کوربین توجیه مطرح شده برای جنگ عراق را دروغین خواند

رئیس حزب کارگر انگلیس گفت توجیه مطرح شده برای جنگ عراق در سال 2003 میلادی، دروغ بود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ جرمی کوربین رئیس حزب کارگر انگلیس در مجلس عوام این کشور گفت:«تصمیم برای تهاجم و اشغال عراق در ماه مارس سال 2003 میلادی، مهم ترین تصمیم اتخاذ شده از سوی دولت انگلیس در دوره معاصر بود.

این مسئله باعث اختلاف نظر در بین نمایندگان مجلس عوام شد و دولت آن روز را در برابر اکثر مردم انگلیس و همچنین افکار عمومی دنیا قرار داد. همان طور که جان چیلکات (رئیس کمیته تحقیقات درباره جنگ عراق) می گوید این جنگ به هیچ وجه، آخرین راهکار نبود.

در واقع، این جنگ همان طور که تحقیقات نیز قبول دارد، حمله نظامی به بهانه ای دروغ بود و مدت ها است که اکثر دیدگاه های حقوقی در دنیا، آن را غیرقانونی می دانند. این جنگ به مرگ صدها هزار نفر منجر شد و میلیون ها تن را آواره کرد. این جنگ همچنین زیرساخت ها و جامعه عراق را نابود کرد».

کوربین افزود:« با هر مقیاسی که در نظر بگیریم، تهاجم و اشغال عراق برای افراد زیادی، فاجعه بود. تصمیم برای حمله به عراق در سال 2003 میلادی بر پایه آنچه گزارش چیلکات «اطلاعات ناقص» می نامد، آثار گسترده ای برای همه ما داشته است.

ما می بینیم کشور عراق که تحریم ها و جنگ آن را در هم شکسته است، هیچ گونه تهدید نظامی محسوب نمی شد و شواهد مربوط به تسلیحات کشتار جمعی سست و بی پایه بود. می بینیم که ورود به جنگ بدون مجوز سازمان ملل، فوق العاده خطرناک است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار