همدان؛

طرح نشانگرهای تغذيه‌ای در 95 درصد از کارخانه‌ها

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان از اجراي طرح نشانگرهای تغذيه‌ای در 95 درصد از کارخانه‌های استان خبر داد.

طرح نشانگرهاي تغذيه‌اي در 95 درصد از کارخانه‌هابه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ محمد کاظم‌زاده با بیان اینکه تعداد قابل توجهی از کارخانه‌های مواد غذایی همدان اجرای طرح نشانگرهای تغذیه‌ای را رعایت می‌کنند، افزود: تا پایان دی ماه امسال صد درصد از محصولات کارخانه‌های همدان دارای نشانگرهای تغذیه‎ای می‌شوند.

وی تأکید کرد: در حال حاضر تنها استانی هستیم که در کشور درصد قابل توجهی از محصولات کارخانه‌ها دارای نشانگرهای تغذیه‌ای هستند.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه با اشاره به اینکه 85 درصد از کارخانه‌های کشور طرح نشانگرهای تغذیه‌ای را اجرا می‌کنند، افزود: استان همدان به نسبت کشور در وضع بهتری قرار دارد.

وی با بیان اینکه کارخانه‌هایی که فعلاً این طرح را اجرا نکرده‌اند تا 15 دی ماه امسال وقت دارند، گفت: از این تاریخ به بعد هر نوع محصولی بدون نشانگرهای تغذیه‌ای در سطح عرضه جمع‎آوری می‌شود و متخلفان از نظر قانونی جریمه می‎شوند.

دکتر کاظم‌زاده با بیان اینکه کارخانه‌های باقی مانده قول اجرای طرح را تا 15 دی ماه داده‌اند، افزود:‌ اکنون پنج درصد با هدف اصلی فاصله داریم که امیدواریم به میزان 100 درصدی برسیم.

وی با اشاره به نصب برچسب‌های نشانگرهای رنگی که به عنوان شناسنامه محصول بشمار می‏آیند، تصریح کرد: اجرای طرح نشانگرهای تغذیه‌ای با هدف رعایت استانداردهای مورد نظر، سلامت محصولات غذایی و جلوگیری از بیماری‎های غیرواگیر است.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه با اشاره به اینکه موارد اصلی مندرج بر روی برچسب‌ها شامل نام محصول، نام تجاری، ترکیبات تشکیل دهنده، وزن، حجم و نام و نشان تولیدکننده، اطلاعات هشداردهنده و نشان سازمان غذا و دارو است، گفت: نشانگرها میزان قند، چربی، نمک، اسیدهای چرب ترانس را در پنج ردیف با رنگ‌های سبز، نارنجی، سفید و قرمز نمایان می‌‏کنند.

وی با بیان اینکه نشانگرها به عنوان راهنمای تغذیه‌ای مناسب برای انتخاب مواد غذایی سالم‌تر محسوب می‌شوند، تهیه مواد غذایی دارای برچسب‌ نشانگرهای تغذیه‌ای را خواستار شد.
و گفت: تا 15 دي ماه كارخانه‌ها فرصت دارند تا اين طرح را اجرا كنند.

انتهای پیام/ د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.