بی‌بی‌سی: تضعیف نقش راهبردی جرمی کوربین در حزب کارگر

بی‌بی‌سی در گزارشی به نتایج منفی رای عدم اعتماد نمایندگان پارلمان انگلیس به رهبر حزب کارگر پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی بی‌بی‌سی در گزارشی به رای عدم اعتماد دو سوم از نمایندگان پارلمان انگلیس به "جرمی کوربین،" رهبر حزب کارگر این کشور، پرداخت و نوشت: جرمی کوربین با چالش جدی در میان اعضای حزب کارگر مواجه خواهد شد که پس از رای عدم اعتماد 172 نماینده در برابر 40 رای موافق، رهبری وی را در این حزب قبول نخواهند داشت. اما کوربین پس از رأی عدم اعتماد نمایندگان حزبش با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، از مقام خود استعفا نمی‌کند.

جرمی کوربین در این باره گفت اعضای حزب کارگر ۹ ماه پیش به وی رای داده‌اند و او به آن‌ها خیانت نمی‌کند. باوجود تاکید کوربین بر ادامه فعالیت خود در سمت ریاست حزب کارگر، اعضای حزب زمزمه‌هایی درمورد "تام واتسون،" نائب رئیس حزب، و "آنجلا ایگل،" وزیر بازرگانی دولت سایه، را به عنوان دو جانشین احتمالی وی در نظر گرفته‌اند.


رأی عدم اعتماد نمایندگان حزب کارگر به معنی عزل کوربین نیست و رهبر چپ‌گرای حزب کارگر می‌تواند بدون حمایت اکثریت نمایندگان حزبش همچنان رهبری این حزب را به عهده داشته باشد. رهبر حزب کارگر را صدها هزار عضو و حامی حزب در سراسر کشور انتخاب می‌کنند.

کوربین در روزهای اخیر و پس از رأی اکثریت مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا، با استعفای پیاپی اعضای "دولت در سایه" و انتقادهای شدید چهره‌های ارشد حزبش مواجه بوده است. منتقدان  کوربین از عملکرد او در کارزار تبلیغاتی اخیر انتقاد می‌کنند و می‌گویند که او به اندازه کافی و به طور موثر برای ماندن در اتحادیه تبلیغ نکرد.

هواداران کوربین می‌گویند که اگر مخالفان او درون حزب خواهان کنار زدنش هستند، باید بطور رسمی برای انتخابات درون حزبی و حمایت از شخصی دیگر برای رهبری حزب اقدام کنند.

رهبر حزب کارگر انگلیس بعد از اعلام نتایج این رأی گیری اظهار داشت که وی به شیوه‌ای دموکراتیک و با کسب 60 درصد از آرای اعضا و حامیان حزب کارگر به رهبری این حزب انتخاب شده است و با استعفای خود به آنان خیانت نخواهد کرد.

وی در ادامه افزود: ما یک حزب دموکراتیک و برخوردار از اساسنامه‌ای روشن و شفاف هستیم. در این دوره حساس از تاریخ کشورمان لازم است که اعضای حزب کارگر، اعضای اتحادیه بازرگانی و نمایندگان پارلمان در حمایت از رهبری من با یکدیگر متحد شوند.

"دایان ابوت،" یکی از نمایندگان نزدیک به جرمی کوربین که در تغییرات اخیر به عنوان وزیر بهداشت کابینه سایه منصوب شده، گفت رأی عدم اعتماد نمایندگان به کوربین هیچ معنایی ندارد زیرا در حزب کارگر، اعضای حزب رهبر را انتخاب می‌کنند و نه نمایندگان عضو حزب در پارلمان.

جرمی کوربین که چهر‌ه‌ای محبوب میان هواداران حزب کارگر است، حامیان اندکی میان نمایندگان این حزب در پارلمان دارد. این سیاستمدار ۶۷ ساله اعلام کرده است که در رأی‌گیری آتی حزب کارگر برای کسب ریاست حزب هم نامزد خواهد شد.

کوربین پس از همه‌پرسی برکسیت به شدت تحت فشار قرار گرفته است.

منتقدان او را متهم می‌کنند که در کمپین انتخاباتی برای ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا به اندازه کافی و به طور موثر اقدام نکرده است. آنها همچنین قدرت رهبری کوربین را ضعیف می‌دانند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار