نیویورک تایمز: آغاز جبهه جدید جنگ با داعش در لیبی

ارتش آمریکا برای بیرون راندن تروریستهای داعش از لیبی، حملات هوایی جدیدی آغاز کرده است.

نیویورک تایمز: آغاز جبهه جدید جنگ با داعش در لیبیبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ نیویورک تایمز در مطلبی نوشت: ارتش آمریکا در هفته جاری بمباران مواضع گروه تروریستی داعش را در لیبی آغاز کرده است. این ارتش به منظور کمک به نیروهای لیبی و بیرون راندن تروریستهای داعش از شهر سرت – که از سال 2014 تحت اشغال داعش قرار دارد – وارد عمل شده است.

"باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا به دلیل سیاست های متزلزل لیبی و حضور شبه نظامیان حاصل جنگ داخلی این کشور در سال 2011، در خصوص مداخله نظامی در جنگی دوباره مردد بود. با این حال، مقامات آمریکایی از هجوم بی سابقه تروریستهای داعش در سواحل لیبی و اعدام های وحشیانه آنها در این بخش نگران بودند. در هفته های اخیر، شبه نظامیان همگام با نیروهای دولتی به پیشرفت هایی در بازپس گیری مناطق مختلف از تصرف داعش دست یافتند؛ اما تلفات سنگینی هم در این جنگ به بار آمد. این مسئله باعث شد "فائز سراج،" نخست وزیر لیبی از آمریکا درخواست کمک کند.

آمریکا هم دلایل قانع کننده ای برای آغاز حملات هوایی علیه مواضع داعش در لیبی داشت. پایگاه مستحکم و پایدار داعش در لیبی می تواند به عنوان مکانی برای هدف قرار دادن کشورهای غربی استفاده شود. با افزایش حملات تروریستی داعش و گروه های مرتبط با آن، "باراک اوباما" و دیگر سران غربی برای دفاع از کشورهای خود تحت فشار زیادی قرار گرفته اند. علاوه بر این، افزایش قدرت گروه تروریستی داعش در لیبی کار آنها را دشوارتر کرده است.

اثرات طولانی مدت تشدید جنگ علیه داعش – که آمریکا در عراق، سوریه و تا حدودی در افغانستان ادامه می دهد – نامشخص است. آمریکا در طول جنگ سال 2011 در لیبی که باعث سرنگونی معمر قذافی، دیکتاتور معدوم این کشور شد، نشان داد می تواند شرایط را در میدان جنگ تغییر دهد. اما واشینگتن و دیگر کشورهای عضو ناتو برنامه مشخصی را دنبال نکردند که همین باعث شد لیبی با چنین شرایط پر اغتشاشی مواجه شود.

به نوشته نیویورک تایمز، برقراری ثبات در لیبی نیازمند تعهد جامعه بین المللی است. یکی از دشوارترین اقدامات در لیبی، استقرار نیروهای امنیتی مشروع است که آن هم مستلزم نابودی شبه نظامیان است. انجام این امر به تعامل بیشتر سران بین المللی نیاز دارد. کمک به اقتدار دولت جدید در لیبی به زمان بیشتری احتیاج دارد و انجام آن ضروری است؛ زیرا لیبی کشوری غنی از نفت با تنها 6 میلیون جمعیت است.

لیبی از سال 2011، پس از سرنگونی دولت "معمر قذافی" صحنه درگیری میان شبه نظامیان بوده است. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار