پول نفت سابقه کارآفرینی در ایران را نابود کرد/ در پژوهش مدل کار ما اشتباه است

معاون علم و فناوری رییس جمهور گفت: بیش از 2 هزار شرکت دانش بنیان تاکنون 20 هزار میلیارد تومان فروش داشته اند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سورنا ستاری معاون علم و فناوری رییس جمهور در هفدهمین جشنواره پژوهشگران و فناوران برگزیده و دوازدهمین جشنواره ایده های برتر های دانشگاهی که هم اکنون دانشگاه شهید بهشتی در حال برگزاری است، گفت: ما از ابتدای دولت گفته ایم اگر می‌خواهیم اتفاقی در سیستم بیوفتد باید پژوهش به اقتصاد تبدیل شود. 

وی ادامه داد: پژوهش غیر اقتصادی کالای لوکسی خواهد بود که در صورت نبود پول کافی و در نظر گرفتن بودجه لازم کنار گذاشته خواهد شد.

ستاری افزود: در پژوهش مدل کار ما اشتباه است و باید پژوهش در بخش خصوصی و اقتصاد وارد شود در غیر این صورت پیشرفت نخواهیم کرد.

معاون علم و فناوری رییس جمهور گفت: تولید شغل در کشورهایی که پایه اقتصادی آنها نفت است مدل سرمایه‌گذاری ها اشتباهی بوده و نمی‌توان به راحتی آن را جمع کرد.

وی تصریح کرد: استانداران اگر فکر می‌کنند که ما باید بیایم در یک شهر بدون توجیه اقتصادی و با لابی بازی شرکت پتروشیمی بزنیم و یک میلیارد هزینه کنیم آن هم برای 500 فرصت شغلی، این فایده ای ندارد. 

ستاری افزود: شرکت‌های دانش بنیانی که تا ۴ ساله پیش هیچ اسمی از آنها نبود در حال حاضر ۵ هزار میلیارد تومان فروش دارند بدون حتی یک ریال کمک دولتی و باید بگویم اینها شرکت هایی هستند که از زیر زمین ها شروع به کار کرده اند .

معاون علم و فناوری رییس جمهور مطرح کرد: از لحاظ نیروی انسانی استثنایی هستیم و به ازای جمعیت دانشگاهی در دنیا و در رشته مهندسی رتبه دوم را داریم و این نیروی عظیم انسانی که بین ۲۰ تا ۴۰ سال است مدیرعامل همین شرکت‌های جوان و دانش بنیان هستند.

وی تصریح کرد: ما باید محیط کسب و کار را درست کنیم و آنچه که در شرکت‌های دانش‌بنیان دیده می‌شود متکی بر همین اصل است. 

ستاری بیان کرد: کارآفرینی باید یک افتخار باشد ما 5 هزار سال سابقه کار آفرینی داشتیم و پول نفت آن را نابود کرد.

معاون علم و فناوری رییس جمهور گفت: دولت نباید وارد فضای پژوهش اقتصادی شود و این امر بر عهده شرکتهای خصوصی است.

وی ادامه داد: دولت ها موظف هستند در بحث پژوهش های پایه سرمایه گذاری کنند زیرا اقتدار یک ملت و کشور در گرو این سرمایه گذاری است.

ستاری گفت:  ما در بخش های هسته ای، نانو و موشکی هرگز بحثی از میزان بودجه به میان نیاورده ایم و هر زمان که نیاز بوده بودجه صرف این پروژه ها شده است.

معاون علم و فناوری رییس جمهور تصریح کرد: در خصوص بودجه های پژوهشی تلاش های بسیاری در این دولت کرده ایم اما هنوز جهشی که در کشور لازم بوده کسب نشده است.

وی افزود: در بودجه سال 96، میزان 1 درصد برای بخش پژوهش در نظر گرفته شده است.

ستاری بیان کرد: در حال حاضر حدود 2هزار و 800 شرکت دانش بنیان داریم که درآمد حاصل از فروش آنها بیش از 20 هزار میلیارد تومان بوده و پیش بینی میکنیم که این رقم تا پایان سال به 30 هزار میلیارد تومان برسد.

معاون علم و فناوری رییس جمهور اظهار داشت: تا زمانی که در بحث پژوهش به عددی قابل توجه نرسیم در اقتصاد نیز پیشرفتی نخواهیم داشت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار