ادعای کارشناس صهیونیست: سند افشاشده درباره توافق هسته‌ای ایران "بسیار نگران‌کننده" است

یک کارشناس اسرائیلی به گزارش روز دوشنبه آسوشیتد پرس درباره توافق هسته‌ای ایران واکنش نشان داد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از جروزالم پست، یک کارشناس نظامی اسرائیلی مدعی شد افشاگری اخیر خبرگزاری آسوشیتد پرس بیانگر یکی از ابعاد به شدت مشکل‌آفرین و نگران‌کننده توافق هسته‌ای ایران یعنی امکان ارتقای توانمندی‌های غنی‌سازی این کشور در دوره اجرای این توافق است.

امیلی لانداو – مدیر برنامه کنترل سلاح و امنیت منطقه‌ای موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل – معتقد است گزارش روز دوشنبه آسوشیتد پرس درباره وجود یک توافقنامه محرمانه میان ایران و کشورهای 1 + 5 برای ارتقای توانمندی‌های هسته‌ای این کشور بار دیگر نگرانی بزرگی که درباره تداوم تحقیق و توسعه درخصوص مدلهای پیشرفته سانتریفیوژ از سوی ایران وجود دارد را مورد تاکید قرار می‌دهد.

خبرگزاری آسوشیتد پرس روز دوشنبه از دستیابی به نسخه‌ای از یک سند محرمانه مرتبط با برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خبر داد که نشان می‌دهد کشورهای 1 + 5 برسر توسعه و راه‌اندازی طیفی از تجهیزات غنی‌سازی جدید از سوی ایران با این کشور به توافق رسیده‌اند. 

بر اساس این گزارش، ایران با تکیه بر فعالیت‌های کنونی تحقیق و توسعه خود در سال 2027 شروع به جایگزینی سانتریفیوژهای قدیمی خود با حدود 3000 هزار سانتریفیوژ سریع و پیشرفته خواهد کرد که این کشور با بهره‌گیری از این تجهیزات می‌تواند سرعت غنی‌سازی اورانیوم خود را دو برابر کند.

در این صورت، حتی اگر طی 10 سال آینده ظرفیت ایران برای در اختیار داشتن اورانیوم با درصد غنای پایین همچنان به 300 کیلوگرم محدود باقی بماند، زمان دسترسی این کشور به توانایی ساخت سلاح هسته‌ای از یک سال به 6 ماه کاهش خواهد یافت که البته پس از این بازه زمانی 10 ساله، این محدودیت نیز برداشته خواهد شد.

لانداو می‌گوید حتی پیش از انتشار این گزارش نیز مشخص بود که به ایران اجازه داده شده است برروی توسعه و راه‌اندازی سانتریفیوژهای پیشرفته‌ای مانند IR-8 که در حال حاضر پیشرفته‌ترین نوع سانتریفیوژ است کار کند. این سانتریفیوژ چندین برابر سریعتر از سانتریفیوژهای نسل اولی که ایران در اختیار دارد، قادر به غنی‌سازی اورانیوم است.

وی مدعی است در حال حاضر، بزرگترین نگرانی درباره توافق هسته‌ای ایران، اجازه تحقیق و توسعه هسته‌ای به این کشور است. این مسئله در توافق هسته‌ای چندان مورد توجه قرار نگرفت؛ در حالیکه پیامدهای آن بسیار جدی است.

به اعتقاد این کارشناس اسرائیلی، ایرانیان پس از اتمام دوره 10 ساله برجام به سرعت می‌توانند سانتریفیوژهای توسعه‌داده شده خود را آزمایش کرده و آنها را راه‌اندازی کنند.

لانداو ادعا می‌کند آماری که ایران از قصد خود برای توسعه سانتریفیوژهای جدید فاش کرده با آنچه که در سند محرمانه به آن اشاره شده است، بسیار متفاوت است و اینکه برجام اجازه کار برروی طیف مختلفی از سانتریفیوژهای پیشرفته را به این کشور داده است، علاوه بر آنکه نگران‌کننده است، ثابت می‌کند این توافق، برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران را کاملاً به رسمیت شناخته است.

وی می‌گوید با وجود افشای این سند، هنوز هیچ یک از اعضای ارشد دولت باراک اوباما – رئیس جمهور آمریکا – گزارش آسوشیتد پرس یا وجود یک توافق محرمانه با ایران را به چالش نکشیده است؛ بلکه در عوض آنها سعی در ارائه تفسیر خود از این موضوع دارند. 


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۳۰ تير ۱۳۹۵
هر چی باعث حرص خوردن صهیونیستها بشه باعث خوشحالی ماست
آخرین اخبار