واشینگتن پست: اوباما چگونه به دست خودش میراثش را در معرض نابودی قرار داد؟

واشینگتن پست در مطلبی به نقد سیاست یکجانبه‌گرایی اوباما در دوران ریاست جمهوری‌اش پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه واشینگتن پست در مطلبی نوشت: تحقق وعده انتخاباتی دونالد ترامپ – رئیس جمهور منتخب آمریکا – مبنی بر "لغو تمامی اقدامات اجرایی دولت، تفاهم‌نامه‌ها و دستورات باراک اوباما در اولین روز ورود به کاخ سفید" موجی از نگرانی را در میان دموکرات‌ها ایجاد کرده است.

معمولاً هر رئیس جمهوری پس از به قدرت رسیدن برخی از تصمیمات و اقدامات اجرایی رئیس جمهور قبلی را لغو می‌کند. در همین راستا، باراک اوباما در سال 2009 پس از ورود به کاخ سفید، مجموعه‌ای از دستورات اجرایی جرج بوش رئیس جمهور سابق آمریکا از حوزه تحقیقات جنینی گرفته تا حوزه مبارزه با تروریسم را لغو کرد. البته این تصمیمِ اوباما بی‌سابقه نبود؛ چراکه خود جرج بوش نیز پس از به قدرت رسیدن نه تنها بسیاری از دستورات اجرایی بیل کلینتون را لغو کرد؛ بلکه آمریکا را نیز در سال 2002 از پیمانی که کلینتون آن را امضا کرده بود (قانون رم)، خارج کرد. 

اما دلیل اینکه میراث اوباما امروز بیش از هر رئیس جمهور دیگری در معرض خطر است این است که او به عنوان چهل و چهارمین رئیس جمهور آمریکا بیش از هر رئیس جمهور دیگر متکی به اقدامات اجرایی یکجانبه بود؛ به طوریکه رکورد اقدامات اجرایی (اقداماتی که نیازمند تایید کنگره نیستند) در دولت او شکسته شد.

اوباما پس از آنکه حزب دموکرات در سال 2014 کنترل سنا را از دست داد،‌ در اولین نشست کابینه‌اش گفت: "ما دیگر منتظر قانونگذاری در کنگره نمی‌مانیم. من یک خودکار و یک تلفن برروی میز کارم دارم و با استفاده از آنها دستورات اجرایی را بر حسب نیاز، امضا و ابلاغ می‌کنم." بر همین اساس، هر زمان که او نمی‌توانست لایحه موردنظر خود مانند لایحه اصلاح قوانین مهاجرتی را در کنگره به تصویب برساند،‌ بر خلاف نظر اکثریت کنگره با صدور یک دستور اجرایی یکجانبه، آن را به قانون تبدیل می‌کرد. او از این اختیار در هر زمینه‌ای که لازم بود و می‌توانست از کنترل سلاح گرفته تا بیمه درمانی شهروندان استفاده کرد.

بنابراین، اکنون نیز ترامپ ممکن است از همان خودکار و تلفن برای لغو دستورات او و صدور دستورات اجرایی جدید استفاده کند؛ بدون آنکه او بتواند کوچکترین شکایتی در این خصوص داشته باشد. رئیس جمهور منتخب آمریکا اکنون تنها با استفاده از قدرت خودکار خود به راحتی می‌تواند حتی دستوراتی که اوباما در خصوص زندان گوانتانامو و توافق آب و هوایی پاریس صادر کرده است را نیز ملغی کند که در این صورت، هیچ کس به اندازه خود اوباما در ملغی شدن آنها مقصر نیست.

اوباما به جای تلاش برای جلب حمایت نمایندگان هر دو حزب در کنگره، در طول 8 سال ریاست جمهوری خود سیاست یکجانبه‌گرایی را در پیش گرفت و به همین دلیل، بخش عمده‌ای از میراثی که او اکنون از خود به جا می‌گذارد، با آمدن ترامپ در خطر نابودی است.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار