سفیر افغانستان در دیدار با رئیس فرهنگی تبیان:

رهبر ایران دوراندیش و افغانستان‌شناس واقعی است

نصیر احمدنور در دیدار با حجت‌الاسلام حسینی مزاری گفت: قدردان خدمات بی نظیر جمهوری اسلامی هستیم.

رهبر ایران دوراندیش و افغانستان‌شناس واقعی است
به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، «نصیر احمد نور» سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در دیدار با حجت الاسلام «سید عیسی حسینی مزاری» رئیس مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان گفت: ایران خدمات زیادی به مهاجرین افغانستانی ارائه داده و رهبر جمهوری اسلامی ایران، یک شخصیت دور اندیش و افغانستان شناس واقعی هستند و ما قدردان خدمات بی نظیر جمهوری اسلامی هستیم.

رهبر ایران دور اندیش و افغانستان شناس واقعی

«نصیر احمد نور» سفیر افغانستان در تهران با ابراز خرسندی از خدمات ایران برای مهاجرین به خصوص در رابطه با آموزش کودکان گفت: جمعیتی حدود 400 هزار دانش آموز افغانستانی در ایران در حال تحصیل هستند و این جمعیت مصارفی به همراه دارد که رهبر گرانقدر ایران با دستور تحصیل رایگان این محصلین و جذب دانش آموزان فاقد مدرک در مدارس دولتی به همه ما نشان دادند که دور اندیش و افغانستان شناس واقعی هستند و ما سپاسگزار این خدمات بی نظیر هستیم.

وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورها، مهاجرین در کمپ‌ها زندگی می کنند، افزود: در ایران تنها سه درصد کل پناهندگان در مهمانشهرها هستند و مابقی در کنار برادران و خواهران ایرانی در کمال مودت زندگی می‌کنند، البته این به معنای نبود مشکلات نیست و ما همواره در جلسات مختلف مشکلات را مطرح می کنیم و باید منصفانه بگوییم کشور ایران نیز با مشکلات خود، مهاجرین ما را پذیرفته است.

پاسپورت‌های قدیمی تا پایان سال 2016 معتبر هستند

نصیر احمد نور درباره موضوع پاسپورت الکترونیکی اشاره کرده، افزود: سازمان ایکائو با توجه به مشکلات افغانستان، برای 2 سال دیگر پاسپورت‌های قدیمی را معتبر شمرده اما جمهوری اسلامی ایران باتوجه به مسائل امنیتی موجود خواستار تعویض عاجل پاسپورت‌های قدیمی شده است، این در حالی است که ما با رایزنی‌های فراوان توانسته‌ایم موافقت کشور میزبان را در خصوص به رسمیت شناختن مدارک قبلی تا پایان سال 2016 بگیریم.

این مقام بلند پایه سیاسی افغانستان در ادامه گفت: تمام سعی و تاکید ما بر این بوده تا دانشجویان با همان مدارک قبلی که دیپلم گرفته اند ادامه تحصیل دهند، اما تاکنون موفق نشده‌ایم و از مسئولین محترم ایرانی تقاضا نمودیم که دانشجویان به عنوان عناصر مثبت و بی خطر، ملزم به دریافت پاسپورت نباشند.

محدودیت‌ افغانستان برای صدور پاسپورت‌ الکترونیکی

وی افزود: با توجه به محدودیت‌های دولت افغانستان برای صدور پاسپورت های الکترونیکی در ایران توقع داریم جمهوری اسلامی با تمام اشتراکات و حسن برادری و همجواری که داریم عذر ما را پذیرفته و تا استقرار امکانات و زمینه این مهم در ایران با ما مدارا کنند.

سفیر جمهوری اسلامی افغانستان، با تاکید بر متمایز بودن بحث توزیع پاسپورت برای مهاجرین در ایران و پاکستان در مقایسه با کشورهای دیگر از جمله اروپا و کشورهای عربی افزود: با حضور حدود چهار دهه مهاجرین در ایران و نداشتن شناسنامه و همچنین جمعیت میلیونی ایشان، مشکلاتی وجود دارد که کار را برای دولت ما سخت کرده است.

صدور پاسپورت بدون شناسنامه امکان پذیر نیست

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که بنا به دلایل امنیتی داخلی صدور پاسپورت بدون شناسنامه امکان پذیر نیست، با این حال با پیگیری‌های مکرر به دنبال حل این مشکل هستیم لذا در حال حاضر مهاجرین محترم می‌توانند با همراه داشتن شناسنامه یک تن از افراد درجه اول خود و اطلاعات لازم نسبت به درخواست تذکره غیابی از سفارت اقدام کنند.

سفیر جمهوری اسلامی افغانستان ارائه پاسپورت توسط سفارت و رایزنی موفقانه برای صدور اقامت توسط جمهوری اسلامی ایران برای افراد فاقد مدرک طی سالهای گذشته را یک دستاورد بزرگ برای این ارگان دانست.

راه‌اندازی سایت‌نوبت دهی سفارت افغانستان در تهران

نور راه اندازی سایت نوبت دهی سفارت افغانستان در تهران را یک حرکت مثبت که باعث سهولت در روند اداری و حل مشکلات شده است قلمداد کرد و در رابطه با برخی انتقاد ها مبنی بر کم کاری در سفارت افغانستان در ایران خاطرنشان کرد: ما در راستای کاهش مشکلات مهاجرین از هیچ تلاشی دریغ نکرده ایم.

وی خاطرنشان کرد:  باید این را در نظر داشت در برخی موارد بنا به قواعد تصمیم گیری با دولت مرکزی و یا کشور میزبان است و سفارت چاره ای ندارد که اینگونه مسائل را به مراجع مربوط ارجاع داد، از طرفی سفارت انجام دهنده خدمات همه ارگان‌های داخلی افغانستان است و در عین حال با وجود امکانات محدود، توانسته ایم با استفاده از سامانه اینترنتی با بازدهی پنج برابر ظرفیت کارمندان، امور مردم را به پیش ببریم.

پیشنهاد برگزاری هفته‌های فرهنگی در شهرهای ایران

حجت الاسلام «سید عیسی حسینی مزاری» رئیس مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان ضمن قدردانی ویژه از خدمات ارزنده سفیر افغانستان در ایران پیشنهاد داد که با برگزاری هفته‌های فرهنگی در شهرهای مختلف ایران با همکاری اجرایی مرکز تبیان، فرهنگ اصیل اسلامی افغانستانی معرفی شود و لازم است سفارت حمایت لازم را در این زمینه داشته باشد.

رئیس مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان افزود: در طول سال‌های متمادی سعی این مرکز این بوده است تا ضمن اجرای کارهای عام المنفعه در ایران، منعکس کننده مشکلات مهاجرین از طرق مختلف به مسئولین و مراجع ذی صلاح باشد.

ضرورت حل مشکل پاسپورت های الکترونیکی در ایران

وی با تاکید بر ضرورت حل مشکل پاسپورت های الکترونیکی در ایران، گفت: بحث ضرورت ارائه شناسنامه برای دریافت پاسپورت‌های جدید مشکلی است که بخش اعظم مهاجرین با این جمعیت میلیونی با آن سروکار دارند و لازم است دولت افغانستان ضمن صدور این پاسپورت‌ها در اسرع وقت نسبت به استقرار دفتر ثبت احوال نفوس در ایران اقدام کند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی مزاری اضافه کرد: سعی داریم با پذیرش تمام افراد با افکار، عقاید، مذاهب و زبان‌های مختلف در افغانستان در عمل به عنوان هموطنان یکدیگر در جهت ارتقاء  افغانستان قدم برداریم و از قوم گرایی و تعصبات بیجا دوری کنیم.

وی در این دیدار با قدردانی از خدمات جمهوری اسلامی ایران در قبال مهاجرین، افزود: هرچند خدمات چشمگیر بوده ولی  مشکلاتی نیز  وجود دارد که با بررسی و پیگیری مسئولین 2 کشور مرتفع خواهد شد.

آزمایش DNA برای ثبت نوزادان در مدارک والدین

دبیر کل حزب اسلامی تبیان با اشاره به مشکل جدید مهاجرین مبنی بر آزمایش DNA برای ثبت نوزادان در مدارک والدین نوشت: این بخشنامه ضمن زمان بر بودن، هزینه‌های سر سام آوری به خانواده‌ها تحمیل می‌کند که واقعا بسیاری از خانواده‌ها قدرت و توانایی پرداخت آن را ندارند.

آوا نوشت: سفیر افغانستان در ایران با حمایت از طرح برگزاری هفته‌های فرهنگی در ایران ابراز داشت: ما به تنهایی قادر به انجام همه امور مهاجرین نیستیم و بسیار خرسند خواهیم شد تا بخشی از فعالیت‌های فرهنگی توسط خود مردم پوشش داده شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار