تاکید تولیت آستان قدس رضوی بر لزوم تسهیل شرایط زیارت

تولیت آستان قدس رضوی با تاکید بر لزوم تسهیل شرایط زیارت بویژه برای قشر متوسط و پایین جامعه، کمپ های زائر را شایسته‌ شان مهمانان علی بن موسی‌الرضا علیه السلام ندانست.

تاکید تولیت آستان قدس رضوی بر لزوم تسهیل شرایط زیارتبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در دیدار با جمعی از اصحاب هنر و رسانه در تالار آیینه حرم مطهر رضوی، از این قشر به عنوان اخوان‌الصفا یاد کرد و این نشست را، گامی برای تقویت ارتباط با رسانه ها به‌عنوان پل ارتباطی مردم و مسئولان در مسیر آگاهی و امیدبخشی دانست.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اهمیت کار رسانه ها، چهار مسأله مهم را نیازمند پرداخت رسانه‌ای دانست و گفت: وجود حضرت رضا علیه السلام و نقش و جایگاه ایشان در جهان اسلام، نه فقط در عالم تشیع؛ مسأله زیارت و جایگاه آن؛ زائران حضرت و در آخر، مجموعه فعالیت های آستان قدس، چهار مسأله‌ای است که باید اولویت کار رسانه ای قرار گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با بیان اینکه زیارت به معنای رنگ گرفتن زائر از مزور، و مرز و نقطه اعلام موضع و تصمیم‌گیری و تحول زائر است، افزود: زیارت به‌این‌علت که نقطه قوت ما و نقطه‌ضعف دشمن است، مورد هجمه بسیار است و پرداختن به آن و 30 میلیون زائری که سالانه به مشهدالرضا می‌آیند اهمیت ویژه‌ای دارد.

او با تأکید بر اینکه فرهنگ ها، اقلیم‌ها و اندیشه‌های مختلف زائران در نقطه زیارت است که به اشتراک و وحدت می‌رسد، گفت: این‌ها همه به سبب عظمت این جایگاه عظیم است و پرداختن به مسئله زیارت و زائران داخلی و خارجی از این بعد اهمیت بیشتری پیدا می کند.

تولیت آستان قدس رضوی همچنین مجموعه عظیم آستان قدس را از این نظر که به برکت نام امام رضا علیه السلام شکل‌گرفته و در هر بخش اقدامات و فعالیت‌های ارزشمندی در حوزه تصمیم‌گیری و تصمیم سازی انجام داده است، مهم خواند.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی رسالت اصلی آستان قدس را در حوزه فرهنگ و تبیین معارف قرآنی و دین و اهل‌بیت (ع) دانست و تأکید کرد: با این‌حال به اقدامات صورت گرفته در حوزه زائران و مجاوران حضرت رضا (ع) بسنده نکرده و با ارج نهادن به اقدامات تولیت مرحوم آستان قدس، رسیدگی به محرومان و مستمندان را با اعتقاد به پویایی و نگاه نو مبتنی بر غنای مبانی اصیل اسلامی اولویت خود قرار داده‌ایم.

وی با اشاره به سیره امام رضا علیه السلام در برخورد با محرومان گفت: گر چه در چشم‌انداز 20 ساله آستان قدس توجه به محرومان و مستضعفان لحاظ نشده بود، امروز منشور هفت گانه حکم رهبری مورد توجه ماست که یکی از بندهای آن، توجه به مستمندان است و باید با برنامه‌ریزی در این مسیر گام برداریم.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه ما به اندازه ای که می توانیم باید از مشکلات محرومان گره گشایی کنیم، تأکید کرد محرومیت‌زدایی وظیفه دولتمردان است و افزود: دولت باید با اصلاح نظام بانکی، نظام صادرات و واردات و نظام مالیاتی و در واقع شکل دادن به اقتصاد مقاومتی در رفع محرومیت بکوشد.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با اشاره به جایگاه علمی مشهد، حوزه علمیه و دانشگاه ها و شأن علمی حضرت رضا علیه السلام گفت: حق مشهد و مجاوران حضرت رضاست که مرجعیت علمی منطقه باشند، بنابر این دانشگاه‌ها، حوزه های علمیه، پژوهشگاه‌ها و رسانه‌ها می‌بایست اقتضائات این مرجعیت علمی را بررسی کنند و زائران امام هشتم به سبب اینکه در محضر عالم آل محمد هستند باید از سوغات علمی بهره ببرند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه تسهیل زیارت اولویت آستان قدس است، ضمن قدردانی از اقدامات صورت گرفته در این رابطه، کمپ های اقامت زائران را شایسته شأن مهمانان حضرت رضا (ع) ندانست و گفت: کمپ مناسب شرایط بحرانی مانند جنگ و سیل و امثال آن است نه برای شهری مانند مشهد که 12 ماه از سال زائر دارد.

او گفت باید برای زائران بویژه قشر متوسط و کم‌درآمد شرایطی را فراهم آوریم تا دغدغه اسکان نداشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی بر زیارت آسان توأم با معنویت و روحانیت و عشق و دلدادگی به امام رضا (ع) را مطلوب تاکید کرد و از همه مسئولان خواست نسبت به زیارت و تسهیل آن و توجه به مستمندان و محرومان بر مبنای رسالت فرهنگی آستان قدس رضوی تلاش کنند.

انتهای پیام//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.