باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد:

امروز در انتخابات آمریکا / از امیدواری کلینتون به پیروزی در انتخابات تا احتمال ناآرامی پس از شکست ترامپ

اکثر نظرسنجی‌ها و تحلیل‌ها حاکی از پیروزی نامزد دموکرات‌ها در انتخابات سه‌شنبه است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ تا نبرد نهایی هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ نامزدهای انتخاباتی حزب دموکرات و جمهوری‌خواه تنها 2 روز دیگر باقیست. در حالیکه رویترز، واشینگتن پست و فاکس نیوز روز گذشته فاصله کلینتون و ترامپ را در نظرسنجی‌های ملی خود به ترتیب 5، 4 و 2 درصد اعلام کردند، امروز سی‌ان‌ان گزارش داد در نظرسنجی مشترک "مک‌کلاچی – ماریست"، این فاصله به یک درصد رسیده است. (اینجا)

اما تحلیگران می‌گویند فاصله حداقلی ترامپ با رقیب دموکرات خود نمی‌تواند ضامن پیروزی او در انتخابات باشد. در واقع، نظام انتخاباتی دو لایه‌ای آمریکا به گونه‌ای است که رقابت تنگاتنگ نامزدها در آرای مردمی لزوماً به معنای رقابت تنگاتنگ در کسب آرای الکترال نیست و کلینتون و ترامپ با وجود فاصله اندک در آرای مردمی، ممکن است در آرای الکترال فاصله زیادی با یکدیگر پیدا کنند. 

در نظام انتخاباتی آمریکا، کسب اکثریت آرای مردمی برای پیروزی در انتخابات یک "شرط لازم اما ناکافی" است و در مرحله بعد، هر یک از آنها برای اعلام پیروزی نهایی در انتخابات باید دستکم 270 رای از مجموع 538 رای الکترال اعضای کالج انتخاباتی آمریکا را از آن خود کنند. هر ایالت به نسبت جمعیت و نمایندگان خود در کنگره دارای تعداد مشخصی رای الکترال در کالج انتخاباتی است که با پیروزی هر نامزد در هر ایالت، کل آرای الکترال آن ایالت در سبد انتخاباتی او ریخته می‌شود. بنابراین، با توجه به اینکه تعداد آرای الکترال هر ایالت متفاوت است، وزن تمامی ایالت‌ها در تعیین برنده نهایی انتخابات با یکدیگر برابر نیست. (اطلاعات بیشتر)

بر همین اساس، تحلیگران می‌گویند با وجود آنکه رقابت نامزدهای انتخاباتی طی چند هفته اخیر به شدت فشرده شده است، پیروزی کلینتون در ایالت‌هایی مانند کالیفرنیا با 55 رای الکترال که جزو ایالت‌های آبی (طرفدار دموکرات‌ها) به شمار می‌رود و سایر ایالت‌هایی که کلینتون همواره در نظرسنجی‌های یک سال گذشته با حاشیه امنیت خوبی در آنها جلوتر از ترامپ بوده است، کسب دستکم 270 رای الکترال برای پیروزی نهایی او در انتخابات را حتی با آرای مردمی نزدیک به ترامپ تضمین می‌کند. این در حالیست که مسیر ترامپ برای پیروزی در انتخابات به شدت ناهموار است و او برای راهیابی به کاخ سفید باید علاوه بر تمامی ایالت‌های قرمز (حامی جمهوری‌خواهان)، در چند ایالت بنفش که جهت‌گیری آرای آنها در هر دوره از انتخابات به نفع یکی از دو حزب تغییر می‌کند نیز برخلاف نتایج نظرسنجی‌ها پیروز شود. (اینجا)

با این حال، وجود چنین تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌هایی باعث نشده است که نامزدهای دموکرات و جمهوری‌خواه در روزهای پایانی انتخابات دست از رقابت با یکدیگر بردارند. کلینتون روز گذشته به همراه تعدادی از ستارگان موسیقی (که ترامپ می‌گوید آنها را برای تشویق مردم به حضور در سخنرانی‌هایش با خود به همراه می‌برد) به ایالت سرنوشت‌ساز فلوریدا سفر کرد که تاکنون تقریباً در تمامی دوره‌های انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، نتیجه آرای آن با نتیجه کلی انتخابات یکسان بوده است؛ به این معنا که نامزدی که در این ایالت پیروز شده در نهایت پیروز انتخابات آمریکا شده است. وی ساعاتی از امروز را نیز همچنان در فلوریدا گذراند اما برای ادامه فعالیت‌های انتخاباتی خود به فیلادلفیا در ایالت پنسیلوانیا رفت. وی در این ایالت خواستار حضور حداکثری هواداران حزب دموکرات در پای صندوق‌های رای شد و از آنها خواست اگر به آمریکای بهتر و قدرتمندتر امید دارند به او رای دهند. (اینجا)

ترامپ نیز امروز در ایالت فلوریدا ضمن انتقاد مجدد از باراک اوباما – رئیس جمهور آمریکا – گفت نیمی از آمریکایی‌ها خواستار تغییر نظام فاسد حاکم بر این کشور هستند. او در بخش دیگری از سخنرانی‌اش نیز گفت عامل تمام ویرانی‌ها در عراق و سوریه کلینتون است و سیاست‌های غلط او در زمان حضور در وزارت امور خارجه بود که باعث شکل‌‌گیری داعش و گسترش تروریسم در سطح جهان شد. (اینجا) نامزد جمهوری‌خواهان پس از آن به کارولینای شمالی رفت و در آنجا گفت کلینتون در طول سالهای اخیر همواره به دنبال ریاست جمهوری بوده و اگر او در انتخابات امسال پیروز شود، فساد در آمریکا فراگیر می‌شود. (اینجا)

ترامپ قصد دارد طی یکی دو روز باقیمانده تا انتخابات به صورت فشرده به تمام ایالت‌هایی که سرنوشت او به آنها بستگی دارد، سفر کند. وی ‌کلرادو،‌ آیووا،‌ میشیگان، ویسکانسین، پنسیلوانیا، نیوهمپشایر و مینه‌سوتا را به عنوان آخرین مقصد سفرهای انتخاباتی خود طی یکی دو روز آینده در نظر گرفته است تا در برخی ایالت‌هایی که طی دهه‌های اخیر همواره به نامزد دموکرات‌ها رای داده‌اند نیز بخت خود را برای پیروزی در انتخابات امتحان کند.

با این حال، ترامپ در حالی روزهای پایانی رقابتهای انتخاباتی را سپری می‌کند که تقریباً تمامی وقایع انتخاباتی به زیان اوست. امروز واشینگتن پست در نظرسنجی مشترک خود با ای‌بی‌سی نیوز اعلام کرد با وجود فاصله کم ترامپ با کلینتون در نظرسنجی‌ها، 55 درصد از رای‌دهندگان احتمالی (در برابر 36 درصد) در مجموع کلینتون را از نظر ویژگی‌های اخلاقی و شخصیتی برای تصدی پست ریاست جمهوری آمریکا مناسب‌تر از او می‌دانند. (اینجا) گاردین نیز در مطلبی از افزایش نگرانی‌های بین‌المللی از احتمال پیروزی او در انتخابات خبر داد. (اینجا)

از سوی دیگر، طبق گزارش‌ها، نزدیک به 40 میلیون نفر از مردم آمریکا تاکنون در رای‌گیری زودهنگام شرکت کرده‌اند و شواهد اولیه نشان می‌دهد کلینتون آرای بیشتری نسبت به ترامپ به دست آورده است. بر اساس این گزارش‌ها، مشارکت لاتین‌تبارها نیز در انتخابات امسال افزایش چشمگیری داشته است که این مسئله برای دموکرات‌ها اتفاق خوشایندی است. ضمن اینکه در میان تمامی ایالت‌های تعیین‌کننده، تنها ایالتی که در حال حاضر ترامپ در آن در نظرسنجی‌های انتخاباتی شانه به شانه کلینتون حرکت می‌کند، ایالت نوادا است که این ایالت نیز تاکنون در انتخابات زودهنگام، انتظارات او را برآورده نکرده است. (اینجا)

البته همانطورکه احتمال پیروزی ترامپ بسیاری را در آمریکا و جهان نگران کرده، احتمال شکست او نیز نگرانی‌های زیادی را درباره بروز آشوب در آمریکا ایجاد کرده است. امروز نیویورک تایمز بار دیگر از احتمال بروز ناآرامی در آمریکا در صورت شکست ترامپ در انتخابات خبر داد. به نوشته این روزنامه، تعدادی از گروه‌های شبه‌نظامی ساکن آمریکا در پی ادعای ترامپ مبنی بر احتمال تقلب گسترده در انتخابات امسال اعلام کرده‌اند مانع از سرقت آرا و مهندسی انتخابات به نفع نامزد دموکرات‌ها خواهند شد. روزنامه ایندیپندنت نیز چندی پیش به نقل از سخنگوی یکی از این گروه‌های شبه‌نظامی موسوم به "جورجیا سه درصد" نوشت آنها (گروه‌های شبه‌نظامی) معتقدند در دوران اوباما هشت سال بد را پشت سر گذاشته‌اند و به همین دلیل، نمی‌خواهند با روی کار آمدن کلینتون شرایط بد گذشته ادامه پیدا کند. (اینجا)

نویسنده: مهدی حاجت‌پور

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار