن الحاق مي‌شود:

عبارت «جانبازان داراي محدوديت جسمي حركتي» بعد از عبارت «جانبازان اعصاب و روان و شيميايي»  اضافه مي‌شود.

تبصره 1- والدين، همسران و فرزندان شهداء كه داراي بيماري هاي خاص و یا صعب العلاج يا محدوديت جسمي حركتي مي باشند پس از تاييد كميسيون پزشكي بنياد مشمول اين ماده مي شوند.

تبصره 2- جانبازان گروه بيست و پنج درصد تا چهل و نه درصد ضريب K  بهره مندي حق پرستاري آنان به ميزان درصد جانبازي مي باشد.

11- ماده 21 قانون جامع خدمات رساني به ايثارگران به شرح زير اصلاح مي‌شود.

عبارت «اعم از رسمي، پيماني، قراردادي، شركتي» بعد از عبارت «تأمين نيروهاي مورد نياز خود را» اضافه مي‌شود.

تبصره 1- وضعيت استخدامي مشمولين اين ماده حداكثر پس از  سه ماه رسمي‌قطعي مي‌گردد.

تبصره 2- والدين، همسران و فرزندان شهداء و جانبازان و آزادگان  و رزمندگان با حداقل شش‌ماه سابقه حضور در جبهه شاغل در كليه دستگاههاي مشمول ماده (2) قانون جامع ايثارگران و مؤسسات تابعه آنها ، شركتهاي عمومي و دولتي، در صورت تنزل از پست سازماني بالاتر، مشروط به عدم محكوميت آنها بر اساس آراء مراجع قضائي و يا اداري به تنزل پست، از كليه حقوق و مزاياي همان پست سازماني يا همتراز شغل و پست قبلي برخوردار مي‌شوند.

12- ايثارگراني كه به موجب قوانين و مقررات مربوط از امتياز يك مقطع تحصيلي بالاتر بهره‌مند مي‌باشند با داشتن مدرك كارشناسي، مشمول بند (الف) ماده (103) قانون مديريت خدمات كشوري بوده و مي توانند تا سي و پنج سال خدمت كنند.

13- آزادگاني كه به دليل استفاده از دو برابر شدن سابقه اسارت زودتر از خدمت سي سال بازنشسته شده اند، مي توانند براي يك بار و با رعايت شرط سني زير شصت و پنج سال با بازگشت به خدمت، حسب مورد سی یا سی و پنج سال خدمت خود را تكميل كنند و سپس با لحاظ عين سوابق اسارت به بازنشستگي نائل آيند.

14- مسئول رسيدگي و ارائه خدمات مطابق قوانين و مقررات به كليه جانبازان، آزادگان و خانواده معظم شهداء كه در بنياد داراي پرونده ايثارگري مي باشند به عهده بنياد بوده و مسوول رسیدگی و ارائه خدمات رزمندگان 8سال دفاع مقدس با معرفي و تائيد واحد یا مرکز ايثارگران نيروهاي مسلح با سازمان تامين اجتماعي نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران(ساتا) مي باشد.

ماده 26-دولت موظف است به منظور حمایت از سلامت جانبازان پنجاه درصد (۵۰%) و بالاتر و جانبازان اعصاب و روان و شیمیایی به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد و براساس شدت و نوع ضایعات ناشی از مجروحیت و میزان ساعت کاری که از جانبازان مراقبت می‌شود، نسبت به برقراری و پرداخت حق پرستاری و حق همیاری بر مبنای حداقل دستمزد ماهانه کارگران اقدام و اعتبار مورد نیاز را در لوایح بودجه سنواتی منظور نماید

ماده 21- کلیه دستگاههای موضوع ماده (۲) این قانون مکلفند حداقل بیست و پنج درصد (۲۵%) از نیازهای استخدامی و تأمین نیروهای مورد نیاز خود را که وفق ضوابط و مجوزهای مربوط و جایگزینی نیروهای خروجی خود اخذ می‌نماید به خانواده‌های شاهد، جانبازان و آزادگان، همسر و فرزندان شهدا و جانبازان بیست و پنج درصد (۲۵%) و بالاتر، فرزندان و همسران آزادگان یک‌سال و بالای یک‌سال اسارت، اسرا و خواهر و برادر شاهد اختصاص دهند و پنج درصد (۵%) سهمیه استخدامی را نیز به رزمندگان با سابقه حداقل

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار