رویترز: ترفند بریتیش پترولیوم برای سرمایه‌گذاری در ایران و فرار از تحریم‌های احتمالی آمریکا

رئیس اجرایی شرکت بریتیش پترولیوم که دارای ملیتی آمریکایی است از فعالیت‌های این شرکت در ایران کنار گذاشته شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز؛ شرکت بریتیش پترولیوم (بی پی) کمیته اجرایی جدیدی را برای بررسی فرصتهای فعالیت در ایران تشکیل داد که "باب دادلی" رئیس اجرایی این شرکت که درارای ملیتی آمریکایی است، در آن حضور ندارد. این اقدام بی پی تلاشی برای رو به رو نشدن احتمالی با تحریم های آمریکا است که همچنان علیه تهران اعمال می شود. 

ریاست کمیته جدید را "برایان گیلواری" مدیر مالی شرکت بی پی که تبعه انگلیس است، برعهده دارد. گیلواری عملیات شرکت بی پی در ایران و هرگونه رایزنی با شرکت ملی نفت ایران را هماهنگی خواهد کرد. 

این اقدام بریتیش پترولیوم نشان دهنده تلاش شرکت های چند ملیتی برای استفاده از فرصت های سودآور در ایران است.

در حال حاضر، انتخاب "دونالد ترامپ" به عنوان رئیس جمهور آمریکا بر ابهامات در خصوص روی آوردن ایران به سرمایه گذاری خارجی برای رونق بخشیدن به اقتصاد خود افزوده است. نامزد پیروز در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تا کنون بارها از توافق هسته ای امضا شده با ایران در سال 2015 انتقاد کرده است؛‌ توافقی که موجب محدود شدن فعالیت‌های هسته ای تهران در ازای لغو برخی تحریم های اقتصادی شد. 

روشن نبودن شرایط قراردادهای تولید که تهران هنوز آنها را تکمیل نکرده است، مشکلات نظام بانکی به علت ادامه تحریم های آمریکا و محدود شدن شدید بودجه شرکت های نفتی به علت کاهش بهای نفت، موجب خودداری اکثر شرکت ها از ورود به بازار ایران شده است. 

تحریم های آمریکا علیه ایران که مانع فعالیت شرکت های آمریکایی در ایران می شود نیز هنوز به قوت خود باقی است. 

توتال نخستین شرکت بزرگ غربی بود که در ماه کنونی توافقنامه ای با ایران برای ادامه توسعه میدان گاز عظیم پارس جنوبی در خلیج فارس امضا کرد. شرکت نروژی "دی. ان. او" نیز با بررسی توسعه میدان نفتی چنگوله در غرب ایران موافقت کرد. 

در کمیته ای که شرکت بی پی برای بررسی فرصت های فعالیت در ایران تشکیل داده، برنارد لونی (ایرلندی) رئیس اجرایی بخش منابع و دف سانیال (هندی) رئیس اجرایی بخش انرژی جایگزین و رابرت پوندی (انگلیسی) مشاور شرکت بریتیش پترولیوم عضویت دارند. 

به گفته یک منبع نزدیک به بی پی، در این ساختار اجرایی مجزا، باب دادلی یا هیچ شهروند دیگر آمریکایی حضور ندارد و هدف از این اقدام، در امان ماندن از مجازات احتمالی دولت آمریکا است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار