اصفهان؛

سفره ایرانی، پشتوانه ای فرهنگی است

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: با غذای ایرانی می توان در دورترین نقاط کشور نیز جاذبه ایجاد کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،فریدون الهیاری باحضور در مراسم افتتاحیه جشنواره سفره ایرانی فرهنگ گردشگری ضمن تبریک ثبت جهانی پرونده چندملیتی نوروز، اظهار داشت: موضوع ثبت نوروز نشان می دهد که ایران به عنوان یکی از کانون های مواریث ارزشمند جهان است و کشورهای دیگر به آن احترام می گذارند و به جایگاه ایران اذعان دارند. حضور اعضای کشورها بصورت جدی در این جلسات نشان دهنده اهتمامی است که آنها به حوزه فرهنگی و میراث و گردشگری دارند.
فریدون اله یاری افزود: شاید مهم ترین نکته در جشنواره سفره ایرانی و فرهنگ گردشگری، توجه به ظرفیت های مهم و عظیم در حوزه گردشگری است که تاکنون مورد توجه نبوده است.
وی گفت: ما در حوزه گردشگری در این سه سال اخیر با رشد جدی مواجه بودیم و مسئولین مختلف نظام، اهتمام جدی به این حوزه دارند و یکی از محورهای توسعه کشور و توسعه اصفهان موضوع گردشگری است.
اله یاری ادامه داد: در اصفهان عمده گردشگران به دلیل جاذبه های میراث فرهنگی حضور می یابند که البته بحث میراث اقلیمی و طبیعی نیز به تازگی مورد توجه قرار گرفته و درحال توسعه است. به ویژه که توسعه بوم گردی در نواحی روستایی و شهرستانها به جریان افتاده است و باید گفت که ما ظرفیت های زیادی در حوزه گردشگری داریم ضمن این که در حوزه گردشگری سلامت نیز زیرساختهای کشور در حال ایجاد است.
مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به اینکه سفره ایرانی کمتر مورد توجه قرار گرفته است، تصریح نمود: در این جشنواره، توجهات معطوف به سفره و غذای ایرانی است. حرفهای زیادی درباره سفره و غذای ایرانی وجود دارد که پشتوانه فرهنگی دارد.
اله یاری خاطرنشان ساخت: ابوالحسن خرقانی گفته است که «هرکسی به این درگاه آمد نانش دهید و از ایمانش نپرسید»، این کلام بسیارمهم است و مهمان نوازی از فاکتورهای مهم در فرهنگ ایرانی است که در ادبیات ما نمود یافته است. ما در حوزه گردشگری می توانیم از این عبارت، منشورهایی اتخاذ کرده و نمادهایش را در فرهنگ گردشگری ایجاد کنیم.
وی افزود: غذای ایرانی گنجینه غنی فرهنگی است و کشور ایران ضمن انکه دارای تنوع اقلیمی و آب و هوایی و فرهنگی و اجتماعی است از تنوع غذایی بهره مند است و اگر بخواهیم فهرستی از غذاهای ایرانی تهیه کنیم این فهرست یک گنجینه است و درواقع بحث غذای ایرانی در طول تاریخ از گستره بزرگی برخوردار است.
فریدون اله یاری گفت: اگر توجه نکنیم باتوجه به موج یکسان سازی که در جهان درحال ایجاد است، بسیاری از غذاهای ما از بین رفته و فراموش خواهند شد. اکنون در منوی غذای بسیاری از رستورانها و هتل ها غذای ایرانی کمتر دیده می شود و این جشنواره فرصتی است تا غذای ایرانی دوباره در سفره ایرانی جایگاه خود را بیابد.
فریدون اله یاری تصریح نمود: در سال جاری که شعار سازمان جهانی گردشگری نیز «گردشگری برای همه» بوده است، اگر بخواهیم همه در گردشگری مشارکت و حضور داشته باشند و لذت و بهره ببرند، می توانیم با غذای ایرانی در دورترین نقاط نیز جاذبه ایجاد کنیم و چه بهتر که ما درجهت توسعه متوازن و عادلانه گردشگری استفاده کنیم.


انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.