گزارش وزیر ارتباطات از روز اول سفر رئیس جمهوری به آذربایجان؛

پروژه خط آهن کریدور شمال - جنوب / بررسی لغو روادید بین ایران و آذربایجان

دكتر واعظي در گزارشی از سفر رئیس جمهوری به آذربایجان، امضای موافقت نامه خط آهن کریدور شمال - جنوب و بررسی لغو روادید بین ایران و آذربایجان را از مهمترین دستاورد های روز اول این سفر دانست.

پروژه خط آهن کریدور شمال - جنوب / بررسی لغو روادید بین ایران و آذربایجان
به گزارش خبرنگار دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دکتر واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس ایرانی کمیسیون همکاری مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان که همزمان و به همراه هیات ایرانی در سفر ریاست جمهوری به کشور آذربایجان حضور دارد در مصاحبه تلفنی با بخش خبری ساعت 21، به گزارش برخی دستاوردهای مشخص و خاص این سفر پرداخت.

 دکتر واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور ایران و آذربایجان با بیان توضیحاتی در خصوص اتصال خط ریلی ایران و آذربایجان و پروژه کریدور ریلی شمال – جنوب گفت: در این سفر در خصوص پروژه کریدور ریلی شمال- جنوب بحث و تبادل‌نظر صورت گرفت و قرار بر آن شد تا این پروژه در دو فاز تکمیل گردد.

وی افزود: فاز اول این پروژه تا پایان سال جاری صورت گرفته و طی آن خط آهن آستارا از ایران به آستارا آذربایجان متصل گشته و ترمینال یا پایانه ارسال محموله‌های باری در شهر آستارا ایران احداث و راه اندازی می‌شود.

واعظی در خصوص فاز دوم این پروژه گفت: فاز دوم این پروژه در سال آینده صورت گرفته و طبق توافق دو کشور در این فاز خط آهن رشت به آستارا متصل می‌شود.

وزیر ارتباطات ادامه داد: این خط که حدود 175 کیلومتر است به یک میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد که قرار شد نیمی از آن را ایران و نیمی دیگر را کشور آذربایجان انجام دهد که با پایان این پروژه خط آهن شمال- جنوب تکمیل گشته و این خط آهن هند را به اروپا متصل می‌سازد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات موضوع لغو روادید بین دو کشور را از دیگر موضوعات و برنامه‌های مورد تبادل نظر بین دو ریاست جمهوری در این سفر دانست و گفت: موضوع لغو روادید در دو مرحله انجام می‌شود که مرحله اول ارائه انواع تسهیلات ویژه به گردشگران و تجار دو کشور برای ارتباط متقابل است که در این مرحله روادید به شکل آسان و حتی در فرودگاه به گردشگران و تجار داده می‌شود.

واعظی ادامه داد: مرحله دوم لغو روادید و ارتباط آسان بین دو کشور است که با انجام این دو مرحله ضمن گسترش گردشگری بین مردم دو کشور، زمینه گسترش و ارتقای روابط تجاری بین ایران و آذربایجان فراهم می‌شود.

رییس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور در ادامه این گفتگو بحث و مذاکره با هر یک از پنج کشور اوراسیا را در اولویت برنامه‌های سیاست خارجی دولت دانست و افزود: هدف این مذاکرات و امضای توافق نامه‌های مختلف ترجیحی و تجاری با آذربایجان و سایر کشورهای اوراسیا ایجاد زمینه‌های لازم و تسهیلات ویژه برای تجار ایران و سایر کشورها و گسترش انواع مبادلات اقتصادی، بازرگانی و تجاری و ورود محصولات تولیدی این کشورها به بازار یکدیگر است.

وزیر ارتباطات در این زمینه ادامه داد: امروز گزارشی از پیشرفت همکاری‌های مختلف و تحقق بخشی از توافقات قبلی بین ایران و آذربایجان توسط روسای کمیسیون همکاری مشترک اقتصادی دو کشور به ریاست جمهوری ایران و آذربایجان ارائه شد که مورد توجه و استقبال دو طرف قرار گرفت.

وی در این زمینه افزایش 66 درصدی همکاری‌های بانکی بین دو کشور را به عنوان نمونه‌ای از این پیشرفت مثال زد و افزود: قطعاً این میزان نمی‌تواند میزان هدف گذاری دو کشور باشد و تلاش بر آن است تا این میزان در همه زمینه‌ها بیش از این افزایش یابد.

واعظی توافق بر سرمایه گذاری در حوزه‌های زیربنایی را از جمله دستاوردهای این کمیسیون مشترک و سفر ریس جمهور ایران و آذربایجان به کشورهای یکدیگر دانست و افزود: سرمایه گذاری در زمینه خودرو سازی، دارو سازی، کشاورزی، گردشگری، همکاری‌های بانکی، گمرک و.. از جمله توافقات و دستاوردهای زیربنایی است که بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در حال انجام است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برنامه‌های فردای ریس جمهور در باکو را در دو بخش سیاسی و اقتصادی دانست و افزود: موضوع امنیت منطقه، مبارزه با تروریسم، همکاری‌های اقتصادی و بانکی، کریدور راه آهن شمال- جنوب و اتصال شبکه برق سه کشور ایران، آذربایجان و روسیه به منظور بهره برداری مشترک و رفع نیازمندی‌ها از جمله موضوعاتی است که فردا در سفر ریاست جمهوری ایران و همزمان ریس جمهور روسیه به آذربایجان بحث و بررسی و تبادل نظر و تصمیم گیری خواهد شد.


منبع : روابط عمومی وزارت ارتباطات

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار