سمنان؛

تولید پسته در سمنان یک سوم کاهش می یابد

مسئول انجمن پسته استان سمنان از کاهش یک سومی میزان تولید پسته استان سمنان در سال جاری خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازسمنان،منصور عباسیان مسئول انجمن پسته استان سمنان گفت: وقوع چندین بار تگرگ در منطقه و سرمازدگی و باران‌های بهاری در این استان آسیب جدی به میزان تولید پسته در این استان زده است.
وی با بیان اینکه هنوز هم عمده تولید پسته استان سمنان، خام‌فروشی و تازه‌خوری می‌شود، تصریح کرد: نبود واحدهای فرآوری و صنایع تبدیلی، قرار گرفتن دامغان بر سر مسیر پرتردد مشهد-تهران و همچنین عدم بسترسازی مناسب برای صادرات این محصول ارزشمند از عمده‌ترین دلایل خام‌فروشی پسته در استان سمنان و خصوصا شهرستان دامغان است.
این باغدار پسته،با اشاره به ارزآوری بالای پسته، خاطرنشان کرد: پسته ایران و از جمله پسته دامغان بازار بسیار خوبی در دنیا دارد و لذا باید زمینه برای صادرات این محصول مهم صادراتی فراهم شود تا از طریق خشک‌کردن و صادرات آن سود بیشتری نصیب کشور و باغداران شود.
مسئول انجمن پسته استان سمنان ادامه داد:کیفیت بالا و حجم تولید بالای پسته دراستان سمنان و بویژه دامغان فرصت یگانه‌ای برای تجارت و صادرات پسته در استان سمنان فراهم کرده که متاسفانه از آن استفاده نمی‌شود.
عباسیان در خصوص زمان برداشت پسته از باغ‌های این استان خاطرنشان کرد: برداشت برخی ارقام پسته زودرس این استان و از جمله ارقام شاه‌پسند و بومی از مرداد ماه آغز می‌شود. ضمن اینکه برداشت برخی ارقام دیررس حتی تا اوایل آبان ماه نیز ادامه دارد.
این فعال اقتصادی و عضو اتاق استان سمنان از وجود نزدیک به 18 هزار هکتار باغ پسته در این استان خبر داد و افزود: بخش عمده این باغ‌ها در شهرستان دامغان واقع شده‌اند.
وی از پسته دامغان، به‌عنوان مرغوب‌ترین پسته جهان نام برد و گفت: شاه پسند، عباسعلی، اکبری،  خنجری، احمد آقایی، کله قوچی و... از مهمترین ارقام پسته در استان سمنان هستند.
انتهای پیام/ز

برچسب ها: میزان ، کاهش ، تولید ، پسته ، سمنان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار