نشست سران اوراسیا در ۱۰ سالگی اتحادیه؛

سهم ارز‌های ملی در تجارت متقابل به ۹۰ درصد رسید

سران کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا در مسکو گرد هم آمدند و در شرایطی که سهم ارز‌های ملی در تجارت متقابل میان کشور‌های عضو به ۹۰ درصد رسیده است، درباره تقویت همکاری‌ها گفتگو کردند.

شورای عالی اتحادیه اقتصادی اوراسیا روز چهارشنبه در قالب ترکیب‌های گسترده و محدود (از نظر سطح هیأت‌های شرکت کننده) تشکیل جلسه داد.

اتحادیهٔ اقتصادی اوراسیا (EAEU) یک اتحادیه اقتصادی میان‌دولتی شامل بلاروس، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان و ارمنستان است. اعضای ناظر این اتحادیه ازبکستان، مولداوی و کوبا هستند. سنگ بنای این اتحادیه سال ۲۰۱۴ نهاده شد.

در نشست روز چهارشنبه شورای عالی اتحادیه اقتصادی اوراسیا که نخستین نشست این گروه در سال ۲۰۲۴ میلادی محسوب می‌شود، رؤسای جمهوری روسیه، قزاقستان، بلاروس، قرقیزستان و نخست‌وزیر ارمنستان به عنوان اعضای اصلی این اتحادیه حضور داشتند.

میگل دیاز کانل رئیس‌جمهوری کوبا به عنوان عضو ناظر برای نخستین بار در اجلاس سران این اتحادیه شرکت کرده است. ازبکستان دیگر کشور عضو ناظر این اتحادیه نیز در سطح عالی در این نشست شرکت کرد.

در بخش نخست این نشست که با حضور سران کشور‌ها برگزار شد، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه پس از سخنرانی اداره جلسه را به نیکول پاشیینیان نخست وزیر ارمنستان به عنوان رئیس فعلی شورای عالی اقتصادی اوراسیا واگذار کرد.

ارقام و شاخص‌های اتحادیه اقتصادی اوراسیا در دهمین سالگرد تأسیس

پوتین که یک روز پس از ادای سوگند برای پنجمین بار به عنوان رئیس‌جمهوری روسیه در این نشست حضور یافته بود و این نشست، نخستین برنامه کاری وی در سطح بین‌المللی محسوب می‌شود، در این نشست به بیان اهداف، ارقام و شاخص‌های اقتصادی اتحادیه اقتصادی اوراسیا در دهمین سالگرد تأسیس پرداخت.

رئیس‌جمهوری روسیه در این نشست از ایجاد بازار واحد با جابجایی آزاد کالاها، خدمات، سرمایه و نیروی کار و همچنین اصول اساسی تعامل یکپارچه مانند برابری، منافع متقابل و احترام به منافع یکدیگر به عنوان اصول اتحادیه اوراسیا یاد کرد.

وی گفت: ما با خرسندی یادآور می‌شویم که اتحادیه اوراسیا در یک دهه گذشته، خود را به عنوان یکی از مراکز مستقل و خودکفا در جهان چندقطبی در حال ظهور تثبیت کرده است.

پوتین افزود: اتحادیه اوراسیا امروز یک ساختار یکپارچه مؤثر و پویا است که فعالیت‌های آن به رشد مبادلات تجاری و سرمایه گذاری، تقویت تماس‌های تجاری و گسترش روابط وهمکاری کمک می‌کند و در نهایت منافع واقعی را برای هر یک از اعضا به ارمغان می‌آورد.

وی ادامه داد: این موضوع به تضمین توسعه اقتصادی پایدار در هر یک از پنج کشور عضو و منطقه اوراسیا به عنوان یک کل کمک می‌کند و منجر به افزایش کیفیت زندگی و رفاه شهروندان ما می‌شود.

رئیس‌جمهوری روسیه گفت: در طول ۱۰ سال گذشته، کل تولید ناخالص داخلی کشور‌های اتحادیه اوراسیا، طبق برآورد‌های موجود، از ۱.۶ به ۲.۵ تریلیون دلار افزایش یافته است.

به گفته وی، گردش تجاری کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا با کشور‌های دیگر در این مدت ۶۰ درصد افزایش یافته است و از ۵۷۹ میلیارد دلار به ۹۲۳ میلیارد دلار رسیده است.

پوتین گفت: حجم تجارت متقابل بین کشور‌های اتحادیه اوراسیا تقریباً دو برابر شده است و از ۴۵ به ۸۹ میلیارد دلار رسیده است و بیش از ۹۰ درصد پرداخت‌ها با ارز‌های ملی انجام می‌شود و مشخص است که پویایی مثبت اقتصاد کلان این اتحادیه در سال جاری ادامه دارد.

بنا بر گزارش‌ها، سران کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا در مورد دستورکار‌های اصلی و زمینه‌های کلیدی تعامل بیشتر در چارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا تبادل نظر کردند.

نشست قبلی شورای عالی اتحادیه اقتصادی اوراسیا چهارم دی‌ماه ۱۴۰۲ با حضور و سخنرانی وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران برگزار شده که با هدف امضای توافقنامه تجارت آزاد ایران با این اتحادیه به سن‌پترزبورگ سفر کرده بود.

این توافقنامه در نشستی با حضور مقاماتی از ۶ کشور طرف قرارداد در سن‌پترزبورگ روسیه امضا شد.

با نهایی شدن این توافقنامه، حدود ۸۷ درصد صادرات کالا‌های ایرانی به کشور‌های روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان به عنوان اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا بدون تعرفه گمرکی انجام خواهد شد و متقابلا نیز صادرات این کشور‌ها به کشورمان از این مزیت برخوردار خواهد شد.

زمان اجرای توافقنامه تجارت آزاد با ایران پس از تصویب این توافقنامه در مجالس ۶ کشور طرف قرارداد خواهد بود.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار