نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا می‌تواند پیامدهای قابل توجهی در سراسر کشورهای حوزه آتلانتیک داشته باشد.

آیا نتایج انتخابات آمریکا می تواند فروپاشی در اتحادیه اروپا را پس از برکسیت تسریع بخشد؟به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی اسکای نیوز؛ نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می تواند پیامدهای قابل توجهی در سراسر کشورهای حوزه آتلانتیک داشته باشد و به ایجاد تغییرات عمیق و بی‌ثبات‌کننده‌ای منجر شود. عده ای برکسیت در اروپا را آغازی برای فروپاشی کشورهای اتحادیه قلمداد می کنند. اما آیا نتایج انتخابات آمریکا می تواند فروپاشی در اتحادیه اروپا را تسریع بخشد؟

بسیاری از دولتهای اروپایی به شکل غیر ملموس یا آشکار تمایل خود را به پیروزی هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات نشان داده اند. تقریبا تمام احزاب مخالف اصلی در اروپا به طرفداری از کلینتون پرداخته اند. تنها استثنا جناح راست ناسیونالیستی دولت "ویکتور اوربان" در مجارستان است که حمایت خود را از دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواه اعلام کرده است. گیرت ویلدرز در هلند، نایجل فراژ در انگلیس و مارین لوپن در فرانسه، تعداد انگشت شماری از احزاب ملی ناسیونالیست در اروپا هستند که از پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا حمایت می کنند.

جرمی شاپیرو، مدیر تحقیقات شورای اروپا در روابط خارجی و مقام ارشد سابق وزارت امور خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا معتقد است، ریاست جمهوری ترامپ و یا کلینتون بدون شک به چالش در روابط آمریکا با کشورهای حوزه آتلانتیک منجر خواهد شد و بر وحدت داخلی اتحادیه اروپا تاثیر می گذارد.

شاپیرو در پاسخ به این سوال که اگر ترامپ پیروز انتخابات شود چه رخ می دهد، گفت: این یک فاجعه است ولی می توان با آن کنار آمد. دولتهای اروپایی به درجه ای از اعتماد به نفس رسیده اند که نمی توانند رئیس جمهوری همانند ترامپ را بپذیرند. ترامپ اظهارات احمقانه ای در سخنرانی های انتخاباتی خود گفته که بسیاری از آنها ناشی از عجز وی در اجرای آنها است. به عقیده من، درجه قدرت آمریکا همواره کشورهای اروپایی را زیر سلطه خود قرار داده است که با روی کار آمدن ترامپ این سلطه از بین می رود و احزاب ناسیونالیست و پوپولیست به ویژه در کشورهای شرق اروپا قدرت می دهد.

وی در انتها گفت: در صورتی که کلینتون رئیس جمهور آمریکا انتخاب شود، شرایط برای اروپا متفاوت خواهد بود. او به اوهام و سرخوردگی اروپایی ها که در نتیجه مانع تراشی های آمریکا ایجاد شده پایان می دهد.در صورتی که عملکرد وی تهاجمی تر باشد به سود اروپایی ها خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۶ ۱۶ آبان ۱۳۹۵
فکر کنم بعد از خطر گرمایش زمین و آلودگی هوا یه خطر جهانی دیگه رو هم باید به مشکلات جهانی اضافه کرد به نام خطر ترامپ
آخرین اخبار