کرمانشاه؛

احیا رشته های منسوخ صنایع دستی

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: به دنبال احیاء رشته‌های درحال منسوخ شدن هستیم.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛پروانه حیدری  اظهارکرد: امسال تمرکز حوزه صنایع دستی استان را بر روی رونق بخشیدن به شرایط کاری هنرمندان روستایی گذاشته‌ایم و درصدد آنیم که بتوانیم رشته‌های درحال منسوخ شدن را شناسایی کرده و به احیا آنها بپردازیم.

 وی ادامه داد: امسال سه روستای هجیج، میوان و فش را مدنظر قرار داده‌ایم که بتوانیم در آنها کارهای آموزش، ترویج و توسعه صنایع دستی را دنبال کنیم.

حیدری گفت: در روستای هجیج علاوه بر گیوه بافی یکسری رشته های دیگری همچون شال بافی و سبدبافی داریم که این رشته ها به ویژه رشته شال بافی درحال منسوخ شدن هستند، لذا درصددیم با اجرای برنامه های آموزشی و ترویجی مانع از منسوخ شدن شال بافی در هجیج شویم.در روستای میوان پاوه نیز که روستای گیوه باف استان است به دنبال توسعه آموزش و همچنین کمک به بازار فروش و صادرات تولیدات آنها هستیم.

وی گفت: در روستای فش به دبنال اعطای مجوزهای پروانه تولید کارگاهی هستیم و در همین راستا تفاهم نامه سه جانبه همکاری مشترکی با ادارات فنی و حرفه ای، صندوق کارآفرینی و امید و میراث فرهنگی استان منعقد کرده ایم که کار ساخت سازهای سنتی که هنر اصلی اهالی روستا فش است را توسعه دهیم.

 وی تاکید کرد: همچنان در انتظار تخصیص اعتبارات استانی برای اجرای برنامه های حوزه صنایع دستی استان هستیم و تا زمانی که اعتبارات لازم را در اختیار نداشته باشیم، کاری از پیش نخواهد رفت.

 حیدری اظهارکرد: استان کرمانشاه در زمینه صنایع دستی یکی از با ریشه ترین استانهای کشور است که سابقه هنرهای سنتی این دیار از جمله ابزارآلات فلزی کرند به سه هزار سال پیش هم بر می‌گردد.

انتهای پیام/ز



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.