سفر وزیر رژیم صهیونیستی به ترکیه پس از گرم شدن روابط

در پی عادی‌سازی روابط میان آنکارا و تل‌آویو، یک وزیر اسرائیلی این هفته عازم ترکیه خواهد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل ازپرس تی وی ، سفارت اسرائیل در آنکارا دوشنبه در بیانیه‌ای نوشت یووال استاینیتز پنج‌شنبه در کنگرۀ جهانی انرژی که در استانبول برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد.

این نخستین سفر یک وزیر اسرائیلی به ترکیه ظرف «شش سال گذشته» و پس از عادی شدن روابط میان آنکارا و تل‌آویو است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، استاینیتز در حاشیۀ نشست استانبول با برات آلبایراق، همتای ترک خود، دیدار و گفتگو خواهد کرد.

سفارت اسرائیل خاطر نشان کرد این دو نفر دربارۀ همکاری در حوزۀ انرژی به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت.

سفارت اسرائیل همچنین این سفر را نشان‌دهندۀ وجود «ظرفیت بالا در روابط دوجانبۀ سیاسی و اقتصادی» میان آنکارا و تل‌آویو توصیف کرده‌است.

وزیر انرژی رژیم اسرائیل در حالی به ترکیه می‌رود که آنکارا و تل‌آویو اوایل تیر امسال توافقنامه‌ای را برای عادی‌سازی روابط دیپلماتیک به امضا رساندند.

روابط دو جانبۀ ترکیه و اسرائیل در 31 می 2010 (10 خرداد 1389) پس از حملۀ کماندوهای اسرائیلی به کشتی ماوی مرمرۀ ترکیه که حامل کمک‌های بشردوستانه برای ساکنان نوار غزه بود، به تیرگی گرایید.

در این حمله 10 فعال حقوق بشر ترکیه کشته شدند. در پی این حادثه و عدم عذرخواهی مقام‌های تل آویو از آنکارا، ترکیه در سپتامبر 2010 (شهریور 1389) همکاری‌های نظامی خود را با اسرائیل متوقف و سفیر این رژیم را از آنکارا اخراج کرد.

براساس گزارش‌های منتشره، اسرائیل برای این حملۀ مرگبار 20 میلیون دلار غرامت به ترکیه پرداخته‌ است؛ مقام‌های ترک می‌گویند این مبلغ به حساب وزارت دادگستری این کشور واریز شده‌است.

دولت ترکیه نیز قرار است این پول را به خانوادۀ قربانیانی که در دادگاه‌های این کشور علیه اسرائیل اقامۀ دعوی کرده‌اند، بپردازد.

رژیم اسرائیل همچنین بابت این حمله از ترکیه عذرخواهی کرده‌ است.

در پی توافق تیر ماه، ترکیه و اسرائیل قرار است روابط کامل دیپلماتیک را برقرار و سفرای خود را در تل آویو و آنکارا مستقر کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۳ ۱۹ مهر ۱۳۹۵
آقای اردوغان کلاهش را بالاتر بگذارد ، روابط با رژیمی جعلی و اشغالگر و کودک کش ، که بزرگترین دشمن امت اسلامی ، سوغات حکومت حزب عدالت و توسعه برای ملت ترکیه است .
آخرین اخبار