انتقال بخشی از پروازهای مهرآباد به فرودگاه امام خمینی/ رادارهای فرانسوی در ناوگان هوایی

حجم بالای مسافر و ترافیک هوایی در فرودگاه بین المللی مهرآباد منجر به انتقال بخشی از پروازها به فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) خواهد شد.

انتقال بخشی از پروازهای مهرآباد به فرودگاه امام خمینی/ رادارهای فرانسوی در ناوگان هواییبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،پسابرجام،هجوم شرکتهای خارجی برای سرمایه گذاری در ایران را به همراه داشته و این روزها خرید تجهیزات هواپیمایی و مذاکره با بوئینگ و ایرباس نقل محافل خبری است، اما گره کور آمریکایی ها بر طناب اتصال ایران با سرمایه گذاران خارجی مانع پیشرفت مذاکرات شرکتهای هواپیمایی شده به طوری که مذاکرات در حد تفاهم باقی مانده است. 

با این وجود آثار پسابرجام کم کم در حال نمایان شدن است و یکی از سه رادار خریداری شده از فرانسوی ها وارد کشور می‌شود.

رحمت الله مه‌آبادی  مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در گفتگو با خبرنگار راه و شهرسازی  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه فرودگاه بین المللی مهرآباد سالانه پذیرای حدود 14 میلیون مسافراست، افزود : میزان پروازهای مسافری فرودگاه بین المللی مهرآباد نسبت به مدت مشابه سال قبل 20 درصد رشد داشته و حجم بالای مسافر که بیش از ظرفیت این فرودگاه است موجب ترافیک بالا شده است.

مه‌آبادی  ادامه داد : اجازه افزایش تعداد پروازها را در این فرودگاه نخواهیم داد و در آینده برای کاهش بار ترافیکی ، بخشی از پروازها را به فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) انتقال می دهیم.

ورود اولین رادار کمک ناوبری بعد از برجام

وی با بیان اینکه طی قراردادی که بین شرکت فرود‌گاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و شرکت «تالس» فرانسه به امضا رسیده است سه دستگاه رادار برای نصب در فرودگاه‌های مهر‌آباد٬ شیراز و بندرعباس خریداری شده، افزود: اولین رادار خریداری شده بعد از برجام به زودی وارد کشور می شود که این رادارها برای طرح‌های تقرب و بالا بردن ایمنی پرواز در مناطق تحت کنترل فرودگاه‌ها استفاده می‌شود.

مه‌آبادی با اشاره به اینکه یکی از روشهای کاهش ایستایی مسافران و ترافیک ، انتقال سریع آنها به سالن ترمینال فرودگاه است، اظهار داشت : انتقال مسافرین از هواپیما به ترمینال فرودگاه به دو روش استفاده از اتوبوس و ایربریج(Air Bridge) (پله رابط هوائی بین ترمینال و اتوبوس)  صورت می گیرد که ایربریج رایج تر است.

وی ادامه داد : جهت تسهیل تردد مسافرین، 11 ایربریج برای فرودگاه های کشور خریداری می کنیم که به دلیل ترافیک بالا حدود 5 ایربریج به فرودگاه مهرآباد اختصاص می یابد.

مه‌آبادی بیان کرد: سفر با هواپیما جذابیت های خاصی دارد و مسافرین با پرداخت هزینه زیاد انتظار سفری راحت و ایمن را دارند، اما زمانی که به فرودگاه وارد می شوند،درصورت نداشتن تاخیر و ردشدن از هفت خان رستم ترافیک زمینی تا ترافیک هوایی حالا باید انتظار بکشند تا سوار بر هواپیما شوند یا در مواردی برای پیاده شدن  منتظر جای پارک باشند.

وی با اشاره به اینکه تاخیر پرواز شرکت های هواپیمایی خارجی بسیار ناچیز است، افزود: شرکت های هواپیمایی در سراسر فرودگاه های دنیا حساسیت زیادی برای ساعت پروازها دارند و هر هواپیما طی زمان مشخص باید پرواز کند، درغیر این صورت نه تنها جریمه سنگینی باید بپردازد بلکه به دلیل تاخیر باید در صف طولانی، منتظر صدور دستور پرواز باشد.

قوانین مانع توسعه صنعت هوایی 

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به اینکه افزودن تجهیزات و جذب نیروی انسانی از جمله عواملی است که تاثیر بسزایی در کاهش ترافیک فرودگاهی دارد ،عنوان کرد : متناسب با افزایش ترافیک هوایی باید جهت کنترل آن نیرو جذب شود و یکی از بحران هایی که در بخش ترافیک هوایی با آن روبرو هستیم منع قانونی برای جذب نیرو است؛ در این شرایط باید یا از نیروی فعلی دو برابر استفاده شود که امکان پذیر نیست یا نیروهای جدیدی در این بخش جذب شود که قوانین در این بخش مانع توسعه صنعت هوایی است.

وی با بیان اینکه متصل بودن ترمینال هوایی فرودگاه مهرآباد از یک سمت به کوه و از سمت دیگر به نقاط ممنوعه ،مسیر تردد هواپیماهای مسافری را محدود کرده، افزود: تقرب (اپروچ) و خروج باید طوری طراحی شده باشد که هواپیماها از این راه ها تردد نکنند.

 مه‌آبادی با اشاره به اینکه برای فرود هواپیما در هر فرودگاه باید فضای هوایی کافی و باند خالی داشته باشیم ،تصریح کرد: گلوگاه های ترافیکی بسیاری نظیر فضای هوایی، باند، تاکسی وی ( محل پیاده شدن مسافرین)،پارکینگ هواپیما، سالن ترمینال ، مکان دریافت بار،گیت دریافت کارت پرواز، تحویل بار، گیت بازرسی و گذرنامه ،در فرودگاه ها وجود دارد و درصورت تاخیر درهربخش کل سیستم پرواز بهم می ریزد.

کمبود فضای فرودگاهی از عوامل ترافیک

مه‌آبادی  با اشاره به اینکه پارکینگ هواپیما یکی از گلوگاه های ترافیکی محسوب می شود، گفت : تنها 11 درصد از فضای فرودگاهی مهرآباد متعلق به این فرودگاه است و بیش از نیمی از این فضا متعلق به بخش نظامی و مابقی زیرنظر ارگانهای مختلف و ایرلاین ها است.

وی عنوان کرد : فضای فرودگاهی به دلیل اهمیت بیشتر مردم باید به نفع مسافرین بهره برداری شود ،چراکه افزایش سطح پارکینگ فرودگاه هاجهت مدیریت استند(پارکینگ هواپیما) ، کاهش ترافیک هواپیما ها در زمان نشست و برخاست را به همراه دارد. 

 مه‌آبادی گفت : هم اکنون فضای استاندارد برای پارک هر هواپیما 10 هزار مترمربع است ،اما به دلیل کمبود جا و پارک شدن هواپیماهای بیشتر،با قبول مسئولیت فضای کمتری را در نظر گرفتیم. 

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه به دلیل ظرفیت محدود، جای پارک ایرلاین ها را سهمیه بندی کردیم ،عنوان کرد : هرکدام از شرکتهای هواپیمایی در هر فرودگاه ظرفیتی برای جای پارک دارند اما با انجام پروازهای بیش از ظرفیت و رعایت نکردن سهمیه های پارکینگ ،جهت پارک هواپیما دچار مشکل می شوند، یابرخی ایرلاین ها هواپیماهای فرسوده را در جای پارک اختصاصی خود قرارداده اند، درنتیجه برای پارک هواپیماهای فعال دچار مشکل شده و از پارکینگ های عمومی استفاده می کنند که البته این پارکینگ های اختصاصی را حذف خواهیم کرد.

مه‌آبادی گفت : تخصیص عرصه بیشتر به فرودگاه ها ، منظم شدن سهمیه جای پارک ایرلاین ها و توسعه ترمینال ها می تواند مقداری از ترافیک فرودگاهی و اتلاف وقت مردم را بکاهد.

نوسازی باند اول مهرآباد پس از 40 سال

وی با بیان اینکه باند اول فرودگاه بین المللی مهرآباد از 40 سال پیش نوسازی نشده است، تصریح کرد: سعی می کنیم نوسازی باند دوم فرودگاه مهرآباد را تا آبان ماه امسال به پایان برسانیم که پس از راه اندازی باند دوم راست ، نوسازی و بهسازی باند اول چپ پس از 40 سال آغاز خواهد شد.

 مه‌آبادی گفت: طبق استاندارد های بین المللی در هر ساعت باید 18 نشست و برخاست در هر باند فرودگاهی انجام شود ،اما به دلیل ترافیک پروازی در صبح ها و شبها اجازه 27 نشست و برخاست را به فرودگاه مهرآباد در باند سمت چپ داده ایم.حال اگر دو باند پروازی داشته باشیم تعداد ظرفیت نشست و برخاست ها بیشتر خواهد شد.

وی در خصوص بدهی ایرلاین ها به شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران گفت :جهت تسریع پرداخت بدهی ایرلاین ها ،با اهرم قدرت به راحتی می توانیم همانند سوخت گیری هواپیما که باید نقدی پرداخت شود، اجازه نشست و برخاست برای ایرلاین های بدهکار را صادر نکنیم ، این در حالیست که به دلیل استفاده نکردن از اهرم زور ، ایرلاین ها بدهی خود به شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران را پرداخت نمی کنند.

مه‌آبادی ادامه داد : جهت تلف نشدن وقت مردم با رأفت و مهربانی با ایرلاین های بدهکار برخورد کردیم که این امر باعث شد به دلیل مطالبه نکردن تمام حق دولت از سوی سازمان بازرسی کل کشور به دادگاه معرفی و تفهیم اتهام شویم و هم اکنون پرونده در حال دادرسی است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در پاسخ به این سوال که 20 درصد ترافیک فرودگاه مهرآباد مربوط به مسافرین کرج و حومه آن است ، چرا از فرودگاه پیام کرج به عنوان فرودگاه مسافری استفاده نمی شود، گفت : مرکز اپروچ (تقرب) فرودگاه مهرآباد 12 فرودگاه را اداره می کند و اگر فرودگاهی بخواهد به این تعداد اضافه شود ، ساختار ترمینال هوایی بهم ریخته و در باقی امور فرودگاه ها تاثیر می گذارد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۷
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۱۰:۰۳ ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
ميشه به خلبان بگين نزديك فرودگاه كه رسيد موتور هواپيما را خاموش بكنه كه مردم اذيت نشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۳ ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
گناه دارن اینا.من خودم اینطور سر و صدا ها رو کشیدم واقعا دیوانه کننده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۳ ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
گناه دارن اینا.من خودم اینطور سر و صدا ها رو کشیدم واقعا دیوانه کننده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۸ ۱۷ مرداد ۱۳۹۵
اهالی تهرانسر واقعا از دست هواپیماها آرامش ندارن. ضمنا آلودگی هوای زیادی هم باعث میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۸ ۱۷ مرداد ۱۳۹۵
فرودگاه مهرآباد باید از شهر خارج شود
صدای هواپیما واقعا قابل تحمل نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۸ ۱۷ مرداد ۱۳۹۵
تو ایران هواپیما به درد نمیخوره!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۳ ۱۷ مرداد ۱۳۹۵
انتقال بخشی ازپروازهای داخلی به فرودگاه امام خمینی با توجه به بعد مسافت و هزینه بالای رفت و برگشت به فروذگاه هزینه ای معادل بلیط پرواز را متوجه مسافرین میکند که امیدوارم مسولین راه حلی را قبل از هر گونه اقدامی برای این امر بیابند.مضافا بر اینکه با این حجم فعلی پروازهای خارجی این فرودگاه مسافرین گاهی اوقات به دلیل امکانات کم در صفهای طولانی ورود به کانترها و گیتهای خروجی مواجه میشوند که در بعضی مواقع به از دست دادن پرواز منجر میگردد که امیدوارم برای این موضوع هم چاره ای اندیشیده شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۱۷ مرداد ۱۳۹۵
عزیزان اول فرودگاه بوده نباید نزدیک فرودگاه مسکونی می شده پس فرودگاه مقصر نیست
هنوز فرودگاه امام وسط بیابان در حال ساخت بود که زمینهای اطرافش با قیمتهای ... خرید و فروش می شد!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۸ ۱۷ مرداد ۱۳۹۵
چرا از فرودگاه پیام کرج استفاده نمیشه این فرودگاه که نزدیکتر ودر دسترس تره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۱۷ مرداد ۱۳۹۵
بکارگیری هواپیماهای فرسوده چه از نظر آلودگی هوا و آلودگی صدا خواب و خوراک را از ما اهالی تهرانسر ربوده از مسئولین تقاضا داریم با اتخاذ تصمیم مناسب ما را یاری کنند چون تاثیرات زیادی حتی در برخوردهای اجتماعی به دلیل نداشتن خواب راحت گریبان اهالی این محل را گرفته است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۱۷ مرداد ۱۳۹۵
این رادار ها جریان دکل نفتی نشه باز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۱۷ مرداد ۱۳۹۵
اندازه هزینه خود بلیط هواپیما که باید پول آژانس برای رفت و برگشت به فرودگاه بدیم!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۱۷ مرداد ۱۳۹۵
واااا چه کاریه فرودگاه امام میدونید چقدر دوره، چقدر باید هزینه ماشین برای رفت و برگشت بدیم!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۱۷ مرداد ۱۳۹۵
چندسالی است شهرداری در اقدامی قابل تحسین اقدام به نصب عایق های صدای آبی رنگ در اطراف اتوبانهای تهران کرده است در حالی که اهالی تهرانسر سالهاست با مشکل صدای بسیار زیاد هواپیماها درگیر هستن و کسی هم صدای اعتراض آنها را نمی شنود. باور بفرمائید برخی اوقات ارتفاع بلند شدن هواپیماها به قدری پایین است که احتمال شکسته شدن شیشه پنجره ها وجود دارد. لذا خواهش عاجزانه دارم که نسبت به پیگیری انتقال فرودگاه مهرآباد از مسئولین اقدام فرمائید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۱۷ مرداد ۱۳۹۵
سر و صدای بسیار زیاد هواپیماها باعث اذیت و آزار اهالی تهرانسر و محله های نزدیک فرودگاه مهرآباد می شود با اینکه قرار بود در ساعت پروازها محدودیت های زمانی در نظر گرفته شود اما باز هم طی نیمه شب چه در ایام کاری و چه در ایام تعطیل بعضاً صدای کر کننده هواپیما ها شنیده می شود
بعضی از هواپیماها آنچنان از ارتفاع پایین پرواز می کنند که صدای بسیار مهیب و وحشتناک آنها باعث لرزش شدید شیشه ساختمانها ،در و دیوار ،زمین و زمان و... می شود

مسئولین محترم لطفاً چاره ای بیاندیشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۱۷ مرداد ۱۳۹۵
مهرآباد هرچه زودتر باید به خارج شهر انتقال داده بشه.
فقط باید وسائل دسترسی به فرودگاه امام، مثل مترو و... خیلی زود تکمیل بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۱۷ مرداد ۱۳۹۵
کی ایشالله این اتفاق میمون و مبارک عملی میشه؟ 100 سال بعد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۱۷ مرداد ۱۳۹۵
کی ایشالله این اتفاق میمون و مبارک عملی میشه؟ 100 سال بعد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۰ ۱۷ مرداد ۱۳۹۵
در حال حاضر در هیچ جای دنیا فرودگاه رو به دلیل مسائل زیست محیطی و حتی امنیت جانی ساکنین شهر، داخل محدوده شهری نمی سازند.
به نظربنده فرودگاه مهرآباد خیلی پیشتر از اینها تاریخ مصرفش تمام شده و باید به فرودگاه امام منتقل بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۱۷ مرداد ۱۳۹۵
بنده ساکن منطقه جی هستم. متاسفانه وجود فرودگاه مهرآباد در داخل شهر و عبور هواپیماها در بالای سر منطقه مسکونی آسایش و آرامش ما رو سلب کرده. خواهش عاجزانه دارم که هرچه زودتر نسبت به انتقال فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام تمهیدات لازم رو فراهم کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۶ ۱۷ مرداد ۱۳۹۵
بنده چند پیشنهاد برای آرامش ساکنین اهالی اطراف فرودگاه مهرآباد داشتم که تا زمان انتقال فرودگاه هزینه هم برای دولت نخواهد داشت.
1- اجرای صحیح محدودیت پرواز از 12 شب تا 6 صبح
2- تیک آف هواپیما ها از مسیر جاده مخصوص (به نحوی که بعد از بلند شدن بر روی جاده مخصوص قرار بگیرند که یک منطقه صنعتی هستش و بعد از افزایش ارتفاع مسیر خود را تغییر بدن)
3- انتقال هواپیماها 3 موتوره و 4 موتوره به سایر مسیرها غیر از مسیر تهران، یا به فرودگاه امام
4- بیشترین ارتفاع گیری ممکن در زمان تیک آف از سوی خلبانان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۱ ۱۷ مرداد ۱۳۹۵
پرواز شبانه هواپیما ها از مسیر منطقه مسکونی تهرانسر ساکنین اون منطقه را آزار می دهد. مخصوصا ارتفاع پایین هواپیماها در نیمه های شب موجب ترس و وحشت اهالی می گردد. لطفا در این خصوص چاره ای بیاندیشید
در حالی که مقرر شده بود هواپیما بین ساعت 12 شب تا 5 صبح پرواز نکند ولی باز هم شاهد پرواز هواپیما حتی در 3 شب با صدای بلند هستیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۱۷ مرداد ۱۳۹۵
به قرآن بعضی وقتها هواپیماها به قدری باارتفاع پایین تیک آف می گنن که همه اهالی تهرانسر وحشت زده می شن.
از شما خواهش عاجزانه داره پرواز هواپیماهای 3موتوره و 4 موتوره رو حتما به فرودگاه امام خمینی انتقال بدید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۱۷ مرداد ۱۳۹۵
بدون شک انتقال فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام هم از نظر آلودگی هوا و هم آلودگی صوتی بسیار موثر هستش و باید هرچه زودتر این کار انجام بشه. ضمنا وجود فرودگاه در داخل شهر مشکلات ترافیکی رو هم به دنبال خواهد داشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۵ ۱۷ مرداد ۱۳۹۵
طبق اعلام کارشناس ها هر هواپیما معادل 3000 خودرو آلودگی هوا ایجاد می کنه. با فرض اینکه روزانه 150 پرواز انجام بشه آلودگی هوایی که فرودگاه مهرآباد برای تهران ایجاد می کنه برابر با 450 هزار خودرو هستش که واقعا جای تامل داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۱۷ مرداد ۱۳۹۵
تو رو خدا هرچه زودتر فرودگاه مهرآباد رو به فرودگاه امام انتقال بدید. به خدا اهالی تهرانسر از دست صداهای هواپیماها آرامش ندارند
United States of America
ناشناس
۰۹:۲۱ ۱۷ مرداد ۱۳۹۵
بازسازی پس از 40 سال؟؟؟؟؟؟ حالا این بازسازی چند سال طول میکشه؟
آخرین اخبار