بیرجند؛

افزایش آمار ابتلا به ایدز در بین زنان

امروزه آمار مبتلایان به ایدز 30 درصد در بین بانوان و 60 درصد در بین مردان گزارش شده که نسبت به گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، از بیرجند ؛کارشناس مسئول واحد بیماری های مرکز بهداشت شهرستان طبس در نشست خبری گفت: عمده ترین گروه سنی مبتلا به ایدز، ۲۱ تا ۴۵ ساله اند که قشر مولد و فعال جامعه هستند.

غلامی افزود: علل ابتلا به اچ آی وی در بین کل مواردی که از سال ۱۳۶۵تاکنون در کشور به ثبت رسیده اند به ترتیب، تزریق با وسایل مشترک در مصرف کنندگان مواد با بیش از 68 درصد، رابطه جنسی 18/5درصد و انتقال از مادر به کودک 1/5درصد بوده و راه انتقال در ۱۱ درصد از این گروه نامشخص مانده است.

وی با اشاره به تغییر شیوه های انتقال گفت:میزان شیوع این بیماری درگذشته در بین مردان بیشتر بوده اما اکنون آمار ابتلای بانوان نیز بالاتر رفته است.

کارشناس مسئول واحد بیماری های مرکز بهداشت شهرستان طبس افزود: موج اول و دوم ابتلا به ایدز به دلیل تزریق خون و فرآورده های خونی و تزریق های مشترک بین معتادان بود و به سبب ابتلای کمتر بانوان به اعتیاد و یا تزریق های مشترک این آمار کمتر از 10درصد در بین بانوان بود اما متأسفانه موج بعدی ابتلا و انتقال از طرق رفتار های جنسی سبب شد تا این آمار دستخوش تغییراتی شود به شکلی که امروزه این میزان به 30 درصد در بین بانوان و 60 درصد بین مردان افزایش یافته است.

غلامی با بیان اینکه تاکنون هیچ مورد ابتلای جدیدی از طریق خون و فرآورده های خونی ثبت نشده است،گفت:شعار روز جهانی ایدز امسال مهار همه گیری ایدز با اطلاع رسانی، پیشگیری، تشخیص زود هنگام، درمان و حمایت از مبتلایان است.

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار