استفاده از تکنولوژی پلاسما با هدف کاهش مصرف آب

طراح دستگاه فعال سازی سطوح پلاسما گفت: به منظور کاهش مصرف آب از تکنولوژی پلاسما برای فعال سازی سطوح ان در صنعت استفاده می شود.

شیلا شهیدی طراح دستگاه فعال سازی سطوح پلاسما در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار داشت: امروزه اصلاح سطحی پلیمرها و الیاف بسیار مورد توجه پژوهشگران در صنعت پلیمر و نساجی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در دستگاه طراحی شده از پلاسما برای اصلاح سطحی منسوجات، حکاکی، تمیزسازی، پلیمریزاسیون، رسوب‌گذاری و ایجاد ساختار نانو استفاده می‌شود که ذرات فعال پلاسما و واکنش نانو مقیاس آنها با سطح مواد باعث پارگی زنجیرها و ایجاد رادیکالهای آزاد می‌شود.

شهیدی بیان کرد: در زمینه الیاف مصنوعی اکثراً از تکنولوژی پلاسما به منظور خواص آب دوستی، ضد الکتریسیته ساکن، رنگ پذیری و بهبود خواص چسبندگی در تولید کامپوزیت ها استفاده می شود که فرآوری پلاسما سبب بهبود رنگ پذیری و چاپ پذیری منسوجات می شود.

وی عنوان کرد: این تاثیرگذاری بروی الیاف طبیعی و مصنوعی مشترک است. خواصی همچون بهبود خاصیت مویینگی، افزایش مساحت خارجی، کاهش بلورهای سطحی، ایجاد سایت های فعال و بسیاری دیگر می تواند پیامد عملیات پلاسما باشد.

این طراح و پژوهشگر افزود: دستگاه فعالسازی پلاسما که در مقیاس نیمه صنعتی در مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما ساخته شد، می تواند در کارخانجات نساجی و ساخت قطعات پلیمری بسیار کاربردی باشد.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار