کرمان؛

گشایش موزه استاد باستانی پاریزی در رفسنجان

پژوهشگر و مدرس موسیقی شناسی قومی گفت: موزه باستانی پاریزی با همکاری خانواده مرحوم و حمایت مسئولان راه اندازی می شود.

گشایش موزه استاد باستانی پاریزی در رفسنجانبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان پیروز ارجمند مشاور فرهنگی و گردشگری اتاق بازرگانی ایران در آئین گشایش نمایشگاه "آیینه دار دوران" در فرهنگسرای مس سرچشمه اظهار داشت: یادگاران استاد پاریزی در خانه ای قدیمی در پاریز به عنوان موزه در معرض دید علاقه مندان قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه این خانه حدود یک قرن قدمت دارد تصریح کرد: همچنین بخشی از این خانه به خانه فرهنگ و هنر پاریز تبدیل می شود و احیاگر فرهنگ استاد پاریزی خواهد بود.

مشاور فرهنگی و گردشگری اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: این خانه می تواند شهر پاریز را به یک دوره پُست مدرن و محل آموزش های فرهنگی هنری تبدیل کند ضمن اینکه موزه آثار چهار استاد روح ‌الله خالقی، روح ‌الامینی، باستانی ‌پاریزی و هوشنگ مرادی‌ کرمانی در کنار آن بنا می‌ شود.

ارجمند با بیان اینکه پاریز، صنایعی از جمله گلیم، نمد و طرح فرش خاص خود را دارد خاطرنشان کرد: شهر پاریز می تواند محور گردشگری از باغ سنگی به سمت میمند شهربابک باشد که علاقه مندان و گردشگران از آن لذت ببرند.

وی ادامه داد: همچنین بنای یادبودی نیز در این موزه به مسابقه گذاشته می‌ شود که به یاد شهید الله‌ دادی و استاد باستانی ‌پاریزی است.

ارجمند با اشاره به اینکه آثار باستانی پاریزی در موزه تهران به ثبت رسیده است افزود: امیدواریم با تاسیس موزه در شهر پاریز، این آثار به موزه باستانی ‌پاریزی انتقال پیدا کند.

وی با بیان اینکه ثبت‌ نام این استاد در دایره‌ المعارف بزرگ اسلامی به عنوان یکی از مشاهیر جهان انجام می ‌شود افزود: عکس های استاد باستانی پاریزی که پراکنده اند جمع آوری و در قالب کتابچه ای به یاد آن استاد گردآوری خواهد شد.

وی تاکید کرد: استاد باستانی پاریزی یک شخصیت ملی است.

مدیر روابط عمومی منطقه مس کرمان نیز گفت: پنجم دی ماه سالروز نود و یکمین سال تولد استاد محمد ابراهیم باستانی پاریزی بود که این استاد نام پاریز و استان کرمان را با آثارش در ایران و جهان نهادینه کرد.

سید علی میرافضلی افزود: استاد پاریزی بیش از 50 سال خدمت به تاریخ و فرهنگ، آداب و رسوم اصیل استان کرمان را در قالب چندین کتاب ارزشمند تألیف کرده است.

وی ادامه داد: از جمله این آثار استاد می توان به کتاب های از سیر تا پیاز، محبوب سیاه و طوطی سبز، هواخوری در باغ با گوهر شب چراغ، پیغمبر دزدان، گذر زن از گدار تاریخ و غیره اشاره کرد.

میرافضلی بیان کرد: چند نفر از هنرمندان کشورمان چکیده ای از آثار این استاد را در قالب نقاشی هایی مدرن و تاریخی در نمایشگاه 'آیینه دار دوران' در فرهنگسرای مس سرچشمه به تصویر کشیده اند.

شاعر شهرستان رفسنجان و همراه دیرین مرحوم استاد باستانی پاریزی گفت: استاد پاریزی تاریخ و رسم و رسومات استان کرمان را با حلاوت شیرین به خورد مردم می داد.

حمید نیک نفس تصریح کرد: این استاد در جمع صمیمی و با لهجه شیرن کرمان صحبت می کرد.

در پایان این نشست نمایشگاه ' آیینه دار دوران' با 44 اثر نقاشی که توسط 24 هنرمند کرمانی تصویرساز خلق شده بود گشایش یافت و این آثار به مدت چهار روز در معرض دید علاقمندان قرار می گیرد.

انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار