واشینگتن پست: حملات هوایی آمریکا به مواضع داعش در لیبی تا چه حد تأثیرگذار بوده است؟

واشینگتن پست در مطلبی به حضور عناصر داعش در لیبی و تأثیر اقدامات آمریکا برای مبارزه با آن‌ها پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ واشینگتن پست در مطلبی نوشت: از دوشنبه هفته گذشته، حملات جنگنده‌های آمریکایی به مواضع داعش در شهر سرت لیبی افزایش یافته است. اما نیروهای طرفدار دولت نتوانسته اند در این شهر پیشرفت‌های چشمگیری داشته باشند.

به نوشته این مطلب، حملات هوایی آمریکا به نیروهای زمینی لیبی در جنگ با داعش کمک بسیاری کرده است. اما در یک محیط شهری بسیار شلوغ که قلمروها در آن از خیابانی به خیابان دیگر تغییر می‌کند، عقب راندن تروریست‌ها امری بسیار دشوار خواهد بود. این موضوع، نشان می‌دهد حملات هوایی جنگنده‌های آمریکایی نیز در جنگ با گروه‌های تروریستی محدودیت دارد.

در صورتیکه داعش شهر سرت را از دست بدهد، جاه‌طلبی‌های این گروه تروریستی با مانع بزرگی روبرو خواهد شد. اما از ماه مه (31 روز منتهی به 11 خرداد)، هنگامی که عملیات آزادسازی سرت آغاز شد، نیروهای لیبیایی با استراتژی پیچیده داعش برای حفظ مواضع خود در این شهر روبرو شدند. صدها تفنگدار حامی دولت لیبی به وسیله مین‌های پنهان شده، درب‌های بمب‌گذاری شده، بمب‌های متصل به مفتول، حملات انتحاری و تک تیراندازها کشته و زخمی شده اند. گروه تروریستی داعش همچنان کنترل نزدیک به 70 درصد این شهر را در اختیار دارد.

در هفته نخست حملات هوایی آمریکا، بسیاری از تانک‌ها و نفربرهای داعش هدف قرار گرفتند. اما پس از آن، داعش استراتژی خود را تغییر داد و خودروهای جنگی را پنهان کرد. همچنین این گروه تروریستی پایگاه‌های فرماندهی خود را به سرعت تغییر می‌دهد و نیز، می‌کوشد در تاریکی شب به اقدامات خود ادامه دهد.

یکی از فرماندهان نیروهای طرفدار دولت لیبی گفت: "در هر حال، نفربرهای زرهی قدرتمندترین سلاح‌های داعش نیستند. سلاح‌های قدرتمند داعش، مین‌ها، تله‌های انفجاری و تک تیراندازهای مخفی شده هستند. این‌ها بزرگترین مشکلاتی هستند که با آن‌ها روبرو هستیم."

این در حالی است که بسیاری از عناصر داعش که در این شهر مستقر شده بودند یا کشته شدند یا از این منطقه گریخته اند. تخمین زده می‌شود تنها 500 تا 1000 عنصر داعش در این شهر باقی مانده اند. اما پرسش‌هایی نیز در این‌باره مطرح شده است: چه زمانی قدرت از داعش گرفته می‌شود؟ برای انجام این امر، چه مقدار نیروی انسانی باید هزینه شود؟

در ادامه این گزارش آمده است: عناصر داعش از روش‌های خلاقانه‌ای برای کشتن دشمنان خود استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، آن‌ها در یخچال‌ها بمب‌هایی را قرار می‌دهند تا به محض باز کردن درب یخچال، انفجار صورت گیرد. همچنین، داعشی‌ها بمب‌هایی را در بسته‌های نان قرار داده و در محلی رها می‌کنند که به سادگی رویت شده و توجه افراد را به خود جلب کند. آن‌ها همچنین بی‌سیم‌های کودکان را به محرک‌های بمب تبدیل کرده اند.

بر اساس گفته‌های چند پزشک که در بیمارستانی نظامی در این شهر مشغول به کار هستند، در 3 ماه گذشته نزدیک به 400 نظامی حامی دولت کشته شدند. بیش از 2000 نفر از آن‌ها نیز زخمی شده اند. این آمار تلفات موجب شد دولت لیبی برای مبارزه با داعش از آمریکا درخواست کند در این مناطق حملات هوایی انجام دهد. اما نظرات مختلفی درباره دخالت آمریکا در جنگ با داعش در لیبی وجود دارد. یکی از فرماندهان نظامی لیبی در این‌باره گفت: "اکنون کمی دیر شده است. اگر آمریکایی‌ها پیش‌تر از ما حمایت می‌کردند، جان بسیاری از افراد در این کشور نجات می‌یافت."

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۱ ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
هيچي بابا ضر مي زنند ...
باز مغزهاي الكل زده شون توهم زده ...
من ديروز اونجا بودم هيچ خبري نبود چند تا بمب ريختند تو بيابون و چند تا سوسك و مارمولك و موش رو بي خانمان كردند و قاطي اين ها هم چند تا محموله سلاح و پول هم براي تروريست ها ريختند
آخرین اخبار