در جریان بررسی مواد ارجاعی لایحه برنامه ششم توسعه؛

طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار تهیه و اجرا می‌شود

طبق مصوبه مجلس؛ دولت مکلف شد تا طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار تهیه و اجرا کند.

طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار تهیه و اجرا می‌شودبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نمایندگان در جلسه علنی امروز (شنبه25 دیماه) مجلس، در جریان بررسی مواد ارجاعی لایحه برنامه ششم توسعه، بخش‌ 8،7،6،5،4 بند ب ماده 95  لایحه برنامه را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.

براین اساس بخش 4،5،6،7 و 8 بند ب ماده 95 به شرح زیر است؛

4- حمایت از زنان سرپرست خانوار

تهیه و اجرای کامل طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار طبق قوانین و مصوبات شورای عالی اجتماعی توسط دولت تا پایان برنامه توسط ریاست جمهوری و معاونت امور زنان با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سایر نهادهای ذیربط تهیه و تصویب برنامه مذکور در تایید هیئت وزیران و تصویب در مجلس شورای اسلامی و نظارت بر اجرائی شدن آن را به عهده دارد.


5- مقابله با اعتیاد با حمایت قوه قضاییه 

توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر جهت کشف و شناسایی اموال منقول و غیرمنقول و سرمایه های قاچاقچیان و شبکه های تولید،‌ توزیع و ترانزیت مواد مخدر، روان گردان ها و پیش سازهای مرتبط (به ویژه سرباندها و سرشبکه ها) در داخل و خارج از کشور و ضبط این اموال با همکاری دستگاه های اجرایی ذیربط اقدام نماید. 

وجوه حاصل از فروش این اموال در اجرای قانون مبارزه با مواد مخدر و اصلاحات و الحاقات بعدی آن برای اجرای تکالیف مندرج در این قانون در اختیار پس از گردش خزانه در قالب بودجه سنواتی در اختیار ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار می گیرد.

از طریق دستگاههای اجرایی و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با اذن فرماندهی کل قوا در راستای اجرائی کردن سیاست‌های کلی مبارزه با مواد مخدر و سیاست‌های کلان برنامه توسعه، ضمن اجرای دقیق قوانین مربوطه روان‌گردان‌ها و پیش‌سازها با رویکرد اجتماعی و با الویت پیشگیری از اعتیاد، درمان، بازتوانی و کاهش آسیب، صیانت و حمایت اجتماعی، مقابله با عرضه مواد مخدر و روانگردان‌ها و پیش‌سازها و بازنگری در عناوین مجرمانه و مجازات‌های مرتبط اقدام قانونی لازم را به ‌عمل آورند.

از طریق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی،‌ سازمان بهزیستی با همکاری شهرداری ها نسبت به بهره برداری و تکمیل مراکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب معتادان متجاهر و بی‌خانمان و راه اندازی مراکز جامع توانمندسازی و صیانت اجتماعی برای معتادان بهبود یافته در استان ها با رعایت احکام ماده 86 همین قانون اقدام نماید.

اداره این مراکز به عهده سازمان بهزیستی کشور یا شهرداری ها حسب مورد با بهره ‌گیری از ظرفیت سازمان های مردم نهاد و بخش غیردولتی خواهد بود. نیروی انتظامی موظف است پس از اخذ دستور قضایی نسبت به جمع آوری این معتادان و تحویل آنها به این مراکز اقدام نماید.
ترخیص این افراد از مراکز مورد نظر با تایید سازمان بهزیستی و با هماهنگی نیروی انتظامی و مقام قضایی خواهد بود. آئین نامه اجرایی این بند توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر تهیه و به تصویب شورای عالی اجتماعی کشور می رسد و ابلاغ می شود.


6- حمایت از بیماران روانی مزمن و سالمندان

تداوم اجرای طرح ساماندهی و توان‌بخشی بیماران روانی مزمن با پوشش حداقل هفتاد و پنج درصد (75%) جمعیت هدف در پایان برنامه.

تداوم اجرای طرح ساماندهی و توان‌بخشی سالمندان با پوشش حداقل بیست‌و پنج درصد (25%) جمعیت هدف.


7- تامین مسکن نیازمندان

به منظور تامین نیاز اقشار آسیب پذیر و گروه های هدف سازمان های حمایتی به مسکن و رفع فقر سکونتی حداکثر تا پایان سال اول اجرای برنامه نسبت به تدوین طی مراحل قانون و در چارچوب بودجه سنواتی و اجرای برنامه تامین مسکن اجتماعی و حمایتی اقدام نماید.

افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی و خیرین مسکن ساز برای هرکدام از افراد تحت پوشش نهادها و سازمان های حمایتی از پرداخت هزینه های صدور پروانه ساختمانی، عوارض شهرداری و دهیاری و هزینه های انشعاب آب، فاضلاب، برق و گاز برای واحدهای مسکونی اختصاص یافته به آنان براساس الگو مصرف، فقط برای یک بار معافند. 


8- ساماندهی کودکان کار

ساماندهی وضعیت کودکان کار و اقدام سازمان بهزیستی و همکاری سایر دستگاه ها تا پایان اجرای پایان برنامه باید جمعیت کودکان کار حداقل 25 درصد کاهش یابد.

انتهای پیام/
برچسب ها: مجلس ، لایحه ، برنامه ششم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار