اصفهان؛

کاهش ۳۰ درصدی بارش در استان اصفهان نسبت به بلندمدت

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان از کاهش حدود 30درصدی بارش نسبت به بلند مدت خبرداد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مجید بیجندی  در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به فعالیت‌های هواشناسی استان اصفهان اظهار داشت: استان اصفهان در رتبه چهارم کم بارشی کشور نسبت به بلندمدت قرار دارد و نسبت به بارش سال گذشته در جایگاه سوم قرار دارد.

وی افزود: براساس اطلاعات هواشناسی اصفهان میانگین وزنی بارش کل استان اصفهان در سال زراعی گذشته از اول مهر ماه تا 31 شهریور ماه 95 برابر 11 هزار و 708 میلی متر بوده که نسبت به مقدار بلند مدت دوره آماری حدود 27 درصد و نسبت به مقدار مشابه در سال آبی گذشته 14 درصد کاهش داشته است.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه استان اصفهان فقط 73 درصد از بارش سال زراعی خود را دریافت کرده است، خاطرنشان کرد: استان اصفهان حدود 30 درصد نسبت به بلند مدت کاهش بارش داشته است.

وی اداره‌کل هواشناسی را نخستین دستگاهی دانست که به طرح سه شنبه‌های بدون خودرو پیوست و گفت: با ارائه و اجرای این چنین حرکت‌های الگویی شاهد هوای بهتری در شهر هستیم.

بیجندی با اشاره به تاخیر دریافت بارش‌های موثر پاییزی بیان کرد: به سبب تاخیر بارش‌های پاییزی در استان در پاییز سال جاری در مناطق غرب و جنوب غربی کشت دیم با حداقل 2 هفته نسبت به بلند مدت کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه هواشناسی یار قدیمی بسیاری از حوزه‌ها بوده است، افزود: اداره هواشناسی با عملکرد به موقع و دقیق یار قدیمی بسیاری از دستگاه‌ها از جمله حوزه عمران و ترابری بوده است.

بیجندی با اشاره به حمایت استانداری اصفهان از طرح‌های هواشناسی تصریح کرد: گسترش فعالیت‌های مرتبط با طرح‌های 5 گانه، گسترش سیستم ارتباطی و ارائه خدمات آنلاین هواشناسی با حمایت استانداری در دستور کار قرار دارد.

وی هواشناسی استان اصفهان را بزرگترین اداره هواشناسی کشور برشمرد و بیان کرد: در حوزه پیش بینی فصلی، 3 ماهه پاییز پیش بینی می‌شود و هر چقدر به زمستان نزدیک‌تر شویم اطلاعات دقیق‌تری در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

مدیر کل هواشناسی استان اصفهان از افزایش تعداد روزهای آلوده خبر داد و گفت: شرایط آلودگی هوا نسبت به سال‌های گذشته بیشتر می‌شود و بالای 90 درصد پیش بینی کوتاه مدت امکان دارد.

وی با اشاره به نقش رسانه‌ها در اجرای دقیق برنامه‌های هواشناسی افزود: پیش بینی هوا ابزار بوده و پیش گویی نیست و رسانه‌ها باید این موضوع را در سطح جامعه ترویج دهند.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان جو را یک عنصر سیار دانست و خاطرنشان کرد: جو یک عنصر سیار بوده که هر لحظه در حال تغییر است و سلامت مردم در همه اقشار برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده اما تعطیلی‌ها برای کاهش آلودگی هوا راه حل مناسبی نیست و آخرین راه حل محسوب می‌شود.

وی حمل و نقل شهری را در آلودگی هوا بسیار موثر دانست و افزود: با توجه به گفته‌ها، حمل و نقل شهری منشا 73 درصد از آلودگی شهر اصفهان بوده که مدیریت این سامانه و وارد شدن ناوگان نو تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی دارد. 

بیجندی تصریح کرد: بارش باران اسیدی در اصفهان بعید است و در صورت مشاهده غلظت آلاینده‌ها حدود 48 تا 24 ساعت قبل از بارش اطلاع رسانی می‌شود.

وی گفت: ما ابزار فشاری نداریم و سعی در انعقاد تفاهم نامه با شهرداری در راستای استفاده از نرم افزارها  و شبکه‌ای متصل به هم داریم تا اطلاع رسانی به موقع صورت گیرد و چون شهردار یک عضو ثابت بوده هر هفته تمام گزارش‌ها را برداشت می‌کنند.

مدیر کل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه با کمک شهردار تعداد روزهای سالم افزایش می‌یابد، بیان کرد: در صورتی‌که ناوگان نو خریداری شود شاهد اثرات مفیدی هستیم و خرید دستگاه‌های پیشرفته نخستین گام برای کاهش آلودگی هوا محسوب می‌شود تا شبکه پایش گسترده‌ای در سطح شهر فراهم شود.



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.