در جریان بررسی لایحه برنامه ششم توسعه؛

دولت موظف به پرداخت کامل مطالبات معوق خانواده‌های شهدا و ایثارگران شد

طبق مصوبه مجلس دولت موظف به پرداخت کامل مطالبات معوق خانواده‌های شهدا و ایثارگران شد.

لطفا دبیر شیفیت این خبر را منتشر کند/////دولت موظف به پرداخت کامل مطالبات معوق خانواده‌های شهدا و ایثارگران در دو سال اول برنامه شدبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ،نمایندگان در جلسه علنی امروز (شنبه25 دیماه) مجلس، در جریان بررسی مواد ارجاعی لایحه برنامه ششم توسعه، ماده 103  این لایحه را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.

به موجب ماده ماده 103؛

1- دولت موظف است کلیه مطالبات معوق خانواده های معظم شهدا و ایثارگران(جانبازان و آزادگان) اعم از پاداش پایان خدمت و وجوه مربوط به ذخیره مرخصی استفاده نشده و کلیه مطالبات قانونی آنان را به طور کامل حداكثر در دو سال اول برنامه تامین و توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران پرداخت نماید. به نحوی که در پایان سال دوم برنامه هیچگونه مطالبات معوقی در حوزه ایثارگران و خانواده شهدا باقی نمانده باشد.

تبصره- مطالبات مذکور در این ماده در خصوص جانبازان و آزادگان مشمول قانون حالت اشتغال نیز بر حسب مورد توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران و دستگاه مربوطه در طی دو سال اول برنامه طبق بودجه سنواتی می بایست تامین و پرداخت گردد.

2- دولت موظف است اعتبار لازم را به منظور تامین حداقل معیشت گروه های عنوان شده ذیل که فاقد شغل یا درآمد باشند را پیش بینی و حداقل حقوق كاركنان دولت را به آنان جهت پرداخت در بودجه‌های سنواتی درج و در اختیار دستگاه های مربوطه قرار دهد. 

الف- جانبازان با هر میزان درصد از کارافتادگی و آزادگان با حداقل سه ماه اسارت 

ب- رزمندگان با حداقل شش ماه حضور در جبهه و چريكهاي جنگهاي نامنظم(گم جن)
ج- افراد تحت تکفل قانونی جانبازان متوفی ، آزادگان متوفی ، رزمندگان متوفی (با حداقل شش ماه حضور در جبهه) 

تبصره- تشخیص افراد تحت تكفل قانوني جانبازان و آزادگان متوفي و ارائه خدمات به آنان به عهده بنياد شهيد و امور ايثارگران و تشخيص افراد تحت تكفل قانوني رزمندگان متوفي به عهده ايثارگران نيروهاي مسلح و ارائه خدمات به آنان به عهده  سازمان تأمين اجتماعي نيروهاي مسلح (ساتا) می باشد.

د- نامادری شهيد و خواهران مجرد شهدا كه تحت تكفل والدين شهداء بوده‌اند (پس از فوت والدين) 

ه‍- برادر و خواهر شهيد داراي معلوليت جسمي ، حركتي، ذهني، محجور،‌داراي بيماريهاي خاص یا صعب‌العلاج پس از تأييد كميسيون پزشكي بنياد شهيد و امور ايثارگران

و- همسران مطلقه شهداء كه فرزند يا فرزندان شهيد را حداقل 15 سال نگهداري نموده‌اند با تأييد بنياد شهيد (ماهيانه معادل دو سوم حقوق كاركنان دولت) 

3- در ماده51 قانون جامع خدمات رساني به ايثارگران پس از عبارت" آزادگان"عبارت "و همسران فرزندان شهداء" اضافه مي‌گردد. 

5- سازمان و بنياد شهيد و امور ايثارگران مكلفند نسبت به تامين و پرداخت صددرصد (100%) سرانه بيمه عمر و حوادث والدين جانبازان و آزادگان، همسر و فرزندان شهداء فاقد پوشش بیمه عمر و حوادث اقدام نمایند. 

6- دولت مکلف است طبق بودجه سنواتی به منظور حمایت و تجلیل از رشادت های رزمندگان  هشت  سال دفاع مقدس که حداقل شش ماه سابقه حضور در جبهه دارند و جانبازان زير 25% جانبازی و آزادگان با کمتر از شش‌ماه سابقه اسارت و همسران و فرزندان آنان تسهیلات رفاهی، معیشتی، بهداشتی، درمانی و فرهنگی به شرح زیر ارائه نماید.

الف- تأمين و پرداخت يا معافيت حداقل 30% هزینه شهريه تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی، دوره های شبانه دانشگاههای دولتی، دانشگاه پیام نور و سایر دانشگاه های مورد تایید وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طبق بودجه سنواتی

ب- بهره‌‌مندی رایگان از خدمات مراکز فرهنگی عمومی و ناوگان حمل و نقل شهری 

ج- معافیت از پرداخت 30% هزینه از طریق هر یک از شرکت های دولتی و خصوصی هواپیمایی، ریلی و دریایی در سفرهای داخلی و عتبات عالیات براي يكبار در سال

د- شهرداريها و دهياريها و سازمان اوقاف و امور خيريه مكلفند به منظور ارج نهادن به والدين، همسران و فرزندان شهدا و آزادگان و همسران و فرزندان آنان، جانبازان و همسران و فرزندان جانبازان بيست‌و پنج‌درصد و بالاتر و رزمندگان با سابقه حضور 6 ماه و بالاتر در جبهه را در امامزادگاني كه دفن اموات در آنها مجاز مي‌باشد و آرامستانها بدون اخذ هزينه اقدام نمايند.

ه‍- بهره‌مندی از انشعاب رایگان آب، فاضلاب، برق و گاز برای یک بار در واحدهاي مسكوني
و- بهره‌مندی از امتیازات یک مقطع تحصیلی بالاتر (مطابق قوانین مربوط براي رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در دفاع مقدس) در حقوق و مزایای اجتماعی

7- در بند الف ماده31 قانون جامع خدماتي ايثارگران پس از عبارت جانبازان و آزادگان و فرزندان شاهد عبارت جانبازان و فرزندان جانبازان و آزادگان و فرزندان آزادگان و رزمندگان و فرزندان رزمندگان با حداقل 6 ماه سابقه حضور در جبهه اضافه مي شود.

8- متن زير بعنوان ماده (59) مكرر به قانون جامع خدمات رساني به ايثارگران الحاق مي‌شود.

«قوه قضائيه، سازمان ثبت اسناد و املاك كشور، كانون وكلاي دادگستري، كانون كارشناسان رسمي، مركز وكلاء و كارشناسان قوه قضائيه، مكلفند سي درصد (30%) از سهميه صدور دفاتر خدمات قضائي و الكترونيك، سردفتري، صدور پروانه وكالت، مجوز كارشناسان رسمي دادگستري را به فرزندان و همسران شهدا، جانبازان با حداقل ده درصد (10%) ، آزادگان با داشتن حداقل سه‌ماه سابقه اسارت و رزمندگان با داشتن حداقل شش ماه حضور در جبهه و همسر و فرزندان جانبازان 25% و بالاتر و فرزندان و همسران آزادگان و فرزندان رزمندگان دارای حداقل 12 ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه، بدون رعايت شرط سني در صورت واجد شرايط بودن اختصاص دهند.»

9- در صورتي كه دريافتي ايثارگران و فرزندان شهدا و رزمندگان با حداقل 12ماه سابقه حضور در جبهه مشمول صندوق تأمين اجتماعي و صندوق بازنشستگي ديگري گردد بازنشستگي در هر صندوق به طور مستقل انجام مي‌گردد و با تحقق بازنشستگي اين افراد در  هر صندوق از مستمري بازنشستگي آن صندوق بهره‌مند مي‌گردند. 

10- ايثارگران و فرزندان شهدا و آزادگان و جانبازان و رزمندگان با حداقل 12ماه سابقه حضور در جبهه براي يك بار  از پرداخت ما به التفاوت براي 15 سال سنوات بيمه اي ناشي از تغییر  صندوق بيمه و بازنشستگي معافند. اين مبلغ به عنوان مطالبه صندوق منتقل اليه از دولت منظور و توسط دولت پرداخت و تسويه مي‌شود.

11- متن زیر به انتهای بند (1) قانون خدمت وظيفه عمومي و دو تبصره به بند (3) ماده (45) قانون الحاق مي‌شود:

درصورت تاييد ستاد فرماندهي كل قوا:
- فرزندان رزمندگان با سابقه حضور در جبهه به ازاي هرماه حضور يك ماه كسر خدمت از نظام وظيفه

- فرزندان آزادگان به ازاي هرماه اسارت يك ماه كسر خدمت از نظام وظيفه

- فرزندان جانبازان به ازاي هردرصد جانبازي يك ماه كسر خدمت از نظام وظيفه 

تبصره- بهره‌مندي فرزندان جانبازان بر اساس درصد جانبازي صادره از كميسيون عالي پزشكي نيروهاي مسلح يا بنياد شهيد اقدام مي‌گردد و در خصوص آموزش خدمت نظام وظيفه براساس مقررات ستاد كل نيروهاي مسلح عمل مي‌گردد.

12- به ماده 56 قانون جامع خدمات رساني ايثارگران عبارت رزمندگان با حداقل 12 ماه حضور در جبهه اضافه مي‌گردد.

13- به ماده 37 قانون جامع خدمات رساني به ايثارگران پس از عبارت "كسورات بازنشستگي سهم اسرا و آزادگان و جانبازان" عبارت "فرزندان شهداء و رزمندگان با حداقل 24 ماه حضور در جبهه" اضافه مي شود.

14- فرزندان شهداء از كليه امتيازات و مزاياي مقرر در قوانين و مقررات مختلف براي شخص جانباز50% و بالاتر به استثناي تسهيلات خودرو، حق پرستاري، كاهش ساعت كاري و حالت اشتغال برخوردارند. امتيازات ناشي از اين بند شامل وابستگان فرزند شهيد نمي‌شود.

15- عبارت ذيل به ماده 60 قانون جامع خدمات رساني ايثارگران اضافه مي شود:
بعد ازعبارت "جانبازان و آزادگان"عبارت" همسران و فرزندان شهداء" اضافه مي‌شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: مجلس ، لایحه ، برنامه ششم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
France
ناشناس
۲۳:۳۷ ۲۹ دی ۱۳۹۶
بسیار عالی وخوب .ممنون
آخرین اخبار