رویترز: جولیانی شایستگی رسیدن به وزارت خارجه آمریکا را ندارد

رویترز در مطلبی به بررسی دلایل ناکارآمدی "رودی جولیانی" برای سمت وزارت خارجه آمریکا پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ رویترز در مطلبی نوشت: "رودی جولیانی" – شهردار سابق نیویورک – اکنون کاندیدای احتمالی برای سمت وزیر خارجه آمریکا در دولت دونالد ترامپ – رئیس جمهور منتخب آمریکا – است. با این‌حال، حتی برخی از جمهوری‌خواهان می‌گویند شخصیت تهاجمی وی و روابط تجاری‌اش با کشورهای دیگر می‌تواند با شرایط وزیر خارجه آمریکا در تضاد باشد.

جولیانی که 72 سال سن دارد، همواره یکی از طرفداران بزرگ دونالد ترامپ بوده است. بر اساس گفته‌های چند منبع آگاه، جولیانی علاقه زیادی به رسیدن به سمت وزارت خارجه آمریکا دارد و در انتظار برای نظر نهایی ترامپ در هفته آینده است. این منابع همچنین گفته اند کاندیدای دیگر برای وزارت خارجه آمریکا، "جان بولتون" – سفیر اسبق آمریکا در سازمان ملل متحد – است.

جولیانی که در جریان حملات 11 سپتامبر سال 2001 شهردار نیویورک بوده است، یکی از افراد تندرو در مسائل امنیت ملی آمریکا است؛ با این حال، وی سابقه دیپلماتیک ندارد.

اما برخی از چهره‌های برجسته حزب جمهوری خواه معتقدند در شرایط ناآرامی در خاورمیانه، قدرت گرفتن ناسیونالیسم در اروپا و افزایش تنش‌های آمریکا با چین و روسیه، جولیانی گزینه مناسبی برای وزارت خارجه آمریکا است.

جولیانی نیز در مصاحبه‌ای با شبکه فاکس نیوز، تجربیاتش را به رخ کشید. وی گفت: "من 80 کشور را دیده ام و 150 سفر خارجی داشته ام. این سفرها هم به دلایل مختلفی بوده است: سخنرانی‌ها و مشاوره‌ها امنیتی که موجب شد با جرم مبارزه شود."

این در حالی است که منتقدان نه تنها از شخصیت تهاجمی و بی‌تجربگی وی اظهار نگرانی می‌کنند، بلکه روابط تجاری وی و همچنین وابستگی او به گروهک تروریستی منافقین نیز نارضایتی بسیاری را برانگیخته است.

رودی جولیانی پس از 8 سال فعالیت به عنوان شهردار نیویورک، در سال 2002 یک شرکت مشاوره‌ای مدیریت و امنیت به نام "شرکای جولیانی" را تاسیس کرد. وی در سال 2007 به دلیل شرکت در رقابت‌های درون حزبی انتخاباتی جمهوری‌خواهان و عدم شفافیت روابط تجاری‌اش، این شرکت را ترک کرد.

گفته می‌شود کشورهایی مانند کلمبیا و قطر از مشتریان این شرکت بوده اند. پس از شکست در رقابت‌های درون حزبی سال 2002، جولیانی به این شرکت بازگشت و به عنوان رئیس و مدیر اجرایی آن مشغول به کار شد.

وی در سال 2005، یک موسسه حقوقی در تگزاس را نیز به زیر مجموعه شرکتش افزود. این موسسه حقوقی بخش بزرگی از لابی‌گری‌ها را برای شرکت "سیتگو" – یکی از شرکت‌های آمریکایی وابسته به شرکت ملی نفت ونزوئلا – انجام می‌داد.

حضور جولیانی در روسیه نیز می‌تواند در رای مجلس سنا برای انتصاب وی به سمت وزارت خارجه آمریکا تاثیرگذار باشد. رابطه وی با شرکت "ترای گلوبال" – شرکت مشاوره‌ای که به مشتریان آمریکایی اجازه می‌دهد کسب‌و‌کارهایشان را در روسیه آغاز کنند – به سال 2004 باز می‌گردد. وی در این سال به مسکو سفر کرد و با برخی از تاجران و سیاست‌مداران ارشد روسیه دیدار کرد.

جولیانی همچنین در طرفداری از گروهک تروریستی منافقین سخن گفته است.

سناتور "رند پال" که خود در رقابت‌های درون حزبی جمهوری‌خواهان در سال جاری شرکت کرده بود، روز سه‌شنبه به شبکه سی‌ان‌ان گفت درباره روابط خارجی جولیانی با کشورهای خارجی بسیار نگران است.

وی گفت: "در انتخاب وزرا، حصول اطمینان از وفاداری این افراد بسیار اهمیت دارد. امیدوارم دونالد ترامپ فردی را انتخاب کند که اقداماتش در راستای سخنان انتخاباتی خودش باشد. ترامپ گفته بود جنگ عراق اشتباهی بزرگ بوده است. انتظار می‌رود یک دیپلمات کنترل دیپلماسی را به دست بگیرد."

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار