از پیش بینی قیمت نفت در بودجه سال آینده تا کیفیت بنزین توزیعی در کلانشهر ها

بسته انرژی این هفته به بررسی میانگین مصرف بنزین کشور و گمانه زنی در خصوص قیمت مناسب نفت و ارز در بودجه 96 پرداخته است.

به گزارش خبرنگار  انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  از مهم ترین اخبار اقتصادی حوزه انرژی در هفته ای که گذشت می توان به میانگین مصرف روزانه بنزین کشور در آبان ماه اشاره کرد که پایین تر از حد انتظار وزارت نفت بوده است؛ همچنین بودجه 96 با نفت چند دلاری بسته می شود و افتتاح میدان مشترک نفتی در غرب کارون با حضور رییس جمهور از دیگر اخبار مهم این حوزه است.


بر این اساس طبق اعلام وزارت نفت از یکم تا ٢١ آبان ماه به ٧٢ میلیون و ٩٠٠ هزار لیتر رسید، در حالی که پیش‌بینی میانگین مصرف روزانه بنزین کشور ٧٤ تا ٧٥ میلیون لیتر بوده است و بیشترین مقدار مصرف بنزین در هفته نخست دوره مورد بررسی مربوط به «پنج شنبه، ششم آبان ماه» با ٨٠ میلیون و ٥٠٠ هزار لیتر و کمترین میزان مصرف مربوط به «جمعه، هفتم آبان‎ماه» با ٦٤ میلیون و ٩٠٠ هزار لیتر بوده است.

همچنین کمترین و بیشترین میزان مصرف بنزین در هفته دوم آبان‎ماه به روزهای «جمعه، ١٤ آبان‎ماه» و «پنج شنبه، ١٣ آبان‎ماه» با ٦٥ میلیون و ٣٠٠ هزار لیتر و ٧٩ میلیون و ٧٠٠ هزار لیتر اختصاص داشته است.  

میانگین مصرف بنزین کشور در هفته سوم آبان‌ماه به ٧٣ میلیون لیتر رسید که بیشترین میزان مصرف مربوط به روز «شنبه، ٢٠ آبان‌ماه» با ٨٠ میلیون و ٤٠٠ هزار لیتر و کمترین مقدار مصرف مربوط به «جمعه، ٢١ آبان‌ماه» با ٦٤ میلیون و ٥٠٠ هزار لیتر بوده است. 


لازم به ذکر است که در هفته گذشته گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به بررسی قیمت نفت در بودجه 96 پرداخت. بر این اساس شهباز حسن پور عضو کمیسییون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در خصوص وابستگی بودجه 96 به درآمد های نفتی ،گفت: اتکای زیاد به قیمت نفت مناسب نبوده و باید برای بودجه بدون نفت تلاش کنیم.

وی در خصوص رقم مناسب برای قیمت هر بشکه نفت دربودجه 96 اظهار داشت: قیمت نفت به شدت تحت تاثیر شرایط سیاسی و اقتصادی جهان است و با توجه به اتفاقات اخیر در عرصه بین المللی امکان افزایش قیمت این محصول تا 60 دلار برای هر بشکه هم دور از ذهن نیست.

وی تصریح کرد: قیمت مناسب و منطقی برای نفت در بودجه سال آتی بین 55 تا 60 دلار است و وزارت نفت باید به سمت کاهش تولید این محصول حرکت کند.

اما افتتاح میدان مشترک نفتی در غرب کارون با حضور رییس جمهور از دیگر اخبار این بخش بوده است. گفتنی است حوزه غرب کارون از ٢ ناحیه نفتی آزادگان (شامل میدان‌های آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی، یاران شمالی و یاران جنوبی) و میدان یادآوران (شامل ٢ ناحیه نفتی کوشک و حسینیه) تشکیل شده است؛ ذخایر نفت درجای این میدان ها بالغ بر ٦٧ میلیارد بشکه برآورد می شود  واز اوایل امسال (١٣٩٥)، برداشت نفت از میدان‌های آزادگان شمالی به میزان ٧٥ هزار بشکه در روز و یادآوران به میزان ٨٥ هزار بشکه در روز آغاز شده است؛ برداشت ٣٠ هزار بشکه‌ای نفت از میدان یاران شمالی نیز به تازگی شروع شده است.

برداشت نفت از میدان‌های مشترک غرب کارون از اولویت‌های دولت یازدهم به شمار می رود.


جزییات این اخبار  را در لینک های ذیل مشاهده کنید:

میانگین مصرف بنزین کشور چه میزان است؟

میانگین مصرف روزانه بنزین کشور در آبان ماه به پایین‌تر از حد پیش‌بینی‌ها در برنامه دولت رسید.

از میانگین مصرف بنزین کشور تا پیش بینی نفت 55 دلاری در بودجه سال 96

تعیین قیمت مناسب برای نفت و ارز از ارکان اصلی تدوین لایحه بودجه سالیانه است که نقش مهمی در پیشبرد اهداف توسعه ای کشور دارد.


طرح توسعه میدان یاران شمالی و فازهای نخست طرح‎های توسعه‎ای میدان‌های یادآوران و آزادگان شمالی امروز با حضور رئیس‎جمهوری به‎طور رسمی افتتاح می‎شود.


از میانگین مصرف بنزین کشور تا پیش بینی نفت 55 دلاری در بودجه سال 96

طرح آبرسانی غدیر با تلاش‌های دولت تدبیر و امید، با اعتباری بالغ بر 600 میلیارد تومان و لوله‌گذاری 852 کیلومتری، قسمت اعظمی از آب شهر اهواز را تأمین خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی گفت: بهره برداری از نیروگاه 484 مگاواتی کهنوج و عملیات اجرایی پنج هزارمگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی فردا با حضور معاون اول رییس جمهوری آغاز می شود.

از میانگین مصرف بنزین کشور تا پیش بینی نفت 55 دلاری در بودجه سال 96
پيک مصرف برق در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته همچنان در روند صعودی قرار دارد، به گونه ای که در روزهای پايانی آبان ماه پيک مصرف برق همچنان با افزايش يک هزار و 950 مگاواتی در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته روبروست.


هم اکنون ظرفیت تولید ٢٦ میلیون لیتر بنزین یورو ٤ در کشور وجود دارد که روزانه بیش از ٢١ میلیون لیتر به هشت کلانشهر اصلی عرضه می شود.





در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته؛
حجم بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 72 درصد کاهش داشته است.


انتهای پیام/













 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار