حقیقت شب قدر، معرفت به جایگاه ولایت ائمه معصومین(ع) است

تولیت آستان قدس رضوی گفت: شب قدر، شب رحمت، مغفرت و آمرزش و شبی است که بر اساس آیات قرآن کریم از هزار ماه برتر است.

حقیقت شب قدر، معرفت به جایگاه ولایت ائمه معصومین(ع) است به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در مراسم شب قدر در حرم مطهر رضوی با بیان اینکه شب قدر، هنگامه غفران و رحمت الهی است، افزود: حقیقت شب قدر معرفت پیدا کردن به جایگاه ویژه ائمه عصمت و طهارت علیهم السلام است و این امر بدان معنی بوده که درک یک شب با ولایت امامان معصوم (ع) برتر از هزار ماه زندگی در لوای حکومت اموی و عباسی است.


وی با بیان اینکه صاحب حقیقی و واسطه فیض الهی در شب قدر، حضرت ولی عصر روحی و ارواح العالمین له الفدا هستند،‌ به جایگاه اراده انسان در رقم زدن سرنوشت خود اشاره و خاطر نشان کرد: آنچه سرنوشت آدمی را رقم می‌زند، تصمیمات و اعمال اوست. اگر غیر از این بود دیگر شب قدر معنا پیدا نمی‌کرد. این شب را خداوند متعال به بندگان عنایت فرموده تا شب تصمیم، تحول و حرکت به سوی سعادت الی الله برای آن‌ها باشد.

شب قدر؛ ‌هنگامه استغفار

وی شب قدر را بهترین زمان برای استغفار دانست و عنوان کرد: از رحمت خداوند متعال در هیچ زمان و شرایطی نباید ناامید بود. نا امیدی از رحمت الهی و سوء ظن به خداوند متعال از گناهان کبیره است. باب توبه همیشه برای بندگان باز است و خداوند توبه کنندگان را دوست دارد.

تولیت آستان قدس رضوی ماه رمضان را زمان تمرین بزرگ بندگی و خودسازی خواند و با اشاره به شرایط پذیرش توبه، ابراز کرد: استغفار شش شرط دارد که نخست باید قلب از گناه پشیمان و متنفّر شود، دومین گام تصمیم و عزم به دوری جستن و کنار گذاشتن گناه است. در مرحله بعد جبران حق الله اعم از نماز، روزه و ادای حق الناس مطرح می شود. دیگری جایگزینی آرامش عبادت با لذت گناه است و ششمین شرط نیز آن است که توبه کننده دیگر هیچ گاه تصمیم بازگشت به زشتی و تباهی و آلودگیهای قبلی را نداشته باشد.

حفظ حدود الهی، برترین اعمال ماه رمضان

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی افضل‌ اعمال ماه مبارک رمضان را انجام واجبات و دوری از محرمات و حفظ حدود الهی معرفی و اضافه کرد: در این ماه مبارک و شب پرفضیلت قدر،‌ پروردگار متعال دستگیر آن کسی خواهد بود که ضمن عمل به واجبات، از محرمات دوری می جوید و از اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام پیروی می کند.


عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه ماه رمضان هنگامه میهمانی خداوند است، خاطر نشان کرد: خداوند در این ماه مبارک به بهترین نحو از بندگان خود پذیرایی می‌کند و آنان را به مقام ربانی حضرت حق می رساند. این مقام جایگاهی است که انسان را خلیفه خدا و محل سجده فرشتگان قرار می‌دهد.


مبارزه با ظلم جهاده کبیر است

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بیانات اخیر رهبری معظم انقلاب پیرامون جهاد کبیر اشاره و ابراز کرد: مبارزه با استکبار و ایستادگی در برابر ظلم، جهاد کبیر است. این مبارزه با ظلم از اصول دینی و آموزه‌های اهل بیت عصمت و طهار(ع) برای ماست. ما نمی‌توانیم خود را شیعه و سوگوار امیرالمونین علی(ع) بدانیم اما به سیره و آموزه‌های ایشان عمل نکنیم و در برابر ظلم و ظالم خاموش باشیم.

وی با اشاره به جنایات آل سعود در یمن و حمایت آنان از داعش در سوریه، این رژیم را امتداد راهبردی سیاست‌های آمریکا و استکبار جهانی در منطقه خاورمیانه معرفی و تصریح کرد: ایستادگی در برابر ظلم و ظالم از اصول بنیادین جمهوری اسلامی است و این حمایت مختص شیعیان نیست؛ بلکه برادران اهل سنت فلسطین و سایر مظلومین جهان نیز مورد حمایت ملت ایران هستند.

وی خطاب به شب زنده‌داران و سوگواران در حرم مطهر رضوی گفت: حرم مطهر امام رضا(ع) جایگاه رفت و آمد انبیاء، ملائکه و اولیای الهی است؛ بنابراین نباید فرصت حضور در این مکان نورانی را در این شب با عظمت از دست داد.

در ادامه این مراسم، آئین قرآن به سر گرفتن توسط حجت الاسلام والمسلمین رئیسی و هم نوای با زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی برگزار شد.

در خلال این برنامه نیز مداح خاندان عصمت و طهارت(ع) «حاج سید جعفر ماهرخسار» اشعاری را در رثای ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) و سوگ شهادت مظلومانه بزرگ مرد عالم بشریت، حضرت امیرالمؤمنین امام علی بن ابی‌طالب علیه السلام قرائت کرد.


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار