بیرجند؛

مهارت تون بافی خراسان جنوبی وارد فهرست آثار ملی شد

مهارت حوله بافی یا تون بافی روستای خُراشاد خراسان جنوبی در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شد.

برآبادی،مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛گفت:حوله بافی یا تون بافی، به مهارت تولید انواع پارچه های سنتی پنبه ای یا ابریشمی می گویند که از صنایع دستی اصیل و بومی خراسان جنوبی است.

وی افزود: مهارت توبافی با استفاده از دار سنتی پارچه بافی که اغلب دو وردی یا چهار وردی بوده و در محلی به نام کُل کار تعبیه شده است انجام می شود.

مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی گفت:این رشته در سایر روستاها و شهرستان های استان نیز وجود دارد ولی در مرحله چله کشی، بافت و نام ابزار و تجهیزات با سایر روستاهای خراسان جنوبی و دیگر استان های کشور از قبیل استان خراسان شمالی، یزد، اصفهان، سمنان متفاوت است.

برآبادی افزود: مهارت حوله بافی با روش ها و تجهیزات خاص و منحصر به فرد آن و همچنین تعدد هنرمندان بافنده هنوز در روستای خراشاد به صورت پویا و زنده وجود دارد.

وی گفت: رشته حوله بافی یا تون بافی دارای قدمت تاريخي بسيار طولاني در منطقه بوده و همچنین نقش مهمي در خودكفايي مردم به ویژه زنان روستا ايفا کرده است.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.