کرمانشاه؛

امیدها برای ثبت ملی شدن مراسم آگر نوروزی

مدیر مجموعه گردشگری آتورگه و دبیر اتاق فکر روستای زردویی گفت: قرار است در تاریخ 28 مهرماه جلسه بررسی پرونده آگرنوروزی روستای زردویی در سازمان میراث فرهنگی برگزار شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛فریبرز عزیزی گفت:پرونده مراسم سنتی و آیینی آگر نوروزی روستای زردویی آماده شده و برای ثبت ملی شدن به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور ارسال شده است.


وی گفت: تاریخچه مراسم آگر نوروزی در روستای زردویی به بیش از دو هزار سال پیس بر می‌گردد و از آن زمان تاکنون این مراسم در این روستای تاریخی برگزار می‌شود.

عزیزی تصریح کرد: بر اساس اعتقادات مردم زردویی، سالها یکی زن است و سال بعد مرد. به همین خاطر به سال زن «دایه نوروز» و به سال مرد «باوه نوروز» می گویند. در سالی که زن است، یکی از زنان روستای زردویی به بالای کوه رفته و آتشی روشن کرده و شعله ای از آن را با خود به داخل روستا می آورد و به آن زن «دایه نوروز» می گوییم و پشت سر او بقیه اهالی روستا به صورت یک در میان زن و مرد با خود شعله ای از آتش را گرفته و به داخل روستا می‌آورند.

وی ادامه داد: کسانی که شعله ای از آتش را در دست دارند از بالای کوه تا پایین که می آیند به همه نوروز را تبریک می گویند و در میانه روستا همه جمع شده و تمام قفسه های پرندگان را آورده، آنها را آزاد کرده و قفس هایشان را آتش می زنند. با این نیت که جهانی بدون زندان داشته باشیم.

مدیر مجموعه گردشگری آتورگه و دبیر اتاق فکر روستای زردویی گفت: بعد از آتش زدن قفس ها، مقداری گلوله با پشم بز درست می کنند و از روی پشت بام ها برای همدیگر می فرستند و با این کار نیز بازهم نوروز را به هم تبریک می‌گویند.

وی تاکید کرد: این سنت اصیل آگر نوروزی هنوز هم به صورت تمام و کمال در روستای زردویی برگزار می شود و در ایام نوروز گردشگران بسیاری را به سمت خود می‌کشاند.نوروز امسال بالغ بر 12 هزار نفر از این روستای تاریخی بازدید کردند.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار