ساری،

حال و روز نان بر سفره های افطار

سال‌ها با کیفیت پایین نان سوختیم و ساختیم، هر طور بود برکت سفره‌‌‌هایمان بود، مدتی خوردیم و دم نزدیم، مدتی هم گفتیم و نوشتیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، صبح که می‌شود مجبوریم از خواب شیرینمان بزنیم تا برای خرید نان بی‌کیفیت به صف طول و دراز نانوایی‌ها برویم و شب که می‌شود آن‌ها را در گونی می‌اندازیم تا فردا به نمکی بفروشیم این حکایت نان اکثر ایرانی بود تا چند سال قبل.

تا قبل از سال 89 قوت غالب ما ایرانی ها در تنور بی کیفیتی می سوخت و دور ریخته می شد اما با هدفمندی یارانه ها بخشی از مصرف نان مردم مدیریت و ضایعات دور ریز کاهش یافت.

حال و روز نان بر سفره های افطار

اما این به این معنی نبود که نان کیفیت پیدا کرد و وضع ظاهرش با باطنش یکی شد، با گذشت 7 سال از اجرای این قانون هدفمندی، حال روز نان کمی بهتر شده است البته اگر نازکی نان بربری را ندید بگیرم واندازه نان سنگک را هم به گردن تحریم از خدا بی خبر بی اندازیم و نان تافتون رو هم نقص فنی تنورها بدانیم.

برای چرایی این موضوع شروع کردم به بررسی نبود کیفیت نامناسب نان از مزرعه تا سفره

گزینه اول انتخاب نوع بذر

حال و روز نان بر سفره های افطار

گندمکار نکایی می گوید: در این منطقه به دلیل بالا بودن سطح آب و گرم شدن سریع آب، رقم مرواید کشت می کنیم و با ضدعفونی بذرها پس از تحویل گرفتن از مراکز خدماتی ، در آبان ماه بذر پاشی و اواسط خرداد برداشت می کنیم .

حال و روز نان بر سفره های افطار

کارشناس زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران هم یکی از عوامل مرغوب نبودن گندم تولیدی را آفت اعلام کرد و گفت: انجام نشدن مبارزه اصولی با علف های هرز، آفت و بیماری، در بعضی از مزارع موجب پایین آمدن کیفیت گندم و کاهش ماندگاری آرد و در نتیجه مطلوب نبودن کیفیت نان می شود.

ملک والا افزود: مبارزه با آفات گندم حلزون، سوسک، بیماری های رنگ زرد و سفیدک و مقابله با علف های هرز نازک برگ و پهن برگ گندم باید به درستی انجام شود.

حال و روز نان بر سفره های افطار

مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه 6 هزار تن بذر گواهی شده گندم بین گندمکاران مازندران توزیع شد، گفت: در 38هزار هکتار از مزارع گندم آبی و در 28هزار و 500 هکتار مزارع کوهستانی و میان بند گندم دیم کشت می شود.

عنایتی با بیان اینکه نوع ارقام انتخابی در استان برای جهاد کشاورزی بسیار با اهمیت است، گفت: با توجه به اقلیم مازندران و میزان رطوبت، ارقام میلان و شانگ های، دریا و مرواید در کوهستانی و دشت کشت می شود.

وی گفت: ﮐﺸﺖ ﮔﻨﺪم در ﻣﻨﺎﻃﻖ ﮐﻮﻫﺴﺘﺎﻧﯽ ﻣﺎزﻧﺪران از ﻣﻬﺮ و در ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺟﻠﮕﻪ ای از آﺑﺎن آﻏﺎز ﻣﯽ ﺷﻮد.

کیفیت پایین آردها عامل اصلی کاهش روزافزون کیفیت نان است.

گمان می رفت با گران شدن نان و افزایش کیفیت آن برای همیشه پرونده نان بی‌کیفیت بایگانی و ضایعات این ماده غذایی به حداقل ممکن ‌برسد.

حال و روز نان بر سفره های افطار

یکی از خریداران نان گفت: کیفیت نان دو ماه قبل خوب نبود درماه مبارک رمضان بهتر شده است.

حال و روز نان بر سفره های افطار

یکی دیگر از خریداران نان هنگامی که مردم برای خرید نان افطار به نانوایی‌ها آمده بود گفت: نانی که الان از نانوایی‌ خریداری کرده‌ام، را تا یک ساعت دیگر نمی‌توان خورد، زیرا این نان یا سوخته است، یا خمیر و یا ترش و شور.

برای پی‌بردن به علت اصلی کیفیت پایین نان سری هم به نانوایی‌ها زدیم، جامعه نانوایان کیفیت پایین آردهای دریافتی از کارخانجات آرد را عامل اصلی کاهش روزافزون کیفیت نان اعلام کردند.

حال و روز نان بر سفره های افطار

یکی از فعالان عرصه پخت نان در این باره گفت: در حال حاضر مشکل اصلی بی‌کیفیتی نان به کیفیت آرد برمی‌گردد، متاسفانه کیفیت آرد تولیدی پایین است و این باعث پخت نان بی‌کیفیت می‌شود.

یکی دیگر از فعالان عرصه پخت نان ساری گفت: اگر آرد خوب باشد خمیرگیر و شاطر هیچ وقت نان بی کیفیت تحویل مردم نمی دهد.

وی افزود: چنانچه درصد سبوس داخل آرد کم باشد نان با کیفیت تر پخته می شود.

حالا که آرد مقصر بی کیفیتی نان شناخته شد به کارخانه آرد هم رفتیم.

حال و روز نان بر سفره های افطار

رضایی مسول کارخانه آرد نکا با بیان اینکه در کشور ما بذر هر کشاورز با کشاورز دیگر فرق دارد گفت: از آنجا که آرد خوب گندم خوب می خواهد مجبوریم با صرف هزینه های زیاد وهنگفت گندم های وارداتی را بخریم و اختلاط کینم تا بتوانیم آرد نرمال تحویل مردم بدهیم.

براساس ارزیابی و سنجش کارشناسی کیفیت نان توسط مسئولین کنترل کیفی مرکز پژوهشکده غلات و همچنین گزارش شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران، مازندران از نظر کیفیت نان جز 5 استان برتر است.

حال و روز نان بر سفره های افطار

دبیر پایلوت ارتقاء کیفیت نان مازندران گفت: در راستای اجرای دستورالعمل سراسری درجه بندی واحدهای نانوایی و با همت شرکت غله و با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی، سازمان صنعت، معدن و تجارت، فرمانداری ها و اتحادیه خبازان شهرستانها 2500 واحد خبازی در مازندران درجه بندی شدند.

امیریان گفت: بر اساس دستورالعمل مرکز پژوهش های غلات کشور نحوه ارزیابی و امتیازدهی واحدهای خبازی بر مبنای شاخصه هایی از قبیل وضعیت ماشین آلات، تجهیزات، مساحت نانوایی ها، امکانات نگهداری آرد، مهارت کارکنان و ویژگی های حسی کیفیت نان با حضور دستگاههای مرتبط انجام می شود.

وی با بیان اینکه واحدهای خبازی بر اساس امتیازهای بدست آورده از گروه یک تا چهار درجه بندی می شوند، افزود: حدود 73 درصد از واحدهای خبازی مازندران با توجه به دستورالعمل های ابلاغی رتبه بندی شدند.

دبیر پایلوت ارتقاء کیفیت نان مازندران گفت: با تمهیدات و پیگیری های صورت گرفته تا کنون 1220واحد از خبازی های استان به عنوان واحدهای پایلوت ارتقاء کیفیت، ارزیابی و تعیین شدند.

امیریان افزود: در همین راستا 4 هزار دست لباس متحدالشکل تهیه و به واحدهای خبازی مشمول طرح پایلوت و واحدهای درجه بندی شده به صورت رایگان اهدا شد.

حال و روز نان بر سفره های افطار

سرپرست شرکت غله وخدمات بازرگانی منطقه 2کشور گفت: نظارت و ارزیابی کیفیت نان برعهده کارشناسان صنعت معدن و تجارت استان است.

جعفری افزود: در ماه مبارک رمضان برای قرار گرفتن نان مرغوب بر سفره روزه داران آرد مرغوب و با کیفیت به خبازیها عرضه شد.

نظارت ها در ماه مبارک رمضان تشدید شد تا نان مرغوب و با کیفیت را روی سفره افطار مردم ببینید.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران در کمیسیون برنامه‌ ریزی و مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مازندران گفت: طرح نظارت و بازرسی از واحدهای خبازی ویژه ماه مبارک رمضان از یک روز مانده به رمضان آغاز شد و تا پایان رمضان ادامه دارد.

حسین اصغر زاده افزود: در این طرح بازرسی مشترکی در زمینه کیفیت نان با همکاری ومشارکت بازرسان مرکزبهداشت استان، اداره صنعت معدن و تجارت و کارشناسان شرکت غله و خدمات بازرگانی استان انجام می شود.

وی گفت: از آغاز ماه رمضان تا کنون 750 خبازی استان مورد بازرسی کارشناسان قرار گرفت که برای 60 خبازی به دلیل کم فروشی وعدم درج قیمت تشکیل پرونده شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: ساری ، حال نان ، روز نان ، سفره ، افطار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.