السفیر: ترکیه منتظر اعلام سیاست جدید آمریکا در منطقه است

روزنامه السفیر لبنان نوشت ترکیه در ائتلاف با ایران و روسیه جدی نیست و منتظر اعلام سیاست جدید آمریکا در منطقه است.

السفیر: ترکیه منتظر اعلام سیاست جدید آمریکا در منطقه است
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه السفیر لبنان در شماره امروز خود در مقاله ای با عنوان «ترور سفیر روسیه... کار چه کسی در ترکیه است» به قلم محمد نور الدین نوشت: حادثه ترور آندره کارلوف، سفیر روسیه در ترکیه به شدت دشوار و پیچیده است و معانی زیادی در بردارد و سوال های زیادی در ذهن متبادر می شود. در این حادثه، نکته هایی وجود دارد که باید به آن اشاره کرد. نکته اول این است که ترور سفیر روسیه، دومین حادثه ای با فاصله کمتر از یک سال برضد منافع روسیه در ترکیه است. نکته دیگر این است که دو حادثه- سقوط هواپیمای روسیه در سوریه و ترور سفیر روسیه در ترکیه- به دست حکومت این کشور صورت گرفتند خواه حکومت ترکیه درباره آن اطلاع داشت یا نداشت، زیرا در حادثه سقوط هواپیمای روسیه در اراضی سوریه، احمد داوود اوغلو، نخست وزیر سابق ترکیه اعلام کرد که وی شخصا، دستور سرنگونی این هواپیما را داده بود. بدین ترتیب، حکومت ترکیه از زبان بالاترین مسئول خود، مسئولیت این حادثه را به عهده گرفته است، اما در حادثه ترور سفیر روسیه، مرت آلتینتاس، قاتل سفیر یکی از نیروهای ویژه ترکیه بود. به صرف نظر این که این حادثه به صوت انفرادی صورت گرفت، اما قاتل با استفاده از جایگاه خود به عنوان یکی از نیروهای امنیتی و کارت شناسایی پلیس به این اقدام دست زد. 

نویسنده این مقاله با اشاره به تلاش ترکیه برای تحمل نکردن هیچ مسئولیتی در قبال ترور سفیر روسیه، تصریح کرد چرا پلیس ترکیه قاتل را کشت و آن را زنده بازداشت نکرد؟، به ویژه این که مساحت محل کشته شدن قاتل، محدود بود و به گونه ای نبود که قاتل راه فرار داشته باشد. پلیس ترکیه می توانست با شلیک گلوله به ناحیه پا یا هر ناحیه دیگر قاتل را زخمی و بازداشت کند، زیرا اگر قاتل زنده مانده بود، روند تحقیقات نتیجه بخش تر و حامی این قاتل معلوم می شد.

مراد یتکین، نویسنده روزنامه حریت بر این باور است که کشتن قاتل سفیر روسیه در ترکیه عمدی بود تا حقیقت آشکار نشود و حزب عدالت و توسعه در این حادثه مسئولیت دارد، به ویژه این که مقامات ترکیه در هر مناسبتی از ائتلاف ایران، روسیه و سوریه به شدت انتقاد می کنند. اگر چه مقامات ترکیه درباره تعرض مستقیم به نقش روسیه و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور در آزادسازی حلب محتاطانه عمل می کنند، اما رسانه های وابسته به حزب عدالت و توسعه در تحریک افکار عمومی بر ضد روسیه، ایران، سوریه و حزب الله مسئولیت بزرگی دارند. 

نویسنده روزنامه السفیر در بخش دیگر از مقاله خود با اشاره به این که حکومت ترکیه با ادعاهای بی پایه و اساس،  فتح الله گولن را مسئول ترور سفیر روسیه دانست و ادعا کرد که مولود آلتینتاس یکی از اعضای گروه گولن بود و از جریان کودتای ژوئیه امسال اطلاع داشت، تصریح کرد: روزنامه حریت به نقل از تحقیقات انجام شده گزارش داد: از زمان کودتای نافرجام سال دو هزار و شانزده، مولود مرت آلتینتاس هشت بار عضو تیم تامین امنیت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور بود. چگونه با این همه موج بازداشت ها و برکناری ها که پس از کودتای نافرجام امسال صورت گرفت، هویت اعضای این تیم با دقت بررسی نشد؟! اگر قاتل فعلا عضو گروه گولن بود چرا اردوغان این همه مدت هدف قاتل قرار نگرفته بود؟ به ویژه این که حتما پس از بازداشت اعضای گروه گولن وی باید از اردوغان انتقام می گرفت. با وجود این که قرار نیست با بیان این نکته ها، نظام حاکم بر ترکیه را به دست داشتن در ترور سفیر روسیه متهم و گروه گولن را تبرئه کنیم، اما مسئولیت معنوی و همه ابزارهای جنایت در عهده حکومت عدالت و توسعه است. از سوی دیگر، اگر ترور سفیر روسیه به منظور تخریب روابط ترکیه و روسیه صورت گرفت پس باید دستگاه اطلاعاتی کشورهای غربی در این حادثه دست داشته باشند و متهم شوند، اما برخی مطبوعات وابسته به حزب عدالت و توسعه روز بعد از حادثه، آمریکا را متهم کردند در حادثه ترور سفیر روسیه در ترکیه دست دارد. خیلی آشکار است که ترکیه و روسیه نمی خواهند روابط تخریب شود، حتی اگر دست داشتن حکومت آنکارا در این جنایت ثابت شود، زیرا تخریب روابط بین ترکیه و روسیه به نفع هیچ کدام از این دو کشور نیست.  

محمد نور الدین همچنین بر این باور است که ترور سفیر روسیه در ترکیه به منظور تخریب ائتلاف ترکیه- روسیه - ایران صورت نگرفت، زیرا ترکیه به این ائتلاف جدید اهمیت نمی دهد و با توجه به شکستش در حلب، در حالی که منتظر شکل گیری سیاست جدید آمریکا در منطقه است، در مواضع خود بازنگری می کند. به این دلیل بیانیه نشست مسکو - با حضور ایران، روسیه و ترکیه- نکته جدیدی در برنداشت و مواضع وزیران خارجه ایران و ترکیه در نشست مطبوعاتی متفاوت بود. نویسنده این مقاله همچنین با اشاره به اظهارات مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه علیه حکومت سوریه گفت: به نظر می رسد ترکیه نه تنها درباره دستیابی به راه حل سیاسی مسالمت آمیز سوریه جدی نیست بلکه اصرار دارد به جبهه مقاومت تهران، بشار اسد و حزب الله درقبال طرح ترکیه صدمه بزند.

نویسنده السفیر در پایان نوشت بر این باور است که اگر ترکیه در ائتلاف با روسیه و ایران جدی است باید با همکاری با ارتش سوریه و نیروهای هوایی روسیه به حضور اعضای گروه جبهه النصره در ادلب و در مرزهای سوریه با ترکیه پایان دهد و مرزهای خود را با سوریه ببندد و از خاک این کشور عقب نشینی کند و کنترل این مناطق را به ارتش سوریه و همپیمانانش تحویل دهد نه این که در داخل اراضی سوریه همچون شهر الباب پیشروی کند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار