یزد؛

بحران منابع آب در استان یزد

استاندار یزدگفت:استان در شرایط اقلیمی خاصی قرار دارد و به لحاظ منابع آب با بحران مواجه است .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛  استاندار یزد گفت: این استان با محور قرار دادن مدیریت منابع آب موجود ، بیش از سایر استان ها در این بخش فعالیت کرده و 20 فعالیت انجام شده را به وزیر نیرو و رئیس سازمان محیط زیست کشور منعکس کرده است.

سیدمحمد میرمحمدی افزود: در گذشته با سیستم پایدار قنات میزان مصرف با میزان آب موجود متناسب می شد اما امروزه بر اثر حفر چاه های عمیق این سیستم پایدار از بین رفته و جای آن با سیستم شکننده و ناپایدار عوض شده و اینک قدرت موتور تعیین کننده میزان برداشت آب از اعماق زمین است.

استاندار یزد اضافه کرد : در این شرایط بسیاری از دریاچه ها خشک و خشکسالی به عنوان تهدید جدی برای تمدن کهن ایرانی مطرح شد و این امر در یزد تا جایی پیش رفت که در مقطعی ، مردم به آبیاری کوزه ای متوسل شدند.

میرمحمدی تصریح کرد: به خاطر این شرایط خاص در چند سال اخیر برنامه های استان یزد در 2 حوزه تامین و نیز مدیریت مصرف مشخص شد و بیشتر به سمت حوزه دوم متمرکز شده ایم و نسبت به سایر استان ها بیشترین عملکرد را داشته ایم.

نماینده عالی دولت در یزد تاکید کرد : نخستین نیاز استان آب شرب است و باید بر مبنای تحقیقات علمی در مسیر مدیریت منابع و تامین آن تلاش کنیم که در این راستا وظیفه تامین این نوع مصرف بر عهده دولت است.

وی پیرامون برخی فعالیت ها در مسیر کاهش مصرف آب با توجه به تبخیر بالای آب در استان نیز به کاهش مصرف در کولرهای آبی و آبسردکن ها اشاره کرد و افزود: فرهنگ مدیریت صحیح مصرف آب بین اقشار مختلف استان یزد در حال نهادینه شدن است و در این مسیر کشاورزان استان نیز ما را کمک کرده اند .

در این مراسم مدیرعامل سابق آب منطقه ای یزد گفت: وظیفه ما در این شرکت سقایی و تامین آب مردم استان است که به آن افتخار می کنیم .

حسین غفوری افزود: برای این کار چند برنامه کوتاه مدت و بلندمدت اجرا کردیم که خط اول انتقال آب این استان که بهره برداری آن کامل بوده و بهترین خط انتقال آب کشور است هیچگونه نشتی نداشته و قطره ای از آب آن هدر نمی رود.

وی اضافه کرد: مطالعات خط دوم هم انجام و مصوب و به قرارگاه خاتم الانبیا برای اجرا داده شد ولی بخاطر تعرض سال 91 پیشنهاد تغییر مسیر ارائه شد و به مسیر بهشت آباد تغییر داده شد.
به گفته غفوری ، مطالعاتی نیز درباره انتقال آب خلیج فارس برای صنایع و احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی صورت گرفت و با همکاری کشاورزان و مسدود کردن چند چاه ، صرفه جویی های خوبی در مصرف آب استان صورت گرفت.

مدیرعامل جدید آب منطقه ای یزدگفت: متوسط بارش جهان 700تا 900میلیمتر ، متوسط درازمدت بارش باران در ایران 220 و در استان یزد 82 میلیمتر بوده که به 62 میلیمتر کاهش یافته است .

محمدمهدی جوادیان زاده اضافه کرد: بر اساس این آمارها نه تنها یزد کم بارش ترین استان ایران است بلکه کم بارش ترین منطقه سکونتگاهی در جهان با تمدن و فرهنگ و جمعیت محسوب می شود .

وی با اشاره به فرهنگ والای مردم یزد در استفاده از قنات و صرفه جویی تصریح کرد: همین امر و این صفات بیانگر اهمیت کار شرکت آب منطقه ای و مشکلات آن است به همین دلیل چند سرفصل از جمله لزوم کاهش ریسک تامین آب ، ورود به حسابداری آب و تطبیق برنامه راهبردی تامین آب استان را تعریف کرده ایم.

در این مراسم از حسین غفوری که بعد از 31سال بازنشسته شد تقدیر و محمدمهدی جوادیان زاده به عنوان عضو هیات مدیره و مدیرعامل آب منطقه ای استان یزد معرفی شد. 

جوادیان زاده پیش از این مسئولیت مرکز تحقیقات باروری ابرها در استان یزد را بر عهده داشته است.

انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار