آفت؛ سوغات میوه های قاچاق

یک نماینده مجلس شورای اسلامی به لزوم نظارت و کنترل شدید واردات میوه و قرنطینه آن اشاره کرد و افزود: در صد زیادی از میوه های وارداتی آفت زا به صورت قاچاق وارد کشور می شوند.

یحیی ابطالی معاون فنی سازمان حفظ نباتات در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به اینکه در سال زراعی 95-94 در بحث عوامل خسارت زا، سال پر طغیانی را پشت سر گذاشتیم، افزود:با توجه به خشکسالی های اخیر برخی آفات همچون مگس زیتون،پسیل پسته، مگس میوه مدیترانه ای و کرم خراط به طور قابل ملاحظه ای در باغات افزایش یافت.

وی ازبروز آفت ساقه خوار در اثر قاچاق محصولات کشاورزی برای اولین بار در مزاع ذرت خبر داد و گفت: امسال به دنبال تغییر اقلیم و قاچاق محصولات آفت ساقه خوار ذرت در بیش از 4 هزار هکتار مزارع جنوب کرمان حالت طغیانی به خود گرفت و موجب از بین رفتن نیمی از محصولات مزارع ذرت در کرمان شد.

معاون فنی سازمان حفظ نباتات در ادامه افزود: دیگر آفتی که در سال زراعی گذشته محصولات کشاورزی را درگیر خود کرد آفت زنگ زرد گندم بود که با مدیریت و همکاری سازمان جهاد کشاورزی و کارشناسان  این آفت را به طور قابل ملاحظه ای کنترل کردیم.

ابطالی درخصوص  برنامه های سازمان حفظ نباتات در جهت کنترل آفات در سال زراعی آینده خبر داد و گفت: در خصوص کنترل آفات علاوه بر دگرگونی در سیستم مونیتورینگ با دانشگاه تهران در جهت استفاده از سیستم نرم افزار، نقشه های هوایی و پهپادها درجهت رصد جمعیت آفات قراردادهایی منعقد شده که انتظار می رود با اجرای این برنامه ها شاهد کاهش  آفات  باشیم.

آفت وارداتی معضل بخش کشاورزی

نظر افضلی نایب رییس اول کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار صنعت تجارت کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به لزوم نظارت و کنترل شدید واردات میوه و قرنطینه آن اشاره کرد و افزود: در صد زیادی از  میوه های وارداتی آفت زا به صورت قاچاق وارد کشور می شوند.

وی تصریح کرد: ورود میوه های ممنوعه خسارت های جبران ناپذیری مانند شیوع بیماری های واگیر دار و قارچی را به همراه دارد و سبب کاهش راندمان تولیدات محصولات کشاورزی به دلیل گستردگی آفات به داخل کشور می شود. 

افضلی ادامه داد: اگر این آفات در بخش کشاورزی توسعه پیدا کند  از سموم با درصد زیاد نمی توان  استفاده کرد چراکه این امر خود تبدیل به یک عامل بیماری زا می شود . 

رییس اول کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد:در حال حاضر گستردگی آفت های ناشی از ورود میوه های ممنوعه به کشور به دلیل نبود بسترهای نظارتی و کنترلی  بسیار ی از مناطق کشور و محصولات کشاورزی را در بر گرفته است و رفع این معضل نیازمند یک حرکت و عزم ملی است . 

افضلی در پایان گفت : مصوبات و قوانین زیادی برای جلوگیر ی از قاچاق و واردات بی رویه این محصولات در کشور وجود دارد اما نیازمند اصلاح هستند و در کنار این امر باید کارگروه های تخصصی برای حل این بحران دربخش کشاورزی درنظر گرفته شود .  

انتهای پیام / 




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار